Verbeteren Spanjaardslaan en gedeelte Mr. P.J. Troelstraweg. iijlage no. 290. Leeuwarden, 11 september 1 Aan de Gemeenteraad. Op 24 juni 1968 heeft de Raad het door het Ingenieursbureau voor Verkeerskunde te Den Haag opgestelde rapport "Hoofdwegennet" aanvaard als basis voor het opstellen van een definitief verkeersstructuurplan voor onze gemeente. Volgens het bedoelde rapport zullen de Mr. P.J. Troel straweg als deel van de westelijke binnenstads tangent en de Spanjaardslaan als neventangent van de noordelijke binnenstads tangent in het kader van de oplossing van de verschillende verkeersproblemen hier ter stede een be langrijke functie krijgen te vervullen. Bij het opstellen van het defini tieve verkeersstructuurplan, dat wij t.z.t. aan U ter vaststelling zullen voorleggen, zal daarmede uiteraard rekening worden gehouden. Aangezien de bestaande verharding van de hierboven bedoelde wegen niet bestand is tegen het huidige intensieve wegverkeer en dientengevolge een voortdurend 'en kostbaar onderhoud behoeft, heeft de direkteur der Openbare Werken, vooruitlopende op de totstandkoming van het verkeersstruc tuurplan, een plan ontworpen voor; a. het verbeteren (reconstrueren) van de Spanjaardslaan tussen de Mr. P.J. Troelstraweg en de Singelstraat, en b. het verbeteren (reconstrueren) van de Mr. P.J. Troelstraweg, voorzover betreft het gedeelte tussen het Leeuwerikplein en de Harlingerstraatweg. In dit verband lijkt het ons van belang IJ op de hoogte te stellen met het feit, dat een zeer recent onderzoek van eerdergenoemd verkeers bureau heeft uitgewezen, dat o.a. de Mr. P.J. Troelstraweg bij een inwo nertal onzer gemeente van 150.000 twee maal twee rijstroken zal moeten hebben om de dan te verwachten verkeersstroom op behoorlijke wijze te kunnen verwerken. Wij hebben ons afgevraagd of reeds nu bij het maken van plannen tot reconstructie van de Mr. P.J. Troelstraweg met deze uitkomst rekening moet worden gehouden. Gezien de omstandigheid, dat voor het berekenen van de benodigde gegevens een aantal zeer onzekere factoren moest worden gehanteerd, dat ook overigens het resultaat van het onderzoek als globaal moet worden aangemerkt en tenslotte dat het niet mogelijk is met enige zekerheid te voorspellen wanneer onze gemeente een inwonertal van 150.000 zal hebben bereikt, zijn wij tot de slotsom gekomen, dat thans gevoegelijk aan de uitkomsten van deze berekeningen kan worden voor bijgegaan. De reconstructie van de Mr. P.J. Troelstraweg zal naar onze mening dan ook dienen te worden gebaseerd op de in de naaste toekomst (10 a 15 jaar) te verwachten ontwikkelingen en op de thans bestaande mogelijkheden. De door de direkteur der Openbare Werken ontworpen plannen voldoen aan deze eisen, zodat wij hebben gemeend deze aan U ter vast stelling te moeten voorleggen. In het onder a bedoelde plan is opgenomen het vervangen van de slechte asfaltverharding van de Spanjaardslaan door een nieuwe asfalt- constructie, bestaande uit een fundering van 15 cm grindasfaltbeton op een 50 cm dik zandbed, een vooi-lopige deklaag van 3 cm open asfaltbeton en een definitieve deklaag van 3 cm fijndicht asfaltbeton, welke laatste deklaag na verloop van tijd zal worden aangebracht. De breedte van de rijweg van de Spanjaardslaan is in verband met de belangrijke functie, die deze weg krijgt te vervullen, gesteld op 9)0 m. m- ara ra**?- -«hlv

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 238