Verbeteren Spanjaardslaan en gedeelte Mr. P.J. Troelstraweg.
iijlage no. 290.
Leeuwarden, 11 september 1
Aan de Gemeenteraad.
Op 24 juni 1968 heeft de Raad het door het Ingenieursbureau voor
Verkeerskunde te Den Haag opgestelde rapport "Hoofdwegennet" aanvaard
als basis voor het opstellen van een definitief verkeersstructuurplan
voor onze gemeente. Volgens het bedoelde rapport zullen de Mr. P.J. Troel
straweg als deel van de westelijke binnenstads tangent en de Spanjaardslaan
als neventangent van de noordelijke binnenstads tangent in het kader van de
oplossing van de verschillende verkeersproblemen hier ter stede een be
langrijke functie krijgen te vervullen. Bij het opstellen van het defini
tieve verkeersstructuurplan, dat wij t.z.t. aan U ter vaststelling zullen
voorleggen, zal daarmede uiteraard rekening worden gehouden.
Aangezien de bestaande verharding van de hierboven bedoelde wegen
niet bestand is tegen het huidige intensieve wegverkeer en dientengevolge
een voortdurend 'en kostbaar onderhoud behoeft, heeft de direkteur der
Openbare Werken, vooruitlopende op de totstandkoming van het verkeersstruc
tuurplan, een plan ontworpen voor;
a. het verbeteren (reconstrueren) van de Spanjaardslaan tussen de Mr.
P.J. Troelstraweg en de Singelstraat, en
b. het verbeteren (reconstrueren) van de Mr. P.J. Troelstraweg, voorzover
betreft het gedeelte tussen het Leeuwerikplein en de Harlingerstraatweg.
In dit verband lijkt het ons van belang IJ op de hoogte te stellen
met het feit, dat een zeer recent onderzoek van eerdergenoemd verkeers
bureau heeft uitgewezen, dat o.a. de Mr. P.J. Troelstraweg bij een inwo
nertal onzer gemeente van 150.000 twee maal twee rijstroken zal moeten
hebben om de dan te verwachten verkeersstroom op behoorlijke wijze te
kunnen verwerken. Wij hebben ons afgevraagd of reeds nu bij het maken van
plannen tot reconstructie van de Mr. P.J. Troelstraweg met deze uitkomst
rekening moet worden gehouden. Gezien de omstandigheid, dat voor het
berekenen van de benodigde gegevens een aantal zeer onzekere factoren
moest worden gehanteerd, dat ook overigens het resultaat van het onderzoek
als globaal moet worden aangemerkt en tenslotte dat het niet mogelijk is
met enige zekerheid te voorspellen wanneer onze gemeente een inwonertal
van 150.000 zal hebben bereikt, zijn wij tot de slotsom gekomen, dat
thans gevoegelijk aan de uitkomsten van deze berekeningen kan worden voor
bijgegaan. De reconstructie van de Mr. P.J. Troelstraweg zal naar onze
mening dan ook dienen te worden gebaseerd op de in de naaste toekomst
(10 a 15 jaar) te verwachten ontwikkelingen en op de thans bestaande
mogelijkheden. De door de direkteur der Openbare Werken ontworpen plannen
voldoen aan deze eisen, zodat wij hebben gemeend deze aan U ter vast
stelling te moeten voorleggen.
In het onder a bedoelde plan is opgenomen het vervangen van de
slechte asfaltverharding van de Spanjaardslaan door een nieuwe asfalt-
constructie, bestaande uit een fundering van 15 cm grindasfaltbeton op
een 50 cm dik zandbed, een vooi-lopige deklaag van 3 cm open asfaltbeton en een
definitieve deklaag van 3 cm fijndicht asfaltbeton, welke laatste deklaag na
verloop van tijd zal worden aangebracht.
De breedte van de rijweg van de Spanjaardslaan is in verband met de
belangrijke functie, die deze weg krijgt te vervullen, gesteld op 9)0 m.
m- ara ra**?- -«hlv