-2-
Deze opbrengst komt ongeveer overeen met 12j>_ van de kadas_trale_ opbrengst
te~rzake "van do gebouwde eigendommen. Wij stellen daarom voor in do nieuwe
straat- en rioolbelasting terzake van aanleg en onderhoud van riolerings
werken een heffing voor de gebouwde eigendommen van 12/j van de kadastrale
opbrengst op te nemen.
De tarieven worden dan derhalve als volgt:
thans voorgesteld
gebouwd ongebouwd gebouwd ongebouwd
straatbelasting 20 10 (22 11
rioolbelasting (12
Aangezien de verordening op de straatbelasting tot 1 januari 1~971 is goedge
keurd verdient het aanbeveling thans niet over te gaan tot het door middel
van een wijziging van deze verordening hierin incorporeren van oen rioolbe
lasting doch te besluiten tot het vaststellen van een nieuv/e verordening op
de heffing van een straat- en rioolbelasting. Van deze gelegenheid kan dan
tevens gebruik worden gemaakt om enkele andere wijzigingen aan te brengen.
Een aantal van deze wijzigingen is van redactionele aard of van ondergeschikt
belang.
Op één punt echter stellen wij IJ een belangrijke wijziging van de huidige be
palingen voor. Dit voorstel betreft het laten vervallen van de meeste in
het huidige artikel 7 vervatte vrijstellingcbopalingan. Uitgangspunt voor het
opnemen van do vrijstcllingobepalingen was destijds de overweging, dat ge
noemde eigendommen goacht worden geen inkomsten op te leveren, die niet ren-
tegovond waren.
Door do sterk veranderende maatschappelijke structuur is dit motief
voor vrijstelling veelal achterhaald, terwijl het overigens uit oen oogpunt
van kostendekking en kostentoedeling reëel is dat alle genothebbenden een
naar algemeen geldende tarieven berekende vergoeding zijn verschuldigd.
Teneinde de in de begroting voor 19^9 geraamde posten wegens straat
belasting en rioolbelasting te kunnen realiseren stellen wij U voor over te
gaan tot vaststelling van de hierbij gevoegde ontwerp-verordening op de
heffing en invordering van een straat-en rioolbelasting.
De ontwerp-verordening tot heffen en invorderen van een rioolafvoer-
recht is in voorbereiding. Deze heffing, die o.i. met toepassing van artikel
275 der gemeentewet dient te worden geheven van gebruikers van woningen en
bedrijfspanden, dient zich te richten naar het gebruik. Wij stroven er daar
om bij het ontwerpen van de tarieven naar, dat deze zijn afgestemd op de
mate, waarin door de belastingplichtigen van de door de gemeente te verlenen
diensten gebruik wordt gemaakt.
Dit zal er toe leiden dat naast een eenvoudig eenheidstarief voor woningen
een uit een aantal elementen opgebouwd tarief voor "grootgebruikers" zal
v/orden voorgesteld.
Wij denken hierbij aan een heffing die zal worden gebaseerd :-op do hoeveel
heid water, die gemiddeld per dag wordt geloosd, op de maximale hoeveelheid
die gedurende een uur wordt geloosd en aan de vuilheidsgraad van hot geloosde
water.
De aansluiting van de meeste stadswijken op de rioolwaterzuiverings
installatie heeft nog niet plaats gehad.
De installatie bevindt zich nog en de fase van het proefdraaien. Eerst over
een aantal maanden zal de zuivering van het afval-water van het gebied, waar
van de riolen op de zuiveringsinstallatie zijn aangesloten, volledig plaats
vinden.
Eerst dan zal de vervuiling van het openbare water teruglopen tot een zodanig
-3-
Zij zijn weliswaar niet aangesloten op de riolen, die naar de zuiverings
installatie leiden, doch de bouw van deze installatie zal wel leiden tot
een "reservering" van de natuurlijke zuiveringscapaciteit van het openbare
water, waarop bedoelde percelen lozen.
Aangezien de nieuwe situatie zich o.i. eerst enigermate dient te heb
ben geconsolideerd, voordat het rioolafvoerrecht redelijkerwijs kan v/orden
geheven, ligt het in ons voornemen U binnenkort een voorstel te doen tot
invoering per 1 januari 1970 van een rioolafvoerrecht.
Wij stellen U voor te besluiten overeenkomstig het hierbij gevoegde
ontwerp.
De financiële Commissie kon niet worden gehoord.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden
J.S. Brandsma, Burgemeester
de Jong, Secretaris.