No. 13553-
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN
Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
11 september 1969 (bijlage no. 291I
BESLUIT:
I. aan te kopen van "De Ottema-Kingma Stichting" gevestigd te
Leeuwarden, een zuidelijk gedeelte, ter grootte van plm.
1.11.29 ha, van het perceel weiland, kadastraal bekend gemeente
Leeuwarden, sectie H, nummer 1006, in totaal groot 1.82.84 ha,
gelegen ten zuiden van en grenzende aan de Groningerstraatweg,
welk perceel op de bij dit besluit behorende tekening rood-
omlijnd is aangegeven, voor een prijs van f. 38*951?50 en
voorts onder de volgende bedingen:
1. de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin
aanwezig is, voorzoveel geen eigendom van de pachter, en met
alle daarop rustende erfdienstbaarheden en lasten en daaraan
verbonden rechten, vrij van hypotheek, doch in het genot
van pacht;
2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte
van overdracht;
3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen,
v/elke van het over te dragen perceelsgedeelte worden geheven,
voor rekening van de gemeente Leeuwarden;
4. de verkoopster is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot
die wegens uitwinning;
5* partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ont
binding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het
Burgerlijk Wetboek;
6. de kosten van overdracht komen voor rekening van de gemeente
Leeuwarden;
II. het onder I bedoelde perceelsgedeelte onder te brengen in het
Grondbedrijf.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Vacvstolling van een nieuwe Huurautoverordening
Bijlage noo 292 Leeuwarden, 11 september 1969°
Aan de Gemeenteraad.
In ons preadvies bij een beroepschrift van de heer de Vrij (zie
bijlage 183 \.n dit jaar) deelden wij aan het slot mede, dat U binnenkort
een nieuwe Huura,toveroraening ter vae h'telling zou worden voorgelegd. Een
daartoe strekkend ontwerp is inmiddels gereed gekomen en wordt U hierbij
ar 71 boden.
De juridisch: basis voor de gemeentelijke iv.urantoverordeningen is
gelegen in artikel 51 van de Wet Autovervoer Personen. Daar met betrekking
tot liet vervoer mei huurauto's het lokale karakter min of meer op de voor
grond staat, heeft Ie rijkswetgever deze materie niet gedetailleerd geregeld,
doch heeft hij zich beperkt tot een regeling waarbij ruimte is gelaten om
plaatselijk datgene te regelen, wat van lokaal belang moet worden geacht.
Het aangehaalde artikel bepaalt dan ook, dat door do gemeenteraad met betrek
king tot het vervoeren van personen met huurauto's regelen kunnen worden
gesteld omtrent punten, waarin niet lij de wet of bij algemene maatregel
van bestuur is voorzien. Een aantal punten, welke zich in het bijzonder voor
regeling bij verordening lenen, wordt vervolgens in het artikel opgesomd.
Ingevolge artikel 51? vijfde lid, behoeft de verordening goedkeuring van
Gedeputeerde Staten.
De vigerende, uit 1953 stammende verordening heeft gedurende eon
recks van jaren in een behoefte voorzien» Als gevolg evenwel van de voort
schrijdende motorisering en het in samenhang daarmede baanbreken van nieuwe
inzichten op hex onderhavige terrein is deze verordening inmiddels vrij
sterk verouderd. Eenzelfde gang van zaken valt te constateren in vele an
dere gemeenten. Dit heeft er toe geleid, dat de laatste jaren reeds een
aantal nieuwe verordeningen tot stand s gekomen, zoals in Groningen (1964)
Dordrecht(1965)s-Hertogenbosch 19651? Leiden (1967) en Velsen (1968).
Dij de samenstelling van deze verordeningen heeft een reeds geruime tijd
geleden verschenen rapport van de Studiocommissie voor huurauto- en taxi-
vraagstukken, ingest ld door de Bedrijfsgroep Wegvervoer- als basis ge
diend, met dien verstande dat ook bepalingen zijn opgenomen, waarvan do wen
selijkheid zich naderhand heeft doen gevoelen. De verordening die U thans
wordt aangeboden is op dezelfde leest geschoeid. Tevens is daarbij nog
rekening gehouden met een in 1968 verschenen "Rapport omtrent de bevorde
ring van het vervoer per taxi" samengesteld door de Federatie van Nederlandse
Organisaties voor het Personenvervoer en de Koninklijke Nederlandse Ver
eniging van Transportondernemingen.
De nieuwe voorschriften zijn voorbereid door de Huurautocommissic
Over de voorna,amste strekking daarvan -verruiming van het werkterrein der
ondernemers- zijn deze laatsten ingelicht, terwijl do vier grootste onder
nemers -voor wie die verruiming in de praktijk de meeste betekenis zal hebben
tevens gebruik lieboen gemaakt van de gelegenheid om hun mening daaromtrent
bij enkele gelegenheden kenbaar te maken.
Wij zijn van oordeel, dat de nieuwe verordening verschillende belang-
rijlo verbeteringen brengt;, die wij hierna. puntsgewijs vermelden
1. De mogelijkheden zoor het vervoer por taxi worden belangrijk verruimd.
In de nieuwe verordening wordt onderscheid gemaakt tussen taxi's cn huur
auto's in ben algemeen. Uic artikel i blijkt, dat de taxi dient te worden
gezien als een bijzonder soort huurauto, met meer mogelijkheden. De taxi
dient te worden voorzien van een lichtbak met hsw opschrift TAXI. Deze
lichtbak moet in verbinding staar. ..iet de eveneens verplicht te stellen
tax-~.weter Dij het ontwerpen van 'de desbetreffende bepalingen speelde een
rol hot streven naar verdere uitbreiding van het aantal taxistandplaatsen.