No. 13553- DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN Gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 11 september 1969 (bijlage no. 291I BESLUIT: I. aan te kopen van "De Ottema-Kingma Stichting" gevestigd te Leeuwarden, een zuidelijk gedeelte, ter grootte van plm. 1.11.29 ha, van het perceel weiland, kadastraal bekend gemeente Leeuwarden, sectie H, nummer 1006, in totaal groot 1.82.84 ha, gelegen ten zuiden van en grenzende aan de Groningerstraatweg, welk perceel op de bij dit besluit behorende tekening rood- omlijnd is aangegeven, voor een prijs van f. 38*951?50 en voorts onder de volgende bedingen: 1. de grond wordt overgedragen met alles wat daarop of daarin aanwezig is, voorzoveel geen eigendom van de pachter, en met alle daarop rustende erfdienstbaarheden en lasten en daaraan verbonden rechten, vrij van hypotheek, doch in het genot van pacht; 2. de levering geschiedt op de dag van het verlijden van de akte van overdracht; 3. van de levering af komen alle zakelijke lasten en belastingen, v/elke van het over te dragen perceelsgedeelte worden geheven, voor rekening van de gemeente Leeuwarden; 4. de verkoopster is tot geen andere vrijwaring gehouden dan tot die wegens uitwinning; 5* partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ont binding, als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek; 6. de kosten van overdracht komen voor rekening van de gemeente Leeuwarden; II. het onder I bedoelde perceelsgedeelte onder te brengen in het Grondbedrijf. Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris. Vacvstolling van een nieuwe Huurautoverordening Bijlage noo 292 Leeuwarden, 11 september 1969° Aan de Gemeenteraad. In ons preadvies bij een beroepschrift van de heer de Vrij (zie bijlage 183 \.n dit jaar) deelden wij aan het slot mede, dat U binnenkort een nieuwe Huura,toveroraening ter vae h'telling zou worden voorgelegd. Een daartoe strekkend ontwerp is inmiddels gereed gekomen en wordt U hierbij ar 71 boden. De juridisch: basis voor de gemeentelijke iv.urantoverordeningen is gelegen in artikel 51 van de Wet Autovervoer Personen. Daar met betrekking tot liet vervoer mei huurauto's het lokale karakter min of meer op de voor grond staat, heeft Ie rijkswetgever deze materie niet gedetailleerd geregeld, doch heeft hij zich beperkt tot een regeling waarbij ruimte is gelaten om plaatselijk datgene te regelen, wat van lokaal belang moet worden geacht. Het aangehaalde artikel bepaalt dan ook, dat door do gemeenteraad met betrek king tot het vervoeren van personen met huurauto's regelen kunnen worden gesteld omtrent punten, waarin niet lij de wet of bij algemene maatregel van bestuur is voorzien. Een aantal punten, welke zich in het bijzonder voor regeling bij verordening lenen, wordt vervolgens in het artikel opgesomd. Ingevolge artikel 51? vijfde lid, behoeft de verordening goedkeuring van Gedeputeerde Staten. De vigerende, uit 1953 stammende verordening heeft gedurende eon recks van jaren in een behoefte voorzien» Als gevolg evenwel van de voort schrijdende motorisering en het in samenhang daarmede baanbreken van nieuwe inzichten op hex onderhavige terrein is deze verordening inmiddels vrij sterk verouderd. Eenzelfde gang van zaken valt te constateren in vele an dere gemeenten. Dit heeft er toe geleid, dat de laatste jaren reeds een aantal nieuwe verordeningen tot stand s gekomen, zoals in Groningen (1964) Dordrecht(1965)s-Hertogenbosch 19651? Leiden (1967) en Velsen (1968). Dij de samenstelling van deze verordeningen heeft een reeds geruime tijd geleden verschenen rapport van de Studiocommissie voor huurauto- en taxi- vraagstukken, ingest ld door de Bedrijfsgroep Wegvervoer- als basis ge diend, met dien verstande dat ook bepalingen zijn opgenomen, waarvan do wen selijkheid zich naderhand heeft doen gevoelen. De verordening die U thans wordt aangeboden is op dezelfde leest geschoeid. Tevens is daarbij nog rekening gehouden met een in 1968 verschenen "Rapport omtrent de bevorde ring van het vervoer per taxi" samengesteld door de Federatie van Nederlandse Organisaties voor het Personenvervoer en de Koninklijke Nederlandse Ver eniging van Transportondernemingen. De nieuwe voorschriften zijn voorbereid door de Huurautocommissic Over de voorna,amste strekking daarvan -verruiming van het werkterrein der ondernemers- zijn deze laatsten ingelicht, terwijl do vier grootste onder nemers -voor wie die verruiming in de praktijk de meeste betekenis zal hebben tevens gebruik lieboen gemaakt van de gelegenheid om hun mening daaromtrent bij enkele gelegenheden kenbaar te maken. Wij zijn van oordeel, dat de nieuwe verordening verschillende belang- rijlo verbeteringen brengt;, die wij hierna. puntsgewijs vermelden 1. De mogelijkheden zoor het vervoer por taxi worden belangrijk verruimd. In de nieuwe verordening wordt onderscheid gemaakt tussen taxi's cn huur auto's in ben algemeen. Uic artikel i blijkt, dat de taxi dient te worden gezien als een bijzonder soort huurauto, met meer mogelijkheden. De taxi dient te worden voorzien van een lichtbak met hsw opschrift TAXI. Deze lichtbak moet in verbinding staar. ..iet de eveneens verplicht te stellen tax-~.weter Dij het ontwerpen van 'de desbetreffende bepalingen speelde een rol hot streven naar verdere uitbreiding van het aantal taxistandplaatsen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 243