Verlenen van een krediet voor het ontwikkelen van een experiment speelleer- lclas aan enkele scholen voor gewoon lager onderwijs. Bijlage no„ 221 Leeuwarden, 18 juni 1969 Aan de Gemeenteraad. Steeds meor groeit de overtuiging, dat de aansluiting van het kleuter onderwijs aan het gewoon lager onderwijs - het basis onderwijs»niet ideaal is. Tussen de kleuterschool en de school voor gewoon lager onderwijs zou een overgangsfase dienen te worden gecreëerd, die een aanpassing van het kind aan de normale schoolsituatie 'bij het gewoon lager onderwijs vergemakkelijkt. Deze gedachte is reeds op verschillende plaatsen nader uitgewerkt, waarbij werd overgegaan fot de vorming van een z.g. "overgangsklas" ook wel nader aangeduid als "speelieerkias", Peitelijk werd hiermee een aanvang gemaakt met een vernieuwing van het basisonderwijs» De speelieerkias wil door een gewijzigde didactiek do leerlingen van de de eerste klas van de lagere school opvangen op hun niveau, hen de overgang van de speelsfeer naar een werksfeer vergemakkelijken en door het werken in groepen bevorderen, dat de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Op deze wijze zal het kind op een soepele manier in de sfeor van het basis onderwijs kunnen worden opgenomen. Yoor het (nog) niet schoolrijpe kind en voor de middelmatig en zwakbegaafde leerling kunnen aldus betere mogelijk heden worden geschapen. Naar onze mening verdient het aanbeveling ook in onze gemeente bij wijze van experiment aan een aantal openbare scholen voor gewoon lager onderwijs een speelieerkias te verbinden. Ten einde het experiment voorshands van een beperkte omvang te doen zijn, achten wij het gewenst hiervoor een drietal scholen aan te wijzen. V/ij zouden met ingang van het schooljaar 1969-1970 een speelieerkias willen verbinden aan de Aebingnschool, de Prin- sessenschool en de Antillenschool Uiteraard verlangt de invoering van de speelleersituatie een goede voorbe reiding. Deze dient zich niet alleen te beperken tot het aanschaffen van spel- en oefenmateriaal, waarmede gevarieerde leersituaties, die aansluiten bij het ontwikkelingsniveau van het kind, kunnen worden geschapen, maar moet zich eveneens richten op de instructie van de leerkrachten om hen vertrouwd te maken met de speelleersituatie. Vanuit de schooladviesdienst is een commissie in het loven geroepen die zich bezig houdt met de ontwikkeling van de speelleerklassen aan de openbare scholen in onze gemeente. In overleg met deze commissie en ondor auspiciën van heJ" Algemeen Pedagogisch Gentrum is een aanvang gemaakt met een cursus voor de leerkrachten om hen voor te bereiden voor hun gewijzigde taak. Aan deze cursus nemen ook deel de leidsters van de "toeleverende" kleuterscholen i.e. de kleuterscholen De Karekiet, De Kolibrie en de Wiele waal. Tussen do kleuterscholen en de scholen voor gewoon lager onderwijs dient namelijk een wisselwerking te bestaan, waardoor de overgang van het kind van de kleuterschool naar do lagere school zo soopol mogelijk verloopt. De cursus voorziet in een voorbereiding tot de speelleersituatie, in een begeleiding daarvan. Een deel van de kosten van de cursus zal worden gedragen door het Algemeen Pedagogisch Centrum. Het overblijvende dool i.e. 6.000,- zal voor rekening van de gemeente dienen te blijven. Dit bedrag kan worden gedekt door dc raming van do stelpost voor lastenstijgingen^volgno8021; met oen zelfde bedrag to verlagen,. Zoals reeds word opgemerkt wr k n< zakelijk t n behoeve van do speelleerklassen enkel-" roorsi Haast do aanschaffing van spel- on oefonnatorinul is do aanschaffing enig aangepast meubilair noodzakelijk- Ook de toeleverende kleutörscnoi< dienen te beschikken over enig aangepast ontwikkelingsmateriaal. Gmtrei.b i.e aanschaffing van dit materiaal heeft overleg plaats gevonden net de. Vw ■-.ij sinspoctioo Zowel de inspecteur van het lager onderwijs als de inspoctricc van haw klewteronderwijs hebben zich met de overgelegde begroting kunnen verenigen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 45