Verlenen van een krediet voor het ontwikkelen van een experiment speelleer-
lclas aan enkele scholen voor gewoon lager onderwijs.
Bijlage no„ 221 Leeuwarden, 18 juni 1969
Aan de Gemeenteraad.
Steeds meor groeit de overtuiging, dat de aansluiting van het kleuter
onderwijs aan het gewoon lager onderwijs - het basis onderwijs»niet ideaal
is. Tussen de kleuterschool en de school voor gewoon lager onderwijs zou een
overgangsfase dienen te worden gecreëerd, die een aanpassing van het kind aan
de normale schoolsituatie 'bij het gewoon lager onderwijs vergemakkelijkt.
Deze gedachte is reeds op verschillende plaatsen nader uitgewerkt, waarbij
werd overgegaan fot de vorming van een z.g. "overgangsklas" ook wel nader
aangeduid als "speelieerkias", Peitelijk werd hiermee een aanvang gemaakt
met een vernieuwing van het basisonderwijs»
De speelieerkias wil door een gewijzigde didactiek do leerlingen van de
de eerste klas van de lagere school opvangen op hun niveau, hen de overgang
van de speelsfeer naar een werksfeer vergemakkelijken en door het werken
in groepen bevorderen, dat de leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Op deze wijze zal het kind op een soepele manier in de sfeor van het basis
onderwijs kunnen worden opgenomen. Yoor het (nog) niet schoolrijpe kind en
voor de middelmatig en zwakbegaafde leerling kunnen aldus betere mogelijk
heden worden geschapen.
Naar onze mening verdient het aanbeveling ook in onze gemeente bij
wijze van experiment aan een aantal openbare scholen voor gewoon lager
onderwijs een speelieerkias te verbinden. Ten einde het experiment voorshands
van een beperkte omvang te doen zijn, achten wij het gewenst hiervoor een
drietal scholen aan te wijzen. V/ij zouden met ingang van het schooljaar
1969-1970 een speelieerkias willen verbinden aan de Aebingnschool, de Prin-
sessenschool en de Antillenschool
Uiteraard verlangt de invoering van de speelleersituatie een goede voorbe
reiding. Deze dient zich niet alleen te beperken tot het aanschaffen van
spel- en oefenmateriaal, waarmede gevarieerde leersituaties, die aansluiten
bij het ontwikkelingsniveau van het kind, kunnen worden geschapen, maar moet
zich eveneens richten op de instructie van de leerkrachten om hen vertrouwd
te maken met de speelleersituatie.
Vanuit de schooladviesdienst is een commissie in het loven geroepen
die zich bezig houdt met de ontwikkeling van de speelleerklassen aan de
openbare scholen in onze gemeente. In overleg met deze commissie en ondor
auspiciën van heJ" Algemeen Pedagogisch Gentrum is een aanvang gemaakt met
een cursus voor de leerkrachten om hen voor te bereiden voor hun gewijzigde
taak. Aan deze cursus nemen ook deel de leidsters van de "toeleverende"
kleuterscholen i.e. de kleuterscholen De Karekiet, De Kolibrie en de Wiele
waal. Tussen do kleuterscholen en de scholen voor gewoon lager onderwijs
dient namelijk een wisselwerking te bestaan, waardoor de overgang van het
kind van de kleuterschool naar do lagere school zo soopol mogelijk verloopt.
De cursus voorziet in een voorbereiding tot de speelleersituatie, in een
begeleiding daarvan. Een deel van de kosten van de cursus zal worden gedragen
door het Algemeen Pedagogisch Centrum. Het overblijvende dool i.e. 6.000,-
zal voor rekening van de gemeente dienen te blijven. Dit bedrag kan worden
gedekt door dc raming van do stelpost voor lastenstijgingen^volgno8021;
met oen zelfde bedrag to verlagen,. Zoals reeds word opgemerkt wr k n<
zakelijk t n behoeve van do speelleerklassen enkel-" roorsi
Haast do aanschaffing van spel- on oefonnatorinul is do aanschaffing
enig aangepast meubilair noodzakelijk- Ook de toeleverende kleutörscnoi<
dienen te beschikken over enig aangepast ontwikkelingsmateriaal. Gmtrei.b i.e
aanschaffing van dit materiaal heeft overleg plaats gevonden net de. Vw
■-.ij sinspoctioo
Zowel de inspecteur van het lager onderwijs als de inspoctricc van haw
klewteronderwijs hebben zich met de overgelegde begroting kunnen verenigen.