Uijsiging Algemene Politieverordening Leeuwarden. Bijlo.ge no, 223. Leeuwarden, 18 juni 1969» Aan do Gemeenteraad, In do raadsvergadering van 9 dozer word op voorstel van enkele loden van do R ,ad in hot ontwerp van de Algemene Politieverordening Leeuwarden alvorens deze werd vastgesteld, oen nieuw artikel ingevoegd, dat, na enige wijziging en aanpassing aan soortgelijke bepalingen, kwam te luiden: Artikel E 3. Het is verboden op oen weg oen voertuig op moor dan twee wielen, waarin zich oen of moer pc-rsoncn bevinden, met in werking zijnde motor langer dan drie minuten in stilstand te hebben." ij hebben de inhoud van dit artikel nog eens aan een kritische be schouwing onderworpen en zijn daarbij tot do slotsom gekomen, dat het wat zijn inhoud betreft waarschijnlijlc niet geheel voldoet aan do bedoelingen van de voorstellers en anderzijds, althans in do gekozen formulering, juridisch niet houdbaar is. Do toevoeging "op moor dan twee wielen" achter "oen voortuig" werd op genomen met het oog op de uitdrukking "waarin zich één of meer personen be vinden". Hot gevolg van deze redactie is echter, dat men een motorfiets en oen scooter wol langer de,n drie minuten stationair mag laten draaien. Rat achten wij, mot neme ook gezien do inhoud van artikel C 56, tweede lid, (waarbij hot stationair laten draaien van do motor van een bromfiets is verboden), niet logisch. Anderzijds valt onder do omschrijving weer wol oen dricwicligo motorbakfietsmits zich daarin één of meer personen bevinden. \Jat onze juridische bedenkingen betreft wijzen wij er op, dat artikel 14 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens luidt: "1. Do bestuurder mag zijn voertuig of de door hem bestuurde of geleide dieren niet verlaten voordat hij do nodige voorzorgsmaatregelen heeft genomen om een ongeval te voorkomen. Re motor van zijn voertuig zot hij af en do contactsleutel verwijdert hij uit hot contactslot. 2, Indien do motor nodig is voor de verzorging dan wol voor het laden en lossen van do lading ve,n het motorvoertuig me,g de bestuurder zijn voer tuig verlaten zonder dat hij de motor afzet, mits hij voldoende voor zorgsmaatregelen hooft getroffen om ongevallen te voorkomen." Hieruit blijkt: 1^„ dat hot er niet om gaat, of zich al do.n niet per sonen in het voortuig bevinden, maar dat het criterium is, of do bestuurder hot voortuig verlaat5 er had dus zo iets moeten staan a.ls "zonder dat de bestuurder het voertuig verlaat" 2_^. dat hot volgens hot tweede lid in bepaalde uitzonderingsgevallen uit drukkelijk is toegestaan om do motor stationair te laten draaien. Re gemeentelijke wetgever mag niet treden in hetgeen door oen hogere wetgever roods is geregeld en in geen geval mag oen bepaling van een gemeente lijke verordening in strijd komen met oen bepaling van oen hogere regeling. Rit laatste is hier naar onze mening hot geval. Het gevaar bestaat derhalve, dat het bovengenoemde artikel van do A.P.T. voor vernietiging wordt voorge dragen, maar ook als dat niet hot govo.l is, is de kans groot, dat het geen effect sorteert omdat do rechter hot onverbindend verklaart. Uij menen echter, dat het wel mogelijk is dit artikel zodanig te redigeren, dat de hierboven woorgegevon bezwaren niet golden. Raarom stollen wij II voor het als volgt te doen luiden:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1969 | | pagina 50