Uijsiging Algemene Politieverordening Leeuwarden.
Bijlo.ge no, 223. Leeuwarden, 18 juni 1969»
Aan do Gemeenteraad,
In do raadsvergadering van 9 dozer word op voorstel van enkele loden
van do R ,ad in hot ontwerp van de Algemene Politieverordening Leeuwarden
alvorens deze werd vastgesteld, oen nieuw artikel ingevoegd, dat, na enige
wijziging en aanpassing aan soortgelijke bepalingen, kwam te luiden:
Artikel E 3.
Het is verboden op oen weg oen voertuig op moor dan twee wielen, waarin
zich oen of moer pc-rsoncn bevinden, met in werking zijnde motor langer
dan drie minuten in stilstand te hebben."
ij hebben de inhoud van dit artikel nog eens aan een kritische be
schouwing onderworpen en zijn daarbij tot do slotsom gekomen, dat het wat
zijn inhoud betreft waarschijnlijlc niet geheel voldoet aan do bedoelingen
van de voorstellers en anderzijds, althans in do gekozen formulering,
juridisch niet houdbaar is.
Do toevoeging "op moor dan twee wielen" achter "oen voortuig" werd op
genomen met het oog op de uitdrukking "waarin zich één of meer personen be
vinden". Hot gevolg van deze redactie is echter, dat men een motorfiets en
oen scooter wol langer de,n drie minuten stationair mag laten draaien. Rat
achten wij, mot neme ook gezien do inhoud van artikel C 56, tweede lid,
(waarbij hot stationair laten draaien van do motor van een bromfiets is
verboden), niet logisch. Anderzijds valt onder do omschrijving weer wol oen
dricwicligo motorbakfietsmits zich daarin één of meer personen bevinden.
\Jat onze juridische bedenkingen betreft wijzen wij er op, dat artikel
14 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens luidt:
"1. Do bestuurder mag zijn voertuig of de door hem bestuurde of geleide
dieren niet verlaten voordat hij do nodige voorzorgsmaatregelen heeft
genomen om een ongeval te voorkomen. Re motor van zijn voertuig zot hij
af en do contactsleutel verwijdert hij uit hot contactslot.
2, Indien do motor nodig is voor de verzorging dan wol voor het laden en
lossen van do lading ve,n het motorvoertuig me,g de bestuurder zijn voer
tuig verlaten zonder dat hij de motor afzet, mits hij voldoende voor
zorgsmaatregelen hooft getroffen om ongevallen te voorkomen."
Hieruit blijkt: 1^„ dat hot er niet om gaat, of zich al do.n niet per
sonen in het voortuig bevinden, maar dat het criterium is, of do bestuurder
hot voortuig verlaat5 er had dus zo iets moeten staan a.ls "zonder dat de
bestuurder het voertuig verlaat"
2_^. dat hot volgens hot tweede lid in bepaalde uitzonderingsgevallen uit
drukkelijk is toegestaan om do motor stationair te laten draaien.
Re gemeentelijke wetgever mag niet treden in hetgeen door oen hogere
wetgever roods is geregeld en in geen geval mag oen bepaling van een gemeente
lijke verordening in strijd komen met oen bepaling van oen hogere regeling.
Rit laatste is hier naar onze mening hot geval. Het gevaar bestaat derhalve,
dat het bovengenoemde artikel van do A.P.T. voor vernietiging wordt voorge
dragen, maar ook als dat niet hot govo.l is, is de kans groot, dat het geen
effect sorteert omdat do rechter hot onverbindend verklaart.
Uij menen echter, dat het wel mogelijk is dit artikel zodanig te
redigeren, dat de hierboven woorgegevon bezwaren niet golden. Raarom stollen
wij II voor het als volgt te doen luiden: