de levering geschiedt op de dag van het verlijden ^ran de akte van
overdracht
indien de akte van overdracht door toedoen van de koopster niet
notarieel wordt verleden binnen twee maanden nadat het desbetreffende
raadsbesluit de goedkeuring van Gedeputeerde State 1 van Friesland
heeft verkregen, is de koopster vanaf de datum, vallende twee
maanden na de datum van goedkeuring van het desbetreffende besluit
tot de dag, waarop de akte wordt verleden, aan de jemeente
Leewarden over de koopsom een rente verschuldigd, berekend naar
8-gfo per jaar;
het risico voor en het onderhoud van het verkochte en alle daarvan
geheven wordende en nog te heffen lasten en belastingen komen
vanaf de levering voor rekening van de koopster;
de gemeente Leeuwarden is tot geen andere vrijwaring gehouden dan
tot die wegens uitwinning;
partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbinding,
als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burgerlijk Wetboek.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Verbouw pand Grote Kerkstraat 29
Bijlage no, 231Leeuwarden, 25 juni 1969
Aan de Gemeenteraad.
Op 7 oktober 1968 besloot U van de provincie Friesland aan te kopen
het voormalige pand van de Buma-bibliotheek, Grote Kerkstraat 29, voor een
bedrag van 265.000,-. Tegelijkertijd besloot U voor het bouwen van eon ver
dieping op de depotruimte achter genoemd pand en voor het treffen van ver
schillende voorzieningen in het gekochte ten behoeve van de huisvesting van
het gemeente-archief en de stedelijke bibliotheek een krediet beschikbaar te
stellen'van f 175.000,-.
Intussen zijn de verbouwingsplannen verder uitgewerkt en aanbesteed
terwijl tevens is nagegaan welke andere kosten nog moeten worden genaakt in
verband met de overbrenging van vermelde dienst naar het pand Grote Kerkstraat
29. Het blijkt thans, dat het beschikbaar gestelde krediet ad f 175.000,-
ontoereikend is. Genoemd bedrag is vorig jaar geraamd op basis van een glo
bale beschrijving van de te treffen voorzieningen. Na uitwerking van de plan
nen en na aanbesteding is gebleken, dat realisering daarvan meer kosten
zal vergen (o.m. door de invoering van de B.T.W. en door loon-en prijsstij-
gingen)dan was voorzien. Een en ander heeft er toe geleid, dat de kosten
thans worden geraamd op 235.000,-.
Van deze gelegenheid maken wij gebruik er tevens op te wijzen, dat nog
oen krediet dient te worden verleend voor andere voorzieningen, die moeten
worden getroffen voor het overbrengen van vermelde gemeentelijke dienst naar
het pand Grote Kerkstraat 29. Zo dient nog te worden gerekend op do kosten
voor het inrichten van het gebouw waarvoor een bedrag van 56.000,- wordt
geraamd,voor de verhuiskosten ad. 8000,-,voor de kosten van de dienst
openbare werken wegens het maken van het plan,het houden van toezicht op de
uitvoering daarvan en voor de overdrachtskosten van het pand ten bodrage van
f 36.OOO5-. De kosten van de bijkomende voorzieningen en dergelijke bodragen
derhalve in totaal 100.000,-.
Op grond van het bovenstaande stellen wij U voor ons ten behoeve van
het overbrengen van het gemeente-archief en de stedelijke bibliotheek van
het stadhuis naar het pand Grote Kerkstraat 29 aanvullende kredieten beschik
baar te stellen van 60.000,- en van 100.000,-
De kapitaalslasten, die uit deze investering voortvloeien bedragen
naar raming;
afschrijving 5°jo van 160.000,- 8.000,
rente 5 3/4% van 160.000,- 4.6OO,—
2
12.600,—
Deze lasten kunnen worden gedekt door een verhoging met 64OO,van de ge
raamde opbrengst van de hoofdsom en de opcenten grondbelasting voor de gebouw
de eigendommen en door een verlaging met 5800,- van de stelpost voor kapi
taalslasten van nieuwe investeringen (volgno. 634). Ha deze verlaging is op
genoemde stelpost nog 3380,- beschikbaar.
In verband met het feit, dat de aanbesteding van de bouwkundige werk
zaamheden inmiddels reeds heeft plaats gehad en dat U na 30 juni eerst weer
op 11 augustus a.s. vergadert, stellen wij U voor terzake nog op 30 juni a.s.
een beslissing te nemen.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester
de Jong Secretaris.