- 4 -
Haar taak heeft veelal betrekking op een algemeen facet van het gemeen
telijk beleid.
Andere van de hierbedoelde commissies zullen echter naar ons gevoe
len het karakter van advies- en bijstandsorgaan voor ons college moeten
hebben. Hun taak ligt in het algemeen op het gebied van het beheer Van
een bepaalde tak van dienst, maar noodzakelijk is dat niet. Zij dienen
door ons te worden geraadpleegd over allerlei zaken, het desbetreffen
de onderdeel van de gemeentelijke huishouding (b.v. de tak van dienst)
betreffende. Veelal zal het hierbij gaan om kwesties, die -ook al is
de raad formeel gehouden een beslissing te nemen - in de raadsvergade
ringen niet (uitvoerig) besproken worden. In zekere zin zou men wel
licht kunnen stellen, dat de raad de beoordeling van een zaak in al
haar mérites in hoofdzaak overlaat aan een dergelijke commissie. Daar
naast zullen wij dergelijke commissies vaak ook al in een vroegtijdig
stadium in de voorbereiding van een zaak betrekken.
De wettelijke bepalingen, zoals die thans luiden, geven naar ons ge
voelen voldoende ruimte om met het hierboven geschetste onderscheid,
dat naar onze mening tussen deze beide categorieën kan wordeh gemaakt
rekening te houden en dit in de positie- en taakbepaling, alsmede even
tueel in de samenstelling van de commissies, tot uitdrukking te brengen.
Daarnaast merken wij op, dat van de tweede categorie (dus de eigen
lijke commissies van advies en bijstand) sommige naar onze mening in
aanmerking komen om te worden ingeschakeld bij het beheer van de tak
van dienst, waarop haar taak betrekking heeft, in die zin, dat bepaal
de beheersbevoegdheden aan haar worden gedelegeerd.
In een zeer uitzonderlijk geval kan het -b.v. met het oog op de
samenwerking met andere instellingen- wenselijk of noodzakelijk blij
ken in de overdracht van bevoegdheden aan een gemeentelijke commissie
zeer ver te gaan. Een dergelijke commissie krijgt dan het karakter van
een- "bestuurscommissie" en zal als regel niet meer daarnaast als com
missie van advies en bijstand kunnen functioneren.
Aldus komen wij tot de volgende rubricering:
a. Commissies van advies voor de raad (artikel 61 van de gemeentewet).
Taakj_ De commissie is adviesorgaan voor de gemeenteraad.
Samenstelling: Uit praktische overwegingen lijkt het gewenst,'dat
een lid van het college van burgemeester en wethouders (houder van
de desbetreffende portefeuille) voorzitter is. Hij wordt vervangen
door een ander lid van het college van b. en w.door dat college
aangewezen. Aan de voorzitter ware slechts een adviserende stem toe
te kennen. Naast de voorzitter zou een dergelijke commissie naar
onze mening tenminste vijf en in het algemeen ten hoogste zeven leden
moeten tellen. De functie van deze commissies brengt o.i. mee, dat
de raad de leden behoort te benoemen en dat slechts raadsleden tot
lid benoembaar zijn. Uiteraard valt de zittingsduur van de commis
sieleden samen met de zittingsperiode van de raadsleden.
Secretaris zou naar ons oordeel moeten zijn een door ons aangewezen
secretarie-ambtenaar.
Welke _commissies?
1e. Commissie voor de ruimtelijke ordening;
2e. Commissie voor openbare werken;
3e. Commissie voor het onderwijs.
Aanvankelijk hadden wij de bedoeling hier ook op te nemen:
Commissie voor de financiën. Bij nader inzien lijkt er evenwel wei
nig behoefte te bestaan aan handhaving van de tegenwoordige Finan
ciële Commissie, mede gelet op de huidige praktijk en op het feit,
dat de desbetreffende commissies van advies en bijstand volgens
de bij dit voorstel gevoegde ontwerp-besluiten zullen moeten worden
geraadpleegd over de ontwerp-begrotingen van de diverse diensten en
bedrijven.
- 5 -
Bij de onder 2e. bedoelde raadscommissie voor openbare werken denken
hj niet aan een commissie, die een directe taak ten opzichte van de
dienst van openbare werken heeft, maar aan een commissie, die de raad ad
viseert met betrekking tot plannen tot uitvoering van gemeentelijke open-
tare werken en ten aanzien van het ten dezen te voeren algemene beleid.
V/ij hebben nog overwogen U ook voor te stellen een algemene beroeps-
ooiamissie als commissie van advies voor de raad in het leven te roepen.
Bij nader inzien meenden wij echter, dat hiertoe beter niet kan worden
overgegaan. De nieuwe Algemene Politieverordening kent een commissie voor
de beroepschriften, die in verband met de uitvoering van die verordening
tij de raad worden ingediend. Het ligt 'in onze bedoeling voor te stellen,
dat dezelfde commissie wordt ingeschakeld bij de behandeling van beroep
schriften ingevolge de nog vast te stellen Parkeerexcessenverordening en
Brandpreventieverordening. Deze commissie zal aldus reeds een belangrijk
deel van het terrein, waarvoor dit van belang is, bestrijken. Daarnaast
is er bij de Drank- en Horecaverordening een dergelijke commissie inge
steld. Deze commissie heeft een samenstelling, die is afgestemd op de
aaterie, welke in die verordening is geregeld. Wij achten het met het
oog daarop minder aantrekkelijk de taak van deze commissie naar een alge
mene beroepscommissie te doen overgaan.
Ook in de op 22 september j.l. vastgestelde Huurautoverordening is
voor de behandeling van beroepschriften de inschakeling van een speciale
commissie voorgeschreven.
Aldus is voor een groot gedeelte van de gevallen, waarin beroep van
beslissingen van ons college op de raad openstaat of open behoort te
staan, geregeld. Voornamelijk zou men als aanvulling daarop nog het in
schakelen van een dergelijke commissie wenselijk kunnen achten voor be
slissingen omtrent bouwvergunningen. Daarvoor stellen wij voor binnenkort
een voorziening in de Bouwverordening te treffen. Daarbij is het mogelijk
een commissie te formeren, die door haar samenstelling in het bijzonder
voor de behandeling van dergelijke beroepschriften geschikt is. Bij de
behandeling van mogelijke nog andere gevallen, waarbij bij de raad in be
roep wordt gegaan, zouden wij de APV-beroepscommissie willen inschakelen.
Voor de goede orde merken wijvoor wat de behandeling van aan de raad
gerichte verzoekschriften betreft, nog op, dat naar onze mening de meest
bevredigende gang van zaken zal zijn, dat voortaan -tenzij het om een
zeer eenvoudig geval gaat- de meest gerede commissie van advies en bij
stand bij die behandeling wordt ingeschakeld. Is in een bepaald geval
geen zodanige daarvoor in aanmerking komende commissie aan te wijzen, dan
kan de APV-beroepscommissie onzes inziens daarvoor als commissie van ad
vies en bijstand fungeren. Eventueel zou de behandelingsprocedure voor
verzoekschriften in een reglement nader kunnen worden geregeld.
M. Commissies van advies en bijstand (artikel 62, tweede lid, van de ge-
meentewet)
."aak: De commissie heeft tot taak burgemeester en wethouders advies en bij<
stand te verlenen. Dit college kan de commissie om advies vragen; de com-
oissie kan ook eigener beweging aan b. en w. advies geven. De adviserende
zaak behoeft niet beperkt te worden geacht tot het terrein van de autono
mie van de gemeente, maar kan zich ook uitstrekken tot het gebied van de
zogenaamde zelfbestuursaange 1 egenheden
zn de diverse ontwerp-besluiten tot instelling van commissies van advies
bijstand hebben wij een aantal onderwerpen opgenomen, waaromtrent wij
te commissies in elk geval moeten raadplegen. Voorzover het betreft een
sooniissie ten dienste van het beheer van een tak van dienst is daarbij de
ontwerp-begroting van het bedrijf of de dienst genoemd. Wij merken daar-
31Ó op, dat de in eerste aanleg opgezette ontwerp-begroting van een tak
7an dienst, tengevolge van de noodzaak om de ontwerp-begroting van de al
gemene dienst zoveel mogelijk te doen sluiten, naderhand op een aantal
punten nog moet worden herzien. Het zou niet onlogisch zijn, indien de