- 4 - Haar taak heeft veelal betrekking op een algemeen facet van het gemeen telijk beleid. Andere van de hierbedoelde commissies zullen echter naar ons gevoe len het karakter van advies- en bijstandsorgaan voor ons college moeten hebben. Hun taak ligt in het algemeen op het gebied van het beheer Van een bepaalde tak van dienst, maar noodzakelijk is dat niet. Zij dienen door ons te worden geraadpleegd over allerlei zaken, het desbetreffen de onderdeel van de gemeentelijke huishouding (b.v. de tak van dienst) betreffende. Veelal zal het hierbij gaan om kwesties, die -ook al is de raad formeel gehouden een beslissing te nemen - in de raadsvergade ringen niet (uitvoerig) besproken worden. In zekere zin zou men wel licht kunnen stellen, dat de raad de beoordeling van een zaak in al haar mérites in hoofdzaak overlaat aan een dergelijke commissie. Daar naast zullen wij dergelijke commissies vaak ook al in een vroegtijdig stadium in de voorbereiding van een zaak betrekken. De wettelijke bepalingen, zoals die thans luiden, geven naar ons ge voelen voldoende ruimte om met het hierboven geschetste onderscheid, dat naar onze mening tussen deze beide categorieën kan wordeh gemaakt rekening te houden en dit in de positie- en taakbepaling, alsmede even tueel in de samenstelling van de commissies, tot uitdrukking te brengen. Daarnaast merken wij op, dat van de tweede categorie (dus de eigen lijke commissies van advies en bijstand) sommige naar onze mening in aanmerking komen om te worden ingeschakeld bij het beheer van de tak van dienst, waarop haar taak betrekking heeft, in die zin, dat bepaal de beheersbevoegdheden aan haar worden gedelegeerd. In een zeer uitzonderlijk geval kan het -b.v. met het oog op de samenwerking met andere instellingen- wenselijk of noodzakelijk blij ken in de overdracht van bevoegdheden aan een gemeentelijke commissie zeer ver te gaan. Een dergelijke commissie krijgt dan het karakter van een- "bestuurscommissie" en zal als regel niet meer daarnaast als com missie van advies en bijstand kunnen functioneren. Aldus komen wij tot de volgende rubricering: a. Commissies van advies voor de raad (artikel 61 van de gemeentewet). Taakj_ De commissie is adviesorgaan voor de gemeenteraad. Samenstelling: Uit praktische overwegingen lijkt het gewenst,'dat een lid van het college van burgemeester en wethouders (houder van de desbetreffende portefeuille) voorzitter is. Hij wordt vervangen door een ander lid van het college van b. en w.door dat college aangewezen. Aan de voorzitter ware slechts een adviserende stem toe te kennen. Naast de voorzitter zou een dergelijke commissie naar onze mening tenminste vijf en in het algemeen ten hoogste zeven leden moeten tellen. De functie van deze commissies brengt o.i. mee, dat de raad de leden behoort te benoemen en dat slechts raadsleden tot lid benoembaar zijn. Uiteraard valt de zittingsduur van de commis sieleden samen met de zittingsperiode van de raadsleden. Secretaris zou naar ons oordeel moeten zijn een door ons aangewezen secretarie-ambtenaar. Welke _commissies? 1e. Commissie voor de ruimtelijke ordening; 2e. Commissie voor openbare werken; 3e. Commissie voor het onderwijs. Aanvankelijk hadden wij de bedoeling hier ook op te nemen: Commissie voor de financiën. Bij nader inzien lijkt er evenwel wei nig behoefte te bestaan aan handhaving van de tegenwoordige Finan ciële Commissie, mede gelet op de huidige praktijk en op het feit, dat de desbetreffende commissies van advies en bijstand volgens de bij dit voorstel gevoegde ontwerp-besluiten zullen moeten worden geraadpleegd over de ontwerp-begrotingen van de diverse diensten en bedrijven. - 5 - Bij de onder 2e. bedoelde raadscommissie voor openbare werken denken hj niet aan een commissie, die een directe taak ten opzichte van de dienst van openbare werken heeft, maar aan een commissie, die de raad ad viseert met betrekking tot plannen tot uitvoering van gemeentelijke open- tare werken en ten aanzien van het ten dezen te voeren algemene beleid. V/ij hebben nog overwogen U ook voor te stellen een algemene beroeps- ooiamissie als commissie van advies voor de raad in het leven te roepen. Bij nader inzien meenden wij echter, dat hiertoe beter niet kan worden overgegaan. De nieuwe Algemene Politieverordening kent een commissie voor de beroepschriften, die in verband met de uitvoering van die verordening tij de raad worden ingediend. Het ligt 'in onze bedoeling voor te stellen, dat dezelfde commissie wordt ingeschakeld bij de behandeling van beroep schriften ingevolge de nog vast te stellen Parkeerexcessenverordening en Brandpreventieverordening. Deze commissie zal aldus reeds een belangrijk deel van het terrein, waarvoor dit van belang is, bestrijken. Daarnaast is er bij de Drank- en Horecaverordening een dergelijke commissie inge steld. Deze commissie heeft een samenstelling, die is afgestemd op de aaterie, welke in die verordening is geregeld. Wij achten het met het oog daarop minder aantrekkelijk de taak van deze commissie naar een alge mene beroepscommissie te doen overgaan. Ook in de op 22 september j.l. vastgestelde Huurautoverordening is voor de behandeling van beroepschriften de inschakeling van een speciale commissie voorgeschreven. Aldus is voor een groot gedeelte van de gevallen, waarin beroep van beslissingen van ons college op de raad openstaat of open behoort te staan, geregeld. Voornamelijk zou men als aanvulling daarop nog het in schakelen van een dergelijke commissie wenselijk kunnen achten voor be slissingen omtrent bouwvergunningen. Daarvoor stellen wij voor binnenkort een voorziening in de Bouwverordening te treffen. Daarbij is het mogelijk een commissie te formeren, die door haar samenstelling in het bijzonder voor de behandeling van dergelijke beroepschriften geschikt is. Bij de behandeling van mogelijke nog andere gevallen, waarbij bij de raad in be roep wordt gegaan, zouden wij de APV-beroepscommissie willen inschakelen. Voor de goede orde merken wijvoor wat de behandeling van aan de raad gerichte verzoekschriften betreft, nog op, dat naar onze mening de meest bevredigende gang van zaken zal zijn, dat voortaan -tenzij het om een zeer eenvoudig geval gaat- de meest gerede commissie van advies en bij stand bij die behandeling wordt ingeschakeld. Is in een bepaald geval geen zodanige daarvoor in aanmerking komende commissie aan te wijzen, dan kan de APV-beroepscommissie onzes inziens daarvoor als commissie van ad vies en bijstand fungeren. Eventueel zou de behandelingsprocedure voor verzoekschriften in een reglement nader kunnen worden geregeld. M. Commissies van advies en bijstand (artikel 62, tweede lid, van de ge- meentewet) ."aak: De commissie heeft tot taak burgemeester en wethouders advies en bij< stand te verlenen. Dit college kan de commissie om advies vragen; de com- oissie kan ook eigener beweging aan b. en w. advies geven. De adviserende zaak behoeft niet beperkt te worden geacht tot het terrein van de autono mie van de gemeente, maar kan zich ook uitstrekken tot het gebied van de zogenaamde zelfbestuursaange 1 egenheden zn de diverse ontwerp-besluiten tot instelling van commissies van advies bijstand hebben wij een aantal onderwerpen opgenomen, waaromtrent wij te commissies in elk geval moeten raadplegen. Voorzover het betreft een sooniissie ten dienste van het beheer van een tak van dienst is daarbij de ontwerp-begroting van het bedrijf of de dienst genoemd. Wij merken daar- 31Ó op, dat de in eerste aanleg opgezette ontwerp-begroting van een tak 7an dienst, tengevolge van de noodzaak om de ontwerp-begroting van de al gemene dienst zoveel mogelijk te doen sluiten, naderhand op een aantal punten nog moet worden herzien. Het zou niet onlogisch zijn, indien de

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 120