- 12 -
wijze ten deze kunt instemmen, zullen wij op korte termijn over het om
stellen van een instellingsbesluit nader overleg plegen met het Gespreks'
centrum»
V/ij zijn voorts van mening, dat er in onze gemeente thans geen bchce
te is aan het instellen van een overkoepelende raad (V/elzijnsraad)v/o
kan het gewenst zijn, dat vertegenwoordigers van de verschillende rack
of van enkele daarvan onderling contact onderhouden. Indien daartoe t.
zijner tijd de noodzaak zou blijken te bestaan, kan alsnog tot instel/
van een V/elzi jnsraad worden overgegaan.
Tenslotte zouden wij over de "raden" nog willen opmerken, dat bi;'
uitwerking tevens contact ware te onderhouden met de provinciale ••re:
woordiger van het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maatschappoli;jl I
V/erk. Bij dit ministerie heeft deze problematiek veel aandacht on in ver
band met toekomstige subsidie-vraagstukken lijkt een goed contact
in een vroegtijdig stadium aan te bevelen»
reeds!
II. Andore (niet door de gemeenteraad in te stollen) organen:
Bit kunnen zijn;
a. commissies van advies uitsluitend voor burgemeester en wethouders, dool
dat college in te stellen; en
b» commissies van advies uitsluitend voor de burgemeester, door deze in
te stellen;
(artikel 62, eerste lid, van de gemeentewet).
Ad aAdviescommissies voor b. en w.
Taakhet geven van advies aan het college van burgemeester en wethouder!
In de regel zal het daarbij gaan om de voorbereiding van het door het col
lege ten aanzien van bepaalde problemen te voeren beleid of om tin of meer]
technische vraagstukken.
Samenstelling:
Voorzitter kan (en zal ook veelal zijn) een lid van het college van bur
gemeester en wethouders. Het lijkt ons v/enselijk, dat in dat geval de
voorzitter in de commissie slechts een adviserende stem heeft. De leden
worden, zoals voor de hand ligt, benoemd door b. en w.
Van geval tot geval dient te worden bepaald hoeveel leden een dergelijke
adviescommissie, naast de voorzitter, zal tellen. Eisen ten aanzien van
de benoembaarheid gelden hier niet. Zo kunnen ook niet-ingezetenen van
de gemeente in een dergelijke commissie zitting hebben. Ook raadsleden
kunnen uiteraard tot lid worden benoemd, zij het dat zulks dan als regel
zal geschieden op grond van bepaalde, niet aan het raadslidmaatschap ont
leende kwaliteiten» In vele gevallen betreft het hier commissies van des
kundigen. Secretaris is een door burgemeester en wethouders aangewezen
secretarie-ambtenaar.
V/elke commissies?
1e. Commissie voor het Structuurplan;
2e. Commissie voor de Bestemmingsplannen;
3e. Voorbereidingscommissie "Groene Ster";
4e. Uitvoeringscommissie "Groene Ster";
5e. Rengerspark-commissie
6e. Commissie voor de Monumentenzorg;
7e. Commissie voor de Promoties;
8e. Commissie voor do V/erkclassificatie?
9e. Commissie voor onderwijskundige aangelegenheden;
10eCommissie voor de Beurs en de. Waag;
11e.Commissie voor Verkeersaangelegenheden;
12eCommissie voor de Stadsautobusdienst. Volledigheidshalve merken wij
hierbij op, dat deze commissie niet alleen fungeert als adviescom
missie voor burgemeester en wethouders, doch tevens tot taak heeft
het gebruik van de stadsdienst in Leeuwarden te stimuleren en het
contact te verstevigen tussen de partijen, die bij de instandhouding
van deze dienst belang hebben, t.w. de burgerij, het gemeentebestuur
en do exploitante.
- 13 -
Ad b Advioscommissics voor de burgemeester
Taakde burgemeester adviseren met betrekking tot aangelegenheden, be
horende tot de speciaal aan hom opgedragen taak. Van de mogelijkheid to'
het instellen van een dergelijke commissie is tot dusverre geen gebruik
gemaakt. Be leden van oen zodanige commissie zouden door de burgemeester
moeten worden benoemd»
SIotopmerk!ngon
In oen als bijlage IV bijgevoegd schema hebben wij het uit het vorcr
staande voortvloeiende samenstel van gemeentelijke commissies en raden
samengevat
V/ij merken volledigheidshalve vorder op, dat er nog verschillende zc
genaamde "coördinatiecommissies" bestaan. Zij staan onder voorzitterscho
van een lid van het college van b. en w. or. daarin hebben zitting ambte
naren van diverse gemeentelijke diensten en secretarie-afdelingen. Zij
hebben tot taak een goede coördinatie te bewerkstelligen inzake aangele
genheden, waarmee meer dan oen tak van dienst en/of afdeling bemoeiing
heeft. De werkzaamheden van deze commissies zijn derhalve van interne
aard en deze commissies vallen dan ook buiten het kader van de in deze
nota bedoelde commissies en raden.
Voorts kennen we in onze gemeente nog enkele commissies, die steunen
op en/of waarvan de taak en samenstelling geregeld is in bijzondere ge
meentelijke verordeningen. V/ij verwijzen hiervoor naar bijlago II, sub B.
Doze commissies kunnen naar onze mening thans verder buiten beschouwing
v/orden gelaten. Voor zover dat nodig of wenselijk is, kan de desbetref
fende regeling, nadat U omtrent de inhoud van deze nota Uw standpunt heb
bepaald, daaraan worden aangepast.
Daarnaast zijn er nog verschillende commissies, die hun grondslag
vinden in allerlei specifieke wetten cn waarvan de instelling wettelijk
voorgeschreven is. Hun taa1' en samenstelling vinden zij in do regel in
de desbetreffende wettelijke regelingen vastgelegd.
Een overzicht van deze op specifieke wetten steunende commissies
vindt U in bijlage II, onder A.
In het vorenstaande hebben wij verder buiten beschouwing gelaten com
missies ad hoe, ingesteld voor het vervullen van een aflopende opdracht.
Als voorbeelden hiervan noemen wij do A.P.V.-commissie, de Commissie vooi
het Stadhuisplan cn de Commissie Culturele AkkommodatiesOok deze com
missies moeten overigons worden aangemerkt als Commissies als bedoeld
onderscheidenlijk in artikel 61 en in artikel 62 van de gemeentewet, al
naar gelang zij door do raad of door ons college zijn ingesteld on tegen
over de raad of tegenover ons college oen adviserende taak hebben.
Tenslotte zijn er nog enkele commissies, door ons collogo tezamen mot
de organen van andere rechtspersonen gevormd tor. behoove van do gezamen
lijke aanpak van bepaalde problemen, zoals de Commissre Opnamobeleid Be
jaarden en de Commissie Culturele Evenementen.