Invoering plastic zakken voor vuilinzameling en wijziging verordening reini
gingsrechten
Bijlage nr. 37 Leeuwarden, l6 januari 1970-
Aan de gemeenteraad.
De kosten van de vuilafvoer vertonen een sterke stijging. De oorzaken
daarvan liggen in het arbeidsintensieve karakter van deze dienst en in de
grote bedragen, die gemoeid zijn met het vervoeren uit de gemeente van het
vuil naar elders en het verwerken daarvan. Zoals U weet is voor dit laatste
een contract met een derde gesloten. De kosten van de huisvuildienst bedroe
gen volgens de laatstbekende rekening (die over 1968) 1453-059>--Hoe
wel de rechten met ingang van 1 juli 1968 voor de eerste emmer verhoogd zijn
van 18,-- tot 24?-- per jaar, is het dekkingspercentage slechts 48,2.
air is in het verleden steeds van uitgegaan, dat dit percentage 60 be
hoort te zijn. Om dit weer te bereiken zou bij handhaving van het huidige
systeem aan een forse verhoging van de rechten niet te ontkomen zijn. Ten
einde echter die verhoging toch zoveel mogelijk te beperken nebben wij ons
beraden op mogelijkheden om de kostenontwikkeling op dit terrein af te rem
men. Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat door het gebruik van plastic
zakken voor de vuilinzameling een belangrijke besparing kan worden bereikt.
In verscheidene steden zijn met die zakken proeven genomen en verschil
lende gemeenten hebben al tot volledige of gedeeltelijke invoering van het
gebruik van de polyethyleen of plastic zak voor dit doel besloten.
Ook in Leeuwarden is een proef genomen met plastic zakken en wel in de
periode van 8 tot en met 25 oktober 1968. Naar de bevindingen en ervaringen
van de burgers, die hierbij betrokken waren, is een onderzoek ingesteld. Do
resultaten van de proefneming hebben aangetoond, dat de invoering van de
plastic zak alleszins aanvaardbaar is voor de inwoners en dat de gemakke
lijke hanteerbaarheid van deze zakken voor de reinigingsdienst bijzonder
aantrekkelijk is. Als uitsluitend huisvuil, verpakt in plastic zanken, één
maal per week wordt opgehaald, wordt volgens berekening een besparing ver
kregen van ongeveer 360.000,-- per jaar. Een berekening van dit bedrag'
ligt voor U ter inzage. Dit betekent, dat bij een recht van 24»-- per
particuliere gebruiker van deze dienst weer een dekking van 60% van de kos
ten wordt verkregen. Uit dit oogpunt is invoering van de plastic zak dus
bijzonder aantrekkelijk voor de gemeente. Wij wezen er al op, dat ook voor
de gebruikers dit systeem acceptabel is. Over het algemeen hebben zij, die
bij de proef betrokken waren, positief daarop gereageerd. 30',ó van de geën
quêteerden was tevreden over deze nieuwe wijze van vuilinzameling. Voorr.l
het gemak, waarmee de volle zakken gehanteerd kunnen worden-sprak hen aan.
;ok bleek het een voordeel dat de af te voeren hoeveelheid niet meer
(door de grootte van de emmer) begrensd.is, terwijl het tijdelijk opbergen
van een volle zak in het algemeen weinig moeilijkheden bleek te veroorzaken.
Tenslotte is ook plezierig, dat het niet meer.nodig is de lege emmer
weer op te halen.
Bij het invoeren van de plastic zak kan de emmeradministratie vervallen.
Dit is een van de redenen (hieronder zal blijken dat er meer zijn),
waarom de verordening op de heffing van reinigingsrechten gewijzigd moet
worden. Iet lijkt ons verder nodig bij de bepaling van de tarieven onder
scheid te maken tussen het ophalen van huisvuil en dat v n bedrijfsvuil
Onder het eerste verstaan wij de vuilnis, die door gezinnen en alleen
staanden wordt aangeboden; onder het tweede de vuilnis, afkomstig van win
kels, bedrijven, instellingen e.d..