2 De bijdrage in de kosten van de opnaaldienst behoort naar onze mening als volgt te worden vastgesteld: 1. per gezin/alleenstaande een vast, uniform recht van 24,-- per jaar waarbij de hoeveelheid aangeboden vuil er niet toe doet; 2= voor winkels, bedrijven, instellingen e.d. een recht van 12,-- per m"3waarbij de hoeveelheid vuil, die bij de periodieke vuilnisophaaldienst wordt aangeboden jaarlijks door schatting wordt bepaald. Dit bedrag van 12,-- per m' is kostendekkend. Voor d-e distributie van de plastic zakken onder de bevolking kan ge bruik v/orden gemaakt van het distributieapparaat van de Friese Bond van Zelfstandige Melkhandelaren. Met deze Bond hebben wij hierover overeenstem ming bereikt. Door middel van e-en 130-tal melkslijters bereikt de F.Z.M. alle gezinnen in de gemeente. Naast e-en bijdrage in de administratie-kos ten e.d. verlangt de F.Z.M. een vergoeding van 1 cent per zak voor de rnelk- slijter. De prijs van de zakken wordt dan ongeveer 2,25 per 20 stuks. Dat lijkt ons redelijk. Aangenomen, dat een gezin gemiddeld 75 zakken per jaar nodig heeft, betekent dit een uitgaaf van 8,44 Pe^ jaar. Wij zijn van oordeel, dat bij de invoering va.i plastic zakken voor ge zinnen de bestaande mo ,elijkheden voor het afvoeren van grofvuil moet blij ven bestaan. Wij zijn van mening, dat voor deze dienst geen vergoeding ge vraagd moet worden, opdat geen aanleiding wordt gegeven zich op onoirbare wijze van dit vuil te ontdoen. privaattonnen Voor privaattonnen in percelen, die liggen in de aangewezen wijken, waar aansluiting op het openbaar riool verplicht is, geldt tians een met 100 °/o verhoogd tarief, met een minimum van 100,-- per ton. aangezien per 1 januari 1970 de gehele gemeente is aangewezen als gebied waar die aansluiting verplicht is, stellen wij U voor de verordening in die zin te wijzigen, dat 100,-- het normale recht per belastingjaar wordt. Voor de uitzonderingen, gevormd door percelen of groepen van percelen, waarvoor het niet meer economisch verantwoord is investeringen te doen, zullen de oor spronkelijke tarieven van kracht zijn. Overige dienstverleningen. Het is wenselijk eveneens de tarieven van de overige dienstverleningen, waarbij in het algemeen naar een volledige kostendekking wordt gestreefd, aan de kostenstijging aan te passen. Een overzicht van de tarieven van de reinigingsrechten vóór en na wijziging ligt bij de stukken ter inzage. De meerdere opbrengst wordt geraamd op 30.000,--. De stortrechten zijn ook verhoogd. Voor de stortplaats de Greuns is een uniform tarief vast gesteld van 6,-- per m3met dien verstande, dat voor storting van ten hoogste -g- m3 geen vergoeding wordt gevraagd. De meerdere rechtenopbrengst als gevolg hiervan ramen wij op 65-000,--. Een nieuw element is het recht van 9,50 per m3 voor het storten van puin en stobben op een daartoe door ons aangewezen terrein. Het gaat hier om storting in de stortkuil op het indsutrieterrein van de N.V. Pax. Gebleken is, dat grote hoeveelheden puin afkomstig van afge broken bouwwerken daar worden gedeponeerd. Daarvoor worden thans geen kos ten in rekening gebracht. Wij achten deze situatie ongewenst en stellen U voor een kostendekkend recht vast te stellen. Hiermee is een bedrag gemoeid van rond 110.000,--. Wij stellen U voor te besluiten overeenkomstig het hierbij gevoegde ontwerp De adviezen van de Financiële Commissie en van de Commissie van bij stand voor de Dienst voor Reiniging en Brandweer worden,ter inzage gelegd, Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden. J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 199