Sfe, 3e verbinding van het Ielan met het overige stadsgedeelte is zowel voor het verkeer als Toor voetgangers bijzonder slecht en gevaar lijk. Als in de toekomst de rondweg ten noor- den van de Dammelaan gereed komt, wordt het verkeer langs de Dammelaan niet ontlastdoor dat de intensiteit steeds meer toeneemt en over enkele jaren, ais de nieuwe weg gereed jou zijn, zeker weer gelijk zou liggen, zo riet hoger zal zijn dan thans het geval is. Welke maatregelen denkt het College hier te treffen Is het mogelijk, op korte termijn al stop lichten, gecombineerd met voetgangerslichten, te plaatsen Hierdoor zal het eveneens minder goed moge lijk worden dat de snelheid van motorvoertui gen op deze weg, boven hetgeen hier maximaal is toegestaan, wordt opgevoerd. dunnen B. en V. meedelen welke voornemens zij hebben tot oplossing van de gevaarlijke over steekplaatsen: Jeisumerstraat/Wollegaast - Dammelaan, Azaleastraat/Ver ze t stra at - irrof'Gerbrandyweg, Adr. Brouwersstr /v.Miereveldtplantsocn - Ju- lianalaan is het College bereid, op korte termijn moge- lijkheden te onderzoeken welke leiden naar een situatie die afdoende waarborgen zal bieden aan zowel de schoolgaande jeugd in het Ilijlan, als aan alle andere fietsers en voetgangers, welke de Julianalaan moeten oversteken? Ie veiligheid van voetgangers en fietsers ener zijds en automobilisten anderzijds, is hier in ze huidige omstandigheden beslist niet afdoen de gewaarborgd. Hoe staat het College tegenover de suggestie van dhr. J. Faber, veiligheidspromotor van de LTS, iiijldnsdyk 4> om een rijwiel tunnel te maken in het van Mierevel dtplantsocn Mn Nederland heeft in het algemeen van rechts ramend verkeer voorrang, In sommige straten van «ïze stad leidt deze regel tot moeilijke situa ties, soms omdat het uitzicht niet onbelemmerd is, soms door de onopvallendheid van de zij straat. Kunnen een aartal straten met een duide lijke verkeersfunctie niet van voorrangskrui singen worden voorzien raidi; de waarde van het stelsel van voorrangswe- ;sn in de stedelijke bebouwing wel voldoende snderkend Loopt bij de snelle verkeersontwikke- iiag de gemeente Leeuwarden niet achter hij an— dere gemeenten Delen D. en W« de mening dat de 'erKeersintensieve route Bleek laan - Centrum voor aanwijzing als voorrangsweg in aanmerking komt, zpaat een vlottere "af-en aanvoer" gewaarborgd is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 78