Sfe,
3e verbinding van het Ielan met het overige
stadsgedeelte is zowel voor het verkeer als
Toor voetgangers bijzonder slecht en gevaar
lijk. Als in de toekomst de rondweg ten noor-
den van de Dammelaan gereed komt, wordt het
verkeer langs de Dammelaan niet ontlastdoor
dat de intensiteit steeds meer toeneemt en
over enkele jaren, ais de nieuwe weg gereed
jou zijn, zeker weer gelijk zou liggen, zo
riet hoger zal zijn dan thans het geval is.
Welke maatregelen denkt het College hier te
treffen
Is het mogelijk, op korte termijn al stop
lichten, gecombineerd met voetgangerslichten,
te plaatsen
Hierdoor zal het eveneens minder goed moge
lijk worden dat de snelheid van motorvoertui
gen op deze weg, boven hetgeen hier maximaal
is toegestaan, wordt opgevoerd.
dunnen B. en V. meedelen welke voornemens zij
hebben tot oplossing van de gevaarlijke over
steekplaatsen:
Jeisumerstraat/Wollegaast - Dammelaan,
Azaleastraat/Ver ze t stra at - irrof'Gerbrandyweg,
Adr. Brouwersstr /v.Miereveldtplantsocn - Ju-
lianalaan
is het College bereid, op korte termijn moge-
lijkheden te onderzoeken welke leiden naar een
situatie die afdoende waarborgen zal bieden
aan zowel de schoolgaande jeugd in het Ilijlan,
als aan alle andere fietsers en voetgangers,
welke de Julianalaan moeten oversteken?
Ie veiligheid van voetgangers en fietsers ener
zijds en automobilisten anderzijds, is hier in
ze huidige omstandigheden beslist niet afdoen
de gewaarborgd.
Hoe staat het College tegenover de suggestie
van dhr. J. Faber, veiligheidspromotor van de
LTS, iiijldnsdyk 4> om een rijwiel tunnel te maken
in het van Mierevel dtplantsocn
Mn Nederland heeft in het algemeen van rechts
ramend verkeer voorrang, In sommige straten van
«ïze stad leidt deze regel tot moeilijke situa
ties, soms omdat het uitzicht niet onbelemmerd
is, soms door de onopvallendheid van de zij
straat. Kunnen een aartal straten met een duide
lijke verkeersfunctie niet van voorrangskrui
singen worden voorzien
raidi; de waarde van het stelsel van voorrangswe-
;sn in de stedelijke bebouwing wel voldoende
snderkend Loopt bij de snelle verkeersontwikke-
iiag de gemeente Leeuwarden niet achter hij an—
dere gemeenten Delen D. en W« de mening dat de
'erKeersintensieve route Bleek laan - Centrum voor
aanwijzing als voorrangsweg in aanmerking komt,
zpaat een vlottere "af-en aanvoer" gewaarborgd
is