- 2 -
Bij deze ontxiikkeling lijkt het niet raadzaam, zo niet onjuist,
het ziekenhuis te "blijven zien als een aparte instelling die nauw moet
samenwerken met de verplegings- en reactiveringsinrichting en het
verzorgingstehuis voor "bejaarden, doch organisatorisch los daarvan zou
kunnen functioneren onder leiding van de direkteur van de geneeskundige
en gezondheidsdienst.
Om organisatorische redenen komt ook het raadgevend efficiency-
"bureau N.V. Bosboom en Hegener tot het advies, het ziekenhuis, de ver
plegings- en reactiveringsinrichting en het verzorgingstehuis voor
"bejaarden als een eenheid te "beschouwen en onder één direktie te plaat
sen. Het door genoemd "bureau daaromtrent uitgebrachte rapport ligt mede
bij de stukken voor U ter inzage.
Belangwekkend in genoemd rapport is de gedachte, om de direktie
van het ziekenhuis, de verplegings- en reactiveringsinrichting en het
verzorgingstehuis voor bejaarden op te dragen aan een driemanschap,
bestaande uit een medisch, een economisch en een sociaal direkteur.
Het werkterrein van de sociaal direkteur omvat dan de sectoren van het
personeelsbeleid en de patiëntenzorg. Tot de patiëntenzorg wordt onder
meer gerekend: de patiëntenopvanghet sociaal-maatschappelijk werk,
de pastorale zorg, de welfare, de patiëntenbibliotheek en de patiënten
eetzalen.
In het rapport wordt er op gewezen, dat de patiëntenzorg in de meeste
inrichtingen van deze aard nog een "onderontwikkeld gebied" is, doch dat
naar verwachting daaraan in de toekomst steeds zwaardere eisen zullen
worden gesteld.
Ook wij zijn van mening, dat het personeelsbeleid en de patiëntenzorg
uiterst belangrijke zaken zijn voor het goed functioneren van de dien
sten. V/ij willen dan ook de mogelijkheid niet uitsluiten, dat in de
toekomst tot aanstelling van een sociaal direkteur moet worden overge
gaan als kwaliteit en kwantiteit van het werk een dergelijke voorziening
vragen. Vooralsnog willen wij de ontwikkeling op dit gebied even af
wachten en volstaan met het aantrekken van gekwalificeerde medewerkers
voor respectievelijk het personeelsbeleid en de patiëntenzorg, die de
daaraan verbonden taken kunnen uitvoeren onder verantwoordelijkheid
van de medische en economische direktie.
Indien U daarmede akkoord gaat zullen wij dus in afwijking van het in
maart 19^9 door U goedgekeurde organisatieschema, het ziekenhuis,
de verplegings- en reactiveringsinrichting 011 het verzorgingstehuis
voor bejaarden onder één direktie stellen, bestaande uit' de heer
P. Bonnema, medisch direkteur en
de heer drs. J. Dekker, economisch direkteur.
Deze beide functionarissen kunnen ermee instemmen, da" te zijner tijd,
indien nodig, in de direktie alsnog een derde persoon (sociaal direkteur!
wordt opgenomen.
Wij vestigen or nog de aandacht op, dat in deze organisatiestructuur
de direktie gezamenlijk verantwoordelijk is voor het xotale beheer
van de drie genoemde instellingen.
De beide bovengenoemde direkteuren zullen worden bijgestaan door
respectievelijk één medisch adjunct-direkteur (nog te benoemen) en
één economisch adjunct-direkteur (de heer J.C. Kuiken).
In het oorspronkelijke organisatieplan was voor elk der drie inrich
tingen een hoofd van de verpleegafdeling gerekend. Naar het zich thans
laat aanzien zal kunnen worden volstaan met de benoem:.ng van één hoofd
van de verpleegkundige dienst voor alle drie inrichtingen.
In de thans voorliggende constructie komt de geneeskundige- en gezond
heidsdienst geheel los te staan van de overige inrichzingen. Dit lijkt
ons een verbetering ten opzichte van de in maart 1969 gekozen or
ganisatiestructuur waarin de direkteur van de geneeskundige- en ge
zondheidsdienst tevens de direktie over het ziekenhuis zou voeren.
De aktiviteitcn van de geneeskundige- en gezondheidsdienst betreffen
een ander onderdeel van de gezondheidszorg dan die van het ziekenhuis,
de verplegings- en reactiveringsinrichting en het verzorgingstehuis
voor bejaarden. In het rapport van het raadgevend efficiencybureau
N.V. Bosboom en Hegener is ruime aandacht geschonken aan de aard der
aktiviteiten van de geneeskundige- en gezondheidsdienst, terwijl in
de bijlagen 1.1 en 1.2 van genoemd rapport overzichten zijn opgenomen
van het werkgebied van een geneeskundige- en gezondheidsdienst, Kort
heidshalve mogen wij U daarnaar verwijzen. Uiteraard zal bij de verdere
uitbouw van de geneeskundige- en gezondheidsdienst rekening moeten
worden gehouden met locale en regionale situaties, zodat niet alle
in genoemd rapport omschreven taken direkt ter hand behoeven te worden
genomen
Indien U zich met de gewijzigde organisatiestructuur kunt verenigen
zullen wij U te zijner tijd voorstellen de betreffende verordeningen
aan te passen.
De Commissie van Advies voor de inrichting van het ziekenhuis en het
verpleegtehuis kan zich met dit voorstel verenigen
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma Burgemeester.
de Jong
Secretaris.