»%tv jt:- Het verlenen van medewerking aan het bestuur van de Stichting Katholiek Onderwijs Leeuwarden voor de aanschaffing van een nieuwe rekenmethode ten behoeve van do St. PaulusschoolJan Tooropstraat 1, alhier. Bijlage no. 312, Leeuwarden, 9 september 1970. Aan de Gemeenteraad. Bij een op 8 juni 1970 ingekomen brief heeft het bestuur van de Stich ting Katholiek Onderwijs Leeuwarden zich tot U gericht met het verzoek om medewerking, als bedoeld in artikel 72 van de Lager-onderwijswet 1920, voor de aanschaffing van een nieuwe rekenmethode ten behoeve van de onder zijn bestuur staande school voor gewoon lager onderwijs, de St. Paulusschool Jan Tooropstraat 1, alhier. Als motivering van zijn verzoek deelt het bestuur mede, dat men de school wil omvormen tot een zgn. Jenaplan-school. Een en ander houdt in, dat een sterke individualisering van het onderwijs plaats vindt. Ten aanzien van sommige vakken is dit realiseerbaar- met de in de school aanwezige leer middelen, terwijl voor andere vakken een andere methode onontbeerlijk blijkt. Bij de onderhavige school, worden de moeilijkheden in het bijzonder onder vonden bij het vak rekenen, zodat vervanging van de in gebruik zijnde metho de noodzakelijk wordt geacht. Vervanging van een methode met toepassing van het bepaalde in artikel 72 van de Lager-onderwijswet 1920 is alleen mogelijk, indien de in gebruik zijnde methode om onderwijskundige redenen verouderd is. Zijn de te ver vangen leermiddelen versleten, dan dient de vervanging bekostigd te worden uit de gewone exploitatievergoeding. Zijn de in gebruik zijnde leermiddelen niet versleten en evenmin om onderwijskundige redenen verouderd, dan zouden de normale eisen, aan het geven van lager onderwijs te stellen, door hot verlenen van medewerking worden overschreden. Wij zijn evenwel van oordeel, dat er in bepaalde gevallen aan het onderwijsbelang ontleende redenen kun nen zijn, welke een enigszins ruime toepassing van de wettelijke mogelijk heden rechtvaardigen. Met name denken wij hier aan gefundeerde en goed be geleide pogingen tot ondorwijsvernieuwing. Met de voorliggende aanvraag doet zich naar onze mening een dergelijk geval voor. Met het door het schoolbestuur gewenste "Jenaplan" is in de laatste jaren veel geëxperimenteerd. Leze op individucel onderwijs gerichte methode wijkt principieel af van de traditionele klassikale methode. Goz< gj mag worden, dat de reeds opgedane ervaringen, welke met name door Je peda gogische centra zijn verzameld en geëvalueerd, een goede basis vormen voor verdere experimenten en verdere uitbouw. De omstandigheid, dat de totale onderwijsvernieuwing op de onderhavige school onder directe leiding staat van het Katholiek Pedagogisch Centrum, is naar onze mening voldoende garan tie, dat een en ander volledig tot zijn recht zal komen. De door het schoolbestuur gevraagde methode if roods gedurende oen periode van vier jaar op een aantal scholen beproefd. Eerst nu is de methode in zijn definitieve vorm verschenen, zodat met de opgedane ervaringen reke ning kon worden gehouden, hetgeen uiteraard van groot belang is voor de bruikbaarheid Op grond van het vorenstaande zijn wij van mening, dat - hoewel de in gebruik zijnde methode naar traditionele maatstaven nauwelijks als verouderd kan worden beschouwd - in dit geval do normale eisen, aan het ge ven van lager- onderwijs te stellen, door het verlenen van de gevraagde mede werking niet zullen worden overschreden. Wij be.seren ons hierbij met name op de omstandigheid, dat het hier gaat om een goed voorbereid en door deskundi gen begeleid experiment, alsmede op de omstandigheid, dat de gevraagde me thode voor dit experiment van essentiële betekenis blijkt te zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 252