-10-
3. Een wijziging is tot stand gekomen, wanneer het algemeen bestuur
daartoe besluit met een meerderheid van tenminste 2/3 van het
aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering, waarin tenminste
2/3 van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.
Artikel 37.
1. De regeling wordt opgeheven, wanneer de raden van tenminste twee
derde deel van het aantal deelnemers daartoe besluiten.
2. De opheffing gaat niet eerder in dan op de dag, volgende op die,
waarop de goedgekeurde besluiten in de Nederlandse Staatscourant zijn
gepubliceerd.
3. In geval van opheffing van de regeling besluit het algemeen bestuur
tot liquidatie en stelt het daarvoor de nodige regelen. Hierbij kan
van de bepalingen van de regeling worden afgeweken.
4. Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de deelnemers
gehoord, vastgesteld. Het behoeft de goedkeuring van gedeputeerde
staten.
5. Het liquidatieplan voorziet ook in de financiële gevolgen, welke de
opheffing voor het personeel heeft.
6. Zo nodig blijven de organen van het automatiseringscentrum ook na
het tijdstip van de opheffing in functie, totdat de liquidatie is
beëindigd
Hoofdstuk 15.
Overgangs- en slotbepalingen.
Artikel 38.
1 De eerste vergadering van het algemeen bestuur dient binnen twee
maanden na het in werking treden van de regeling plaats te vinden.
Het algemeen bestuur kiest ten spoedigste een dagelijks bestuur.
2. De begroting wordt voor de eerste maal vastgesteld voor de periode,
aanvangende op de dag, waarop de regeling in werking treedt, tot het
einde van het kalenderjaar dan wel, wanneer de algemene vergadering
dit bepaalt, tot het einde van het volgende kalenderjaar.
3. De eerste rekening heeft betrekking op de periode, waarvoor de
eerste begroting geldt.
Artikel 39.
1. De regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag van de
maand, volgende op die, waarin de in artikel 8 van de Wet gemeen
schappelijke regelingen bedoelde bekendmaking in de Nederlandse
Staatscourant heeft plaats gevonden.
2. Zij wordt aangegaan voor onbepaalde tijd.
3. Burgemeester en wethouders van Groningen dragen zorg voor de in
artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen bedoelde bekend
makingen. De daaraan verbonden kosten komen ten laste van het auto
matiseringscentrum.
Artikel 40.
De regeling kan worden aangehaald als: Regeling automatiserings
centrum "Noord-Nederland".
Vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad van
voorzitter.
secretaris.
SAMENWERKING VAN GEMEENTEN
INZAKE AUTOMATISERING VAN
OVERHEIDSADMINISTRATIES IN
HET NOORDEN DES LANDS.
GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING
'CENTRUM VOOR AUTOMATISERING
NOORD-NEDERLAND".
In toenemende mate ontstaat bij de gemeentebesturen en de gemeentelijke
administraties belangstelling voor en behoefte om gebruik te maken van de
mogelijkheden, welke de automatisering biedt en in de nabije toekomst op nog
veel grotere schaal zal gaan bieden.
In eerste instantie gaat het daarbij veelal om de afzonderlijke ver
werking van daarvoor in aanmerking komende deeladministraties - zoals loon-
en salarisberekeningen, diverse belastingadministraties, bevolkingsadmini
stratie - doch dit zal uitgroeien tot volledig geintegreerde automatische
bewerking van met elkaar verband houdende administraties.
Hierbij is van belang, dat de behoeften aan snelle en uitgebreide in
formatie en daarmede de behoefte aan onderzoek naar toepassingsmogelijkheden
en verdere ontwikkeling van elektronische informatieverwerking, ten behoeve
van bestuur en beheer op een breed terrein van de gemeentelijke huishouding
en -bemoeiingen, sterk toenemen. De gemeentelijke taken groeien en worden
gevarieerder, veelal ook ingewikkelder, van structuur. De maatschappelijke
ontwikkelingen op technisch, economisch, sociaal en cultureel gebied leiden
er toe, dat de besturen van gemeenten meer en meer bij gewestelijke, regional
en landelijke ontwikkelingen worden betrokken.
In verband met het voorgaande is het van belang in versterkte mate naar
mogelijkheden te zoeken tot toepassing van geautomatiseerde systemen, die in
een voortdurende stroom, zowel voor een groot aantal dagelijkse beslissingen
en handelingen, coördinatie, voorbereiding en uitvoering van zaken, als voor
op de toekomst gerichte beleidsbeslissingen meer actuele en uitgebreider in
formatie kunnen verschaffen dan met traditionele methoden van informatie
verwerking, of automatisering op beperkte schaal mogelijk is.
De automatiseringsontwikkelingen, die hier worden beoogd, vergen echter
personeelsvoorzieningen voor systeemontwikkelingen en programmering en ver
eisen apparaturen, welke het vermogen van de afzonderlijke gemeente, een
enkele uitzondering wellicht daargelaten, ver te boven gaan.
Bovendien is het belangrijk, dat naar coördinatie in de gemeentelijke
automatiseringsontwikkelingen wordt gestreefd, teneinde - naast de primaire
doeleinden - de uitwisselbaarheid, de onderlinge vergelijkbaarheid en een
doelmatige centrale verzameling van gegevens te bevorderen.