-10- 3. Een wijziging is tot stand gekomen, wanneer het algemeen bestuur daartoe besluit met een meerderheid van tenminste 2/3 van het aantal uitgebrachte stemmen in een vergadering, waarin tenminste 2/3 van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is. Artikel 37. 1. De regeling wordt opgeheven, wanneer de raden van tenminste twee derde deel van het aantal deelnemers daartoe besluiten. 2. De opheffing gaat niet eerder in dan op de dag, volgende op die, waarop de goedgekeurde besluiten in de Nederlandse Staatscourant zijn gepubliceerd. 3. In geval van opheffing van de regeling besluit het algemeen bestuur tot liquidatie en stelt het daarvoor de nodige regelen. Hierbij kan van de bepalingen van de regeling worden afgeweken. 4. Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de deelnemers gehoord, vastgesteld. Het behoeft de goedkeuring van gedeputeerde staten. 5. Het liquidatieplan voorziet ook in de financiële gevolgen, welke de opheffing voor het personeel heeft. 6. Zo nodig blijven de organen van het automatiseringscentrum ook na het tijdstip van de opheffing in functie, totdat de liquidatie is beëindigd Hoofdstuk 15. Overgangs- en slotbepalingen. Artikel 38. 1 De eerste vergadering van het algemeen bestuur dient binnen twee maanden na het in werking treden van de regeling plaats te vinden. Het algemeen bestuur kiest ten spoedigste een dagelijks bestuur. 2. De begroting wordt voor de eerste maal vastgesteld voor de periode, aanvangende op de dag, waarop de regeling in werking treedt, tot het einde van het kalenderjaar dan wel, wanneer de algemene vergadering dit bepaalt, tot het einde van het volgende kalenderjaar. 3. De eerste rekening heeft betrekking op de periode, waarvoor de eerste begroting geldt. Artikel 39. 1. De regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand, volgende op die, waarin de in artikel 8 van de Wet gemeen schappelijke regelingen bedoelde bekendmaking in de Nederlandse Staatscourant heeft plaats gevonden. 2. Zij wordt aangegaan voor onbepaalde tijd. 3. Burgemeester en wethouders van Groningen dragen zorg voor de in artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen bedoelde bekend makingen. De daaraan verbonden kosten komen ten laste van het auto matiseringscentrum. Artikel 40. De regeling kan worden aangehaald als: Regeling automatiserings centrum "Noord-Nederland". Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van voorzitter. secretaris. SAMENWERKING VAN GEMEENTEN INZAKE AUTOMATISERING VAN OVERHEIDSADMINISTRATIES IN HET NOORDEN DES LANDS. GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING 'CENTRUM VOOR AUTOMATISERING NOORD-NEDERLAND". In toenemende mate ontstaat bij de gemeentebesturen en de gemeentelijke administraties belangstelling voor en behoefte om gebruik te maken van de mogelijkheden, welke de automatisering biedt en in de nabije toekomst op nog veel grotere schaal zal gaan bieden. In eerste instantie gaat het daarbij veelal om de afzonderlijke ver werking van daarvoor in aanmerking komende deeladministraties - zoals loon- en salarisberekeningen, diverse belastingadministraties, bevolkingsadmini stratie - doch dit zal uitgroeien tot volledig geintegreerde automatische bewerking van met elkaar verband houdende administraties. Hierbij is van belang, dat de behoeften aan snelle en uitgebreide in formatie en daarmede de behoefte aan onderzoek naar toepassingsmogelijkheden en verdere ontwikkeling van elektronische informatieverwerking, ten behoeve van bestuur en beheer op een breed terrein van de gemeentelijke huishouding en -bemoeiingen, sterk toenemen. De gemeentelijke taken groeien en worden gevarieerder, veelal ook ingewikkelder, van structuur. De maatschappelijke ontwikkelingen op technisch, economisch, sociaal en cultureel gebied leiden er toe, dat de besturen van gemeenten meer en meer bij gewestelijke, regional en landelijke ontwikkelingen worden betrokken. In verband met het voorgaande is het van belang in versterkte mate naar mogelijkheden te zoeken tot toepassing van geautomatiseerde systemen, die in een voortdurende stroom, zowel voor een groot aantal dagelijkse beslissingen en handelingen, coördinatie, voorbereiding en uitvoering van zaken, als voor op de toekomst gerichte beleidsbeslissingen meer actuele en uitgebreider in formatie kunnen verschaffen dan met traditionele methoden van informatie verwerking, of automatisering op beperkte schaal mogelijk is. De automatiseringsontwikkelingen, die hier worden beoogd, vergen echter personeelsvoorzieningen voor systeemontwikkelingen en programmering en ver eisen apparaturen, welke het vermogen van de afzonderlijke gemeente, een enkele uitzondering wellicht daargelaten, ver te boven gaan. Bovendien is het belangrijk, dat naar coördinatie in de gemeentelijke automatiseringsontwikkelingen wordt gestreefd, teneinde - naast de primaire doeleinden - de uitwisselbaarheid, de onderlinge vergelijkbaarheid en een doelmatige centrale verzameling van gegevens te bevorderen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 329