.6- bestemningsreserves en fondsen van de algemene dienst volgens de begroting 1970 rentereserve woningwexbouw reserve afkoopsommen onderhoud van graven uitkering gemeentefonds verbetering infra structuur reserve voor openbare werken diverse kleine reserves en fondsen siib -totaal s 626.600 222500, f 260.OOO,— 1.900.000,— 541.100,— 3=550.200,-- bbestemmingsreserves en fondsen van de takken van dienst. slachthuis en veemarkt onderhouds- en vernieuwingsfondsen 893.500,- gro ndbedri.j f voorlopig resultaat van in uitvoering zijnde grondplannen (zie pag. 7 van deze nota) 514.600,- reserve meerwaarde erfpachtsgrond ƒ7664.000,- w oningb e d r i ,j f reserve ontsplitsing van duplex- woningen risicoreserve woningwetb.ouw saldo onderhoudsfondsen diverse exploitatiereserves dienst voor reiniging en brandweer verkoop materieel reinigings dienst dienst voor sport en recreatie 144.5OO,— ƒ1651.300, ƒ1247,800,— 238.6OO,— onderhouds- en vernieuwingsfonds dienst voor sociale •/erkvoorz iening reserve voor nieuwbouw sociale dienst wezenkapitaal (moet worden overge boekt naar "eigen kapitaal") energiebedrijven reserve aansluitkosten 57.900,— 18.000,— 619.000,— 68.000,— ƒ1960.000,— Totaal der bestemmingsreserves en fondsen; ƒ15.077.000,— ƒ18.627.200,— Gebruik reserves met een algemeen karakter Zowel de reserves met een algemeen karakter (ƒ19.554.700, als de bestemmingsreserves en fondsen 186272005-) word n gebruikt voor financiering van do totaliteit der gemeente lijke kapitaalsuitgaven. Sedert enkele jaren wordt aan de takken van dienst over de bij de algemene dienst der gemeente belegde reserves geen rente meer vergoed. Deze "bespaarde" renxe wordt ten bate van de gemeentebegro ting (hoofdstuk Vilgebracht en vormt dus als zodanig een inkomstonpost voor de gemeentebegroting. Voor wat betreft hun aanwendingsmogelijkheid als dekkings- middei zijn de bedrijfsreserves "tot nu too steeds los gezien van de bij de algemene dienst gevormde algemene reserve. Wanneer ten behoeve van de gemeentebegroting wordt beschikt over 1/30-ged.eelti van de reserve, wordt dit 1/30-gedeelte uitsluitend berekend van de algemene reserve van de alge mene diens+ der gemeente. Voor dekking van incidentele uit gaven of van rekeningstekorten wordt ook uitsluitend gebruik gemaakt van d' algemene reserve van de algemene dienst der gemeente. -7- Daarnaast is over de algemene reserves van de takken van dienst incidenteel beschikt voor het tot stand brengen van bepaalde voorzieningen binnen de tak van dienst waar de reserve wordt beheerd. Zo is in incidentele gevallen beschikt over de reserves der energiebedrijven voor het verrichten van extra afschrijvingen. Eveneens worden - overeenkomstig de bepalingen van de beheersverordenirg voor de takken van dienst - verliezen op de exploitatie van grondplannen gedekt uit de gerealiseerde reserve van het grondbedrijf die is ontstaan uit winsten op de exploitatie van andere grondplannen. In het licht gezien van de financiële verhouding tussen de gemeente en haar bedrijven is het niet noodzakelijk en zelfs enigermate onlogisch, de reserves met een algemeen karakter van de takken van dienst en die van de algemene dienst der gemeente als afzonderlijke eenheden te behandelen De algemene dienst der gemeente verzorgt de financiering van alle investeringen, inclusief die van de takken van dienst en draagt uiteindelijk ook alle investeringc- en exploitatie risico's van de takken van dienst. Slechts bij enkele takken van dienst zijn de omstandigheden gunstig voor het vormen van reserves. Deze reserves zijn echter gemeentelijke reser ves die in principe moeten kunnen worden aangewend in alle sectoren van de gemeentehuishouding, dus ook in die sec toren van de gemeentehuishouding waar de exploitatie geen mogelijkheid biedt voor het vormen van eigen reserves. Om deze feitelijke positie duidelijker tot uitdrukking te brengen verdient het naar onze mening aanbeveling in de eerste plaats er toe over te gaan alle reserves met een algemeen karakter samen te voegen tot één algemene reserve, groot 19.554.700,(zie pagina 5 van deze nota). Uit het vervolg van deze nota zal blijken, dat wij een ge deelte van deze algemene reserve zouden willen bestemmen voor dekking van risico's welke zijn verbonden aan het uit lenen van gelden en voor dekking van investeringsrisico's 8.000.000, Voorts verdient het naar onze mening aanbeveling bij de energie bedrijven een winstegalisatiefonds (ƒ500.000,en een onderhoudsfonds 100.000,in te stellen. Vervolgens zouden wij een gedeelte willen bestemmen voor dek king ineens van onrendabele kapitaalsuitgaven, ofwel voor extra afschrijving op onrendabele kapitaalsuitgaven 9.000.000, Het overblijvende deel, groot 1.954.700,houdt dan een al gemeen karakter en kan fungeren als "saldireserve". I verhouding reser- De vraag, in hoeverre de gemeente reserves moet vormen en aan es tot onrenda- houden voor dekking van toekomstige risico's is niet zo een- feele kapitaalsuit-voudig te beantwoorden. Zoals wij op pagina 1 [gaven. deze nota reeds hebben betoogd is de middelenvoorziening van de gemeenten er in principe op gericht, dat elk jaar zijn eigen lasten moet dragen. Dit heeft tot consequentie, dat het gemeentelijke financiële beleid er in het algemeen niet op gericht kan zijn reserves te vormen voor dekking van be paalde risico's. Slechts incidenteel is het mogelijk batige exploitatiesaldi van bepaalde bedrijven geheel of gedeel telijk te reserveren. Zoals uit deze nota blijkt, is het beleid er tot nu toe op gericht geweest toevallige rekeningsoverschotten en na- uit keringen uit het gemeentefonds die werden ontvangen na het sluiten van het dienstjaar waarop zij betrekking hadden, te storten in de algemene reserve van de algemene dienst der ge meente, terwijl de batige exploitatiesaldi van bepaalde gemeentebedrijven eveneens gedeeltelijk zijn gereserveerd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 73