Daarnaast zijn boekwinsten bij vervreemding van gemeente eigendommen toegevoegd hetzij aan de reserves van de takken van dienst, hetzij aan het "eigen kapitaal" der gemeente. Ook de boekwinsten behaald met grondverkopen (waaronder ver koop van erfpachtspercelen) zijn gereserveerd. Op deze wijze zijn algemene reserves gevormd tot een totaal bedrag van '19.554.700,-- (zie pagina 5 van deze nota), Het behoort tot de taak van de gemeente tal van collectieve voorzieningen tot stand te brengen die uit hoofde van hun functie niet vervreembaar zijn en weinig of geen baten op leveren, doch daartegenover een zware belasting vormen voor het gemeentelijk budget. Kaar de onderscheiding, die wij op pagina 4 van deze nota hebben toegepast, bedraagt de boekwaarde van de onrendabele investeringen per 1 januari 1970 rond 7i.7OO.OOO, Hiervan bedragen de kapitaals- lasten in 1970 rond 7.637.000,(zie pug. 5 van deze nota). Tegenover de onrendabele kapitaalsuitgaven staan uiteraard ook bezittingen in de vorm van gebouwen voor de openbare dienst, wegen, rioleringen, bruggen, vaarten, recreatiege bieden, enz. enz. Zuiver vanuit financieel standpunt bezien vormen deze bezittingen voor de gemeente slechts een last. Als positieve bestanddelen van het gemeentelijk vermogen zijn zij te verwaarlozen. Naar onze mening moet het streven er dan ook op gericht zijn, voor onrendabele kapitaalsuitgaven zo snel mogelijk dekking te zoeken. Bij de krappe middelenvoorziening van de gemeenten is het vrijwel onmogelijk onrendabele kapitaalsuitgaven van enige omvang ten laste van de gewone dienst van de ge meentebegroting te brengen. Wel zijn in het verleden reeds enkele malen versterkte afschrijvingen toegepast als bij sluiting van het dienstjaar bleek, dat de financiële resul taten gunstiger waren dan op begrotingsbasis mocht worden verwacht In dit kader vinden wij het ook gewenst en verantwoord om te komen tot een begrenzing van de reserves die in stand moeten worden gehouden voor dekking van risico's die verbonden zijn aan het uitlenen van gelden en voor dekking van investerings- en expioitatierisico1s zodat in de toekomst geen bedragen meer automatisch naar de reserves toevloeien. Daarnaast vinden wij het verantwoord van de beschikbare reserves een deel te ge bruiken voor het tot stand brengen van een zekere sanering in de sector van de onrendabele kapitaalsuitgaven. Wij willen thans eerst trachten te analiseren welke risico's de gemeente- als totaliteit gezien- draagt en daarbij trachten aan te geven welk deel van de beschikbare reserves naar onze mening moet worden bestemd voor dekking van deze risico's. A. Risico's, verbonden aan het uitlenen van gelden en aan het garanderen van geldleningen. Uiteraard kan het voorkomen, dat uitgeleende gelden niet door de schuldenaar kunnen worden terugbetaald en ook niet op de bezittingen van de schuldenaar kunnen worden verhaald. Ook kan het voorkomen, dat de gemeente voor verleende garanties wordt aangesproken. Zoals uit de specificatie op pagina 5 van deze nota reeds blijk is van het totale bedrag van aan derden uitgeleende gelden ach 158.2OO.OOO,— een bedrag groot 148.755-000,— uitgeleend aan woningbouwcorporaties voor financiering van de stichtingsko ten van woningen, winkels, autoboxen, enz, Een bedrag van ruim 6.000.000,is uitgeleend aan de stich ting Bedrijfsgebouwen Leeuwarden, terwijl het resterende be drag van de uitgeleende gelden is verspreid over een groot aantal personen en instellingen. Yan de door de gemeente gegarandeerde geldleningen is een bedrag van rond 21 500.000,-- gegarandeerd ten behoeve van verenigingen, c.q, stichtingen zoals het Diakonessenhuis Nieuw Touteuburg, Parkherstellingsoord, Aldlanstate, de Nederlandse Centra]e voor de huisvesting van Bejaarden en Sonnenborgh. Voorts een bedrag van 1.521.000,ten be hoeve van de N.V. I.W.G.L. en 1.362.200,— ten behoeve van diverse bouwspaarders. In het eventuele verlies uit verleende garanties ten behoeve van bouwspaarders neemt het rijk in een groot aantal gevallen voor 50$ deel. De overige verleende garanties betreffen veelal kleinere bedragen ten behoeve van diverse verenigingen en instellingen zoals- de stichting Nieuwe Leeuwarder Jachthaven, de vereniging Coöperatief Bodehuis Leeuwarden, diverse speeltuinverenigingen, enz. Het geheel overziende menen wijdat de conclusie gerecht vaardigd is dat het risico voor de gemeente verbonden aan het uitlenen van gelden en het garanderen van geldleningen niet zo erg groot is en dat een relatief klein gedeelte van de aan te houden reserves voldoende is om de risico's in deze sector te kunnen dekken. Wij denken in dit verband aan een voorziening ter grootte van rond I.5OO.OOO, B, Investeringen De continuïteit van de overheidshuishouding in het algemeen en ook de continuïteit van de door de overheid geëxploiteerde bedrijven, kan wel in zoverre als gewaarborgd worden beschouwd, dat resorvevorming niet nodig is voor het opvangen van ver liezen bij algehele liquidatie van een bepaalde tak van over heidszorg. Uiteraard komt het wel voor, dat bepaalde investeringen binnen de termijn waarin zij worden afgeschreven hun nuttigheid ver liezen, dan wel door bepaalde technische of economische ont wikkelingen voortijdig moeten worden vervangen en geen of weinig opbrengstwaarde neer hebben. Hierbij kan, als voorbeelden, onder neer worden gedacht aan het volgende. 1. Vervanging van kabels en buizen door kabels en buizen net grotere capaciteit ten behoeve van electriciteits- en gastrans- port, ten behoeve van de riolering, enz. 2. Vervanging van installaties, machines en voertuigen die niet meer voldoen aan de daaraan te stellen eisen. 3. Vervanging van de openbare verlichting ter verkrijging van een beter verlichtingsniveau, of aanpassing van de openbare ver lichting in verband met een veranderde verkeersfunctie van een bepaalde straat. 4. Vervanging van bruggen, verkeerspleinen, verkeersregelings installaties, enz. in verband met bepaalde veranderingen op het gebied van het verkeer en/ofvervoer. 5. Vervanging van door calamiteiten verloren gegane objecten waar tegenover geen of te lage ochadeuitkeringen staan. In bovenstaande er. soortgelijke gevallen is het niet juist de gewone dienst van de gemeentebegroting of de begrotingen van de takken van dienst nog Jaren te belasten met afschrijving op verloren gegane of nutteloos geworden objecten en dient af boeking van hot nog niet afgeschreven gedeelte van de inves tering tegon een reserve te kunnen plaats vinden. Een voorziening ter grootte van 5-000.000,voor dekking van risico's verbonden aan het voortijdig buiten gebruik stellen van bepaalde investeringen achten wij ruim voldoende. _o_

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 74