1.500.000,— -10- Hierbij cerken wij op, dat bij calamiteiten van grotere omvang andere oplossingen moeten worden gevonden zoals ook in het verleden is gebeurd met rijksuitkeringen voor herstel van oorlogsschaden en uitkeringen voor herstel van bij de watersnoodramp in 1955 opgetreden schaden. Bit geldt ook wanneer door technische ontwikkelingen be paalde investeringen overbodig worden, zoals het geval is geweest bij destopzetting van de eigen gasproductie en de overgang op de distributie van aardgas, waarbij aan de gemeenten tegemoetkomingen zijn verleend in de kosten van desinvesteringeno C. Exploitatie Bij de exploitatie van sommige bedrijven kunnen zich onver wachte, de normale bedrijfsgang verstorende feiten en om standigheden voordoen waardoor de bedrijfsuitkomsten in bij zondere mate ongunstig worden beinvloed. Bijvoorbeeld zou hier kunnen worden gedacht aan een langdurige sluiting van de veemarkt tengevolge van heersende besmet telijke veeziekten; langdurige stopzetting van de vleesex port waardoor de activiteiten op het slachthuis tijdelijk sterk zouden verminderen; tijdelijke sluiting van bepaalde inrich tingen; onverwachte tijdelijke kostenstijgingen ten gevolge van internationale ontwikkelingen, enz. enz. Normaliter komen de voor- of nadelige exploitatiesaldi van de gemeentebedrijven ten gunste of ten laste van de gemeente begroting en -rekening. Wanneer de gemeenterekening een nadelig saldo vertoont, kont dit nadelige saldo in de eerste plaats ten laste van de saldireserve. Als echter wordt overgegaan tot de vorming van een risicoreserve voor dekking van risico's die verbonden zijn aan het uitleveren van gelden en aan het garanderen van geld leningen, alsmede voor dekking van investeringsrisico's, ver dient het wellicht aanbeveling in deze risicoreserve ook nog een bestanddeel op te nemen voor dekking van bijzondere exploi- tatierisicosWij denken hierbij aan een voorziening ter grootte van 1.500.000, Recapitulerend konen wij dan tot de vorming van een risico reserve, groot 8.000.000,— samengesteld uit de volgende bestanddelen? a. voor dekking van risico's verbonden aan het uitlenen van gelden en aan het garanderen van geldleningen b„ voor dekking van investeringsrisi co s c. voor dekking van bijzondere exploi tatierisico s 1.500.000, 5.000.000,— Totaal 8.000.000,— Wij willen gaarne bij voorbaat verklaren, dat de hierboven genoemde bedragen arbitrair zijn. Noch op grond van sta tistische gegevens, noch op grond van ervaringscijfers valt aan te geven met welke vex'liezen de gemeente reëel rekening moet houden, Gezien echter in het licht van de financiële positie der ge meente en hasr financiële verhouding tot het rijk menen wij, dat met bovengenoemde bedragen een aanvaardbare risico dekking tot stand wordt gebracht. f^alisatiefonds Be bij de energiebedrijven aangehouden reserves dienen niet winstuitkeringen uitsluitend voor dekking van investeringsrisico's. Op deze en onderhoudsfondsreserves wordt eveneens een beroep gedaan als de exploi- energiebedrijven tatieresultaten over een bepaald jaar onvoldoende zijn om aan de algemene dienst der gemeente de nodige winstuitkeringen te verzekeren en voor dekking van kosten van niet regel matig voorkomend onderhoud, zoals b.v. het schilderen van de bolgashouder groot onderhoud aan het kantoorgebouw enz. Nu de algemene reserves van de energiebedrijven worden samen gevoegd met de reserves van de algemene dienst der gemeente en met die van de andere takken van dienst, verdient het aan beveling bij de energiebedrijven fondsen in te stellen voor egalisatie van de winstuitkeringen aan de algemene dienst der gemeente en voor buitengewoon onderhoud zoals hier boven is omschreven. Het egalisatiefonds voor winstuitkeringen is niet alleen bedoeld om de winstuitkeringen aan de algemene dienst der gemeente veilig te' stellen doch ook om b.v. plotselinge wijzigingen van de brandstoffenprijs op te kunnen vangen. Het is dan niet nodig om bij onveri\Tachte verhoging van de brandstoffenprijs de tarieven onmiddellijk aan te passen zoals enkele jaren geleden is gebeurd toen het Suezkanaal voor de scheepvaart werd gesloten en zich tijdelijk een forse stij ging van de brandstoffenprijs voordeed. Wij zijn van mening, dat van de thans aanwezige algemene reserve een bedrag van 500.000, dient te worden afgezonderd als beginsaldo van het genoemde egalisatiefonds Bit fonds zou maximaal kunnen aangroeien tot een bedrag, be rekend naar: 0,5 cent per ingekochte kWh electriciteit per jaar; 0,5 cent per ingekochte m3 aardgas per jaar; en 5?per geplaatst heetwatertoestel. Naar de tegenwoordige onzetten der energiebedrijven zou het egalisatiefonds berekend naar bovenstaande fornule, maximaal kunnen groeien tot rond 1.000«000, Be feitelijke gang van zaken wordt dan als volgt: a. van de batige saldi van het electriciteits- en het gas bedrijf wordt een bepaald bedrag uitgekeerd aan de alge mene dienst der gemeente de zgn. nornwinsten) b. eventuele overwinsten worden toegevoegd aan het egalisatie fonds voor winstuitkeringen der energiebedrijven; c. nadat het egalisatiefonds, berekend naar de hierboven omschreven formule zijn maximum heeft bereikt, worden over winsten toegevoegd aan de hiervoor omschreven risico reserve ad. 8.000-000,van de algemene dienst dor ge meente. In dit kader delen wij U mede, dat wij bij de opstelling van het dekkingsplan voor de begroting 1970 er van uit gaan dat de uitkering aan de algemene dienst der gemeente voor het electriciteitsbedrijf blijft gehandhaafd op een bedrag bere kend naar 2-gfvan de omzet f 5,per aansluiting (in de begroting 1970 geraamd op 395-000,doch voor het gas bedrijf wordt verhoogd van 600.000,tot 900.000, Voor wat betreft het in te stellen onderhoudsfonds zouden wij van de thans aanwezige algemene reserve een bedrag ad. 100.000,willen afzonderen als beginkapitaal voor bedoeld onderhoudsfonds. Tot welk bedrag dit onderhoudsfonds maxi maal zou moeten groeien valt thans nog niet goed te overzien. Baarnaar zal nog een onderzoek worden ingesteld. Hot is nl. zo, dat de energiebedrijven ten laste van de exploitatie rekening jaarlijks vrij forse bedragen besteden aan onder houd van kabels, buizen, transformatorstations, regulateur stations, enzovoort V/aar het hier een relatief groot aantal objecten betreft vertonen de onderhoudsuitgaven een vrij regel matig verloop en is het niet nodig voer het onderhoud van deze bedrijfsmiddelen een onderhoudsfonds in te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 75