^17 'Wwi Voor een beperkt aantal objecten vertonen de onderhouds- uitgaven een onregelmatig verloop, b.v. wanneer een bol- gashouder eenmaal per vijf jaar geschilderd moet worden. In het jaa.r waarin schilderwerk moet worden verricht zijn de onderhoudsuitgaven extra hoog. In deze gevallen verdient het aanbeveling de exploitatierekening jaarlijks met een vast bearag te belasten en de uitgaven via een onderhouds- fonds te leiden. Daar komt bij, dat in het kader van de uitvoering van diver se openbare werken vaak gedeelten van het buizen- en kabel net moeten worden vernieuwd, zonder dat van capaciteitsver groting sprake is. Het gaat hier om relatief kleine inves teringen die ten laste van de exploitatierekeningen van de energiebedrijven zullen worden uitgevoerd. Nagegaan wordt of de hiermee gemoeide bedragen een jaarlijks gelijkmatig karakter vertonen, dan wel of het aanbeveling verdient deze uitgaven geheel of gedeeltelijk via een onder- houdsfonds te leiden. Bij de instelling van het onderhoudsfonds kan worden vol staan met een storting ad. 100.000,-- uit de beschikbare reserves. De verdere voeding van het fonds zal jaarlijks bij de begroting ten laste van de exploitatierekeningen van de energiebedrijven kunnen worden geregeld. Dekking ineens Onder de werking van de wet van 15 juli 1948, Stb. I 307, tot onrendabele het treffen van een noodvoorziening voer de gemeentefinancien kapi uaalsuit- hebben de ministers van binnenlandse zaken en van financiën gaven. "richtlijnen" opgesteld voor het beoordelen van aanvragen ou verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds (de zgn. subjectieve verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds). In deze richtlijnen was ender meer bepaald, dat van de geaccu muleerde tekorten van de gemeenterekeningen elk jaar 1 /30 gedeelte tot de uitgaven ~ran de jaarlijkse begroting van in komsten en uitgaven kon worden gerekend terwijl elk jaar 1/30 gedeelte van de algemene reserve moest worden gebruikt tot versterking van de inkomsten van de jaarlijkse begroting van inkomsten en uitgaven. Uit deze thans niet neer geldende richtlijnen is de gedrags regel ontstaan, dat jaarlijks over 1/30 gedeelte van de alge mene reserve wordt beschikt ten bate van de gewone dienst van de gemeentebegroting, ook al zijn er geen tekorten van vroegerc- dienstjaren meer te dekken. Daarnaast is ook enkele malen voor dekking van in de gemeente begroting geraamde uitgaven met een incidenteel karakter over dl algemene reserve van de algemene dienst der gemeente beschikt. Door telkenjare over 1/30 gedeelte van de algemene reserve ten bate van de gewone dienst van de gemeentebegroting te beschik ken, wordt de reserve in principe in 30 jaar opgebruikt. Dit proces wordt alleen vertraagd als op rekeningsbasis overschot ten ontstaan die weer aan de reserve wordén toegevoegd. Tegenover het beschikken over 1/30 gedeelte van de algemene reserve staat, dat de onrendabele kapitaalsuitgaven - al naar gelang het afschrijvingspercentage- verdeeld over perioden van 10 tot 40 jaar ten laste van de gewone dienst van de gemeente begroting worden afgeschreven. Wij hebben besloten voor te stellen van het totale bedrag aan algemene reserves groot 19.554»780?(zie pagina 6 van deze nota) een gedeelte groot 9-000.000,-- te gebruiken voor extra afschrijving op onrendabele investeringen. De ob jecten waarop voorgesteld v/ordt extra af te schrijven zijn vermeld op de bij deze nota behorende bijlage. - 13 - Door deze extra afschrijving ten laste van de reserve be hoeft in de begroting voor 1970 en volgende jaren jaarlijks 619.715?-- minder te worden afgeschreven. Daar staat dan tegenover, dat jaarlijks niet meer over l/30 gedeelte van de algemene reserve ten bate van de gewone dienst van de gemeentebegroting kan worden beschikt. Dit bearag is in de begroting 1970 geraamd op 180.000,--. Uiteindelijk betekent deze extra afschrijving voor de be groting een vermindering van lasten van 619-715? - 180.000,-- 439-715,--. Uiteraard drukt dan voor de afgeschreven objecten ook geen rente meer op de gewone dienst van de gemeentebegroting, doch daar staat tegenover dat ook de bespaarde rente van de reserve als financieringsmiddel tot een gelijk bearag als inkomstenpost voor de gewone dienst van de gemeentebegroting wegvalt. Door aanwending van een deel van de algemene reserves voor extra afschrijving op onrendabele kapitaalsuitgaven wordt naar onze mening in de begroting een doorzichtiger situatie verkregen. Daarbij komt, dat de in stand te houden reserves, bedrijfseconomisch gezien, een reëlere betekenis krijgen. Saldires erve Bij aanvaarding van onze voorstellen om van de reserves met een algemeen karakter (dus niet de bestemmingsreserves en fondsen), in totaal groot j. 19554700,--een bedrag ad. 8.000.000,-- te bestemmen tot risicoreserve, een bedrag ad. 9-000.000,-- te best ramen voor extra afschrijving op de onrendabele kapitaalsuitgaven en respectievelijk 500.000,-- en 100.000,-- te storten in een bij de Energiebedrijven te vormen egalisatiefonds winstuitkeringen en een te vormen onderhoudsfondsblijft nog een bedrag groot 1.954.700,-- over in de vorm van een saldireserve. Aan deze saldireserve blijft behoefte bestaan om de normale fluctuaties in de uitkomsten van de jaarrekeningen te kunnen 0 pvangen Aan deze reserve zullen in eerste instantie worden toege voegd de overschotten van de gem enterekening, eventuele boekwinsten bij vervreemding van geme^nteeigendommen-waarónder begrepen de gerealiseerde meerwaarden bij Verkoop van on- pachtsgronden en eventuele overschotten op gerealiseerde bestemmingsplannen die niet voorzienbaar nodig zijn voor dekking van tekorten cp andere bestemmingsplannen. Als de stand van de saldireserve zulks toelaat kan op een later tijdstip opnieuw worden bezien of de risicoreserve verder mo<Gt worden versterkt, dan wel opnieuw een extra afschrijving op onrendabele kapitaalsuitgaven kan worden verricht postemmings r-^ser- Op de pagina 6 van deze nota hebben wij r^eds een opsomming Ks on fondsen gegeven van de bestaande bestemmingsreserves en fondsen, die naast do reserves m.et een algemeen karakter zijn inge steld. Naar de toestand op 1 januari 1970 wordt het totaal bedrag van deze bestemmingsreserves en fondsen geraamd op 18)627.200,--. Op enkele van de bestemmingsreserves willen wij in het kort nog een nadere toelichting geven. Res erve voor openbare w rken groot 1900.000,-- Het is U bekend, dat in de grondprijs van nieuw uit te geven terreinen een bedrag wegens algemene omslag wordt opgenomen ter bestrijding van kosten die in h.t algemeen verband houden met de stadsuitbreiding, doch niet aan een bepaald grondplan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 76