^17
'Wwi
Voor een beperkt aantal objecten vertonen de onderhouds-
uitgaven een onregelmatig verloop, b.v. wanneer een bol-
gashouder eenmaal per vijf jaar geschilderd moet worden.
In het jaa.r waarin schilderwerk moet worden verricht zijn
de onderhoudsuitgaven extra hoog. In deze gevallen verdient
het aanbeveling de exploitatierekening jaarlijks met een
vast bearag te belasten en de uitgaven via een onderhouds-
fonds te leiden.
Daar komt bij, dat in het kader van de uitvoering van diver
se openbare werken vaak gedeelten van het buizen- en kabel
net moeten worden vernieuwd, zonder dat van capaciteitsver
groting sprake is. Het gaat hier om relatief kleine inves
teringen die ten laste van de exploitatierekeningen van de
energiebedrijven zullen worden uitgevoerd.
Nagegaan wordt of de hiermee gemoeide bedragen een jaarlijks
gelijkmatig karakter vertonen, dan wel of het aanbeveling
verdient deze uitgaven geheel of gedeeltelijk via een onder-
houdsfonds te leiden.
Bij de instelling van het onderhoudsfonds kan worden vol
staan met een storting ad. 100.000,-- uit de beschikbare
reserves. De verdere voeding van het fonds zal jaarlijks bij
de begroting ten laste van de exploitatierekeningen van de
energiebedrijven kunnen worden geregeld.
Dekking ineens Onder de werking van de wet van 15 juli 1948, Stb. I 307, tot
onrendabele het treffen van een noodvoorziening voer de gemeentefinancien
kapi uaalsuit- hebben de ministers van binnenlandse zaken en van financiën
gaven. "richtlijnen" opgesteld voor het beoordelen van aanvragen
ou verhoging van de algemene uitkering uit het gemeentefonds
(de zgn. subjectieve verhoging van de algemene uitkering uit
het gemeentefonds).
In deze richtlijnen was ender meer bepaald, dat van de geaccu
muleerde tekorten van de gemeenterekeningen elk jaar 1 /30
gedeelte tot de uitgaven ~ran de jaarlijkse begroting van in
komsten en uitgaven kon worden gerekend terwijl elk jaar
1/30 gedeelte van de algemene reserve moest worden gebruikt
tot versterking van de inkomsten van de jaarlijkse begroting
van inkomsten en uitgaven.
Uit deze thans niet neer geldende richtlijnen is de gedrags
regel ontstaan, dat jaarlijks over 1/30 gedeelte van de alge
mene reserve wordt beschikt ten bate van de gewone dienst van
de gemeentebegroting, ook al zijn er geen tekorten van vroegerc-
dienstjaren meer te dekken.
Daarnaast is ook enkele malen voor dekking van in de gemeente
begroting geraamde uitgaven met een incidenteel karakter over dl
algemene reserve van de algemene dienst der gemeente beschikt.
Door telkenjare over 1/30 gedeelte van de algemene reserve ten
bate van de gewone dienst van de gemeentebegroting te beschik
ken, wordt de reserve in principe in 30 jaar opgebruikt. Dit
proces wordt alleen vertraagd als op rekeningsbasis overschot
ten ontstaan die weer aan de reserve wordén toegevoegd.
Tegenover het beschikken over 1/30 gedeelte van de algemene
reserve staat, dat de onrendabele kapitaalsuitgaven - al naar
gelang het afschrijvingspercentage- verdeeld over perioden van
10 tot 40 jaar ten laste van de gewone dienst van de gemeente
begroting worden afgeschreven.
Wij hebben besloten voor te stellen van het totale bedrag
aan algemene reserves groot 19.554»780?(zie pagina 6
van deze nota) een gedeelte groot 9-000.000,-- te gebruiken
voor extra afschrijving op onrendabele investeringen. De ob
jecten waarop voorgesteld v/ordt extra af te schrijven zijn
vermeld op de bij deze nota behorende bijlage.
- 13 -
Door deze extra afschrijving ten laste van de reserve be
hoeft in de begroting voor 1970 en volgende jaren jaarlijks
619.715?-- minder te worden afgeschreven.
Daar staat dan tegenover, dat jaarlijks niet meer over l/30
gedeelte van de algemene reserve ten bate van de gewone
dienst van de gemeentebegroting kan worden beschikt. Dit
bearag is in de begroting 1970 geraamd op 180.000,--.
Uiteindelijk betekent deze extra afschrijving voor de be
groting een vermindering van lasten van 619-715? -
180.000,-- 439-715,--.
Uiteraard drukt dan voor de afgeschreven objecten ook geen
rente meer op de gewone dienst van de gemeentebegroting,
doch daar staat tegenover dat ook de bespaarde rente van de
reserve als financieringsmiddel tot een gelijk bearag als
inkomstenpost voor de gewone dienst van de gemeentebegroting
wegvalt.
Door aanwending van een deel van de algemene reserves voor
extra afschrijving op onrendabele kapitaalsuitgaven wordt
naar onze mening in de begroting een doorzichtiger situatie
verkregen. Daarbij komt, dat de in stand te houden reserves,
bedrijfseconomisch gezien, een reëlere betekenis krijgen.
Saldires erve Bij aanvaarding van onze voorstellen om van de reserves met
een algemeen karakter (dus niet de bestemmingsreserves en
fondsen), in totaal groot j. 19554700,--een bedrag ad.
8.000.000,-- te bestemmen tot risicoreserve, een bedrag
ad. 9-000.000,-- te best ramen voor extra afschrijving
op de onrendabele kapitaalsuitgaven en respectievelijk
500.000,-- en 100.000,-- te storten in een bij de
Energiebedrijven te vormen egalisatiefonds winstuitkeringen
en een te vormen onderhoudsfondsblijft nog een bedrag
groot 1.954.700,-- over in de vorm van een saldireserve.
Aan deze saldireserve blijft behoefte bestaan om de normale
fluctuaties in de uitkomsten van de jaarrekeningen te kunnen
0 pvangen
Aan deze reserve zullen in eerste instantie worden toege
voegd de overschotten van de gem enterekening, eventuele
boekwinsten bij vervreemding van geme^nteeigendommen-waarónder
begrepen de gerealiseerde meerwaarden bij Verkoop van on-
pachtsgronden en eventuele overschotten op gerealiseerde
bestemmingsplannen die niet voorzienbaar nodig zijn voor
dekking van tekorten cp andere bestemmingsplannen.
Als de stand van de saldireserve zulks toelaat kan op een
later tijdstip opnieuw worden bezien of de risicoreserve
verder mo<Gt worden versterkt, dan wel opnieuw een extra
afschrijving op onrendabele kapitaalsuitgaven kan worden
verricht
postemmings r-^ser- Op de pagina 6 van deze nota hebben wij r^eds een opsomming
Ks on fondsen gegeven van de bestaande bestemmingsreserves en fondsen,
die naast do reserves m.et een algemeen karakter zijn inge
steld. Naar de toestand op 1 januari 1970 wordt het totaal
bedrag van deze bestemmingsreserves en fondsen geraamd op
18)627.200,--.
Op enkele van de bestemmingsreserves willen wij in het kort
nog een nadere toelichting geven.
Res erve voor openbare w rken groot 1900.000,--
Het is U bekend, dat in de grondprijs van nieuw uit te geven
terreinen een bedrag wegens algemene omslag wordt opgenomen
ter bestrijding van kosten die in h.t algemeen verband houden
met de stadsuitbreiding, doch niet aan een bepaald grondplan