p
:.^ai &tet-jetje -*
<v»
v',''v i ".v-r
W J -** ./<W -- >*«f.
- 20 -
TIo Ruimtelijke Ordening.
1Structuurplan
Wij hebben eerder de verwachting uitgesproken, dat wij het in
voorbereiding zijnde structuurplan voor het gehele gebied van onze ge
meente vóór 1 juli 1969 in ontwerp gereed zouden hebben. Vorig jaar
moesten wij berichten, dat deze datum niet haalbaar was, doch dat de
voorbereidende werkzaamheden wel zo ver gevorderd waren, dat het plan
in de loop van 1970 in procedure zou kunnen worden gebracht. Verschil
lende omstandigheden hebben het helaas ook nu onmogelijk gemaakt om
onze verwachting in vervulling te doen gaan.
Het is U bekend, dat voor do voorbereiding van het structuurplan
een vrij grote commissie is samengesteld. Verschillende instanties
zijn daarin vertegenwoordigd. Dit is gedaan omdat een structuurplan
tal van aspecten heeft, waarmee al die instanties te maken hebben. In
de procedure tot vaststelling van het plan zou het gemeentebestuur
toch geconfronteerd worden met de inzichten van die instanties. Wij
zijn nog van mening, dat wij indertijd goed hebben gedaan allen van
meet af aan bij de ontwikkeling van het plan te betrekken. Wij zijn
er verder van overtuigd, dat dit overleg op langere termijn zijn
vruchten zal afwerpen. Dit alles neemt echter niet weg, dat wij het
betreuren nu andermaal te moeton stellen, dat het ons niet mogelijk
is geweest het plan binnen het door ons gestelde tijdschema in proce
dure te brengen.
De oorzaak van de vertraging is vooral gelegen in het feit, dat
over de wegens tructuur nog geen overeenstemming kon worden verkregen.
Bij het overleg hebben de deskundigen verschillende vraagpunten naar
voren gebracht, welke vooral van belang zijn bij een groei van de ge
meente boven do 150.000 inwoners. Wel bestaat er een grote mate van
overeenstemming over het stadsmodel tot evengenoemd aantal inwoners,
doch het spreekt vanzelf, dat bij de bepaling van de definitieve
standpunten wel klaarheid moot bestaan over met name de verkeersont-
wikkcling bij een verdere groei van de stad. Daarbij speelt onder
meer een belangrijke rol de functie van de te verleggen E-10 route
(rijksweg no. 9)»
Het lijkt ons niet gewenst op dit vraagstuk bij deze gelegenheid
verder in te gaan. Bij de aanbieding van het ontwerp-structuurplan
zullen wij dit uitvoerig doen. Op grond van recente besprekingen me
nen wij te mogen aannemen, dat het mogelijk zal zijn het plan in het
eerste halfjaar 1971 in do openbaarheid te brengen. De discussies daan
over, waartoe wij ons voornemen ruimschoots de gelegenheid te bieden,
kunnen daarna beginnen.