p :.^ai &tet-jetje -* <v» v',''v i ".v-r W J -** ./<W -- >*«f. - 20 - TIo Ruimtelijke Ordening. 1Structuurplan Wij hebben eerder de verwachting uitgesproken, dat wij het in voorbereiding zijnde structuurplan voor het gehele gebied van onze ge meente vóór 1 juli 1969 in ontwerp gereed zouden hebben. Vorig jaar moesten wij berichten, dat deze datum niet haalbaar was, doch dat de voorbereidende werkzaamheden wel zo ver gevorderd waren, dat het plan in de loop van 1970 in procedure zou kunnen worden gebracht. Verschil lende omstandigheden hebben het helaas ook nu onmogelijk gemaakt om onze verwachting in vervulling te doen gaan. Het is U bekend, dat voor do voorbereiding van het structuurplan een vrij grote commissie is samengesteld. Verschillende instanties zijn daarin vertegenwoordigd. Dit is gedaan omdat een structuurplan tal van aspecten heeft, waarmee al die instanties te maken hebben. In de procedure tot vaststelling van het plan zou het gemeentebestuur toch geconfronteerd worden met de inzichten van die instanties. Wij zijn nog van mening, dat wij indertijd goed hebben gedaan allen van meet af aan bij de ontwikkeling van het plan te betrekken. Wij zijn er verder van overtuigd, dat dit overleg op langere termijn zijn vruchten zal afwerpen. Dit alles neemt echter niet weg, dat wij het betreuren nu andermaal te moeton stellen, dat het ons niet mogelijk is geweest het plan binnen het door ons gestelde tijdschema in proce dure te brengen. De oorzaak van de vertraging is vooral gelegen in het feit, dat over de wegens tructuur nog geen overeenstemming kon worden verkregen. Bij het overleg hebben de deskundigen verschillende vraagpunten naar voren gebracht, welke vooral van belang zijn bij een groei van de ge meente boven do 150.000 inwoners. Wel bestaat er een grote mate van overeenstemming over het stadsmodel tot evengenoemd aantal inwoners, doch het spreekt vanzelf, dat bij de bepaling van de definitieve standpunten wel klaarheid moot bestaan over met name de verkeersont- wikkcling bij een verdere groei van de stad. Daarbij speelt onder meer een belangrijke rol de functie van de te verleggen E-10 route (rijksweg no. 9)» Het lijkt ons niet gewenst op dit vraagstuk bij deze gelegenheid verder in te gaan. Bij de aanbieding van het ontwerp-structuurplan zullen wij dit uitvoerig doen. Op grond van recente besprekingen me nen wij te mogen aannemen, dat het mogelijk zal zijn het plan in het eerste halfjaar 1971 in do openbaarheid te brengen. De discussies daan over, waartoe wij ons voornemen ruimschoots de gelegenheid te bieden, kunnen daarna beginnen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 101