I
3
J
*0
ï<2
«5
Ons "beleid is er op gericht het onderwijs in Leeuwarden zo goed
mogelijk aan de maatschappelijke eisen te doen beantwoorden» Het be
lang van de leerlingen dient daarbij echter naar onze overtuiging te
allen tijde voorop te staan» Vernieuwingen zullen niet uitsluitend
terwille van de vernieuwing zelf mogen plaatsvinden» Iedere verande
ring of zelfs maar het overwegen daarvan kan aanleiding geven tot on
gewenste onrust binnen het onderwijs, terwijl ook iedere wijziging
het risico in zich bergt van nadelen voor bepaalde groepen of enke
lingen» Voortdurend zal er daarom een nauwgezette afweging moeten
plaatsvinden van wenselijkheid en gevolgen van ontwikkelingen binnen -
of maatregelen t.a.v. het onderwijs»
Om deze afweging zo zorgvuldig mogelijk te kunnen doen plaats
vindon is het noodzakelijk, dat de hierbij betrokken personen en in
stanties zich voortdurend intensief op de hoogte stellen van wat er
op het gebied van de maatschappelijke ontwikkelingen en de problema
tiek van het onderwijs gaande is.
Daarnaast dient, om do ontwikkelingen binnen het onderwijs zo
gecoördineerd mogelijk te laten verlopen, waar mogelijk overleg en
samenwerking van de verschillende vormen van onderwijs te worden be
vorderd. De bereidheid tot overleg en samenwerking is gelukkig in de
meeste gevallen wel aanwezig.
Bij het voortgezet onderwijs stuit men echter vaak op het prak
tische beswaar, dat de scholen, ook al is do richting van het onder
wijs dezelfde, niet onder één bestuur of onder hetzelfde bevoegd ge
zag ressorteren. Dit is evenwel een factor, waarop wij weinig invloed
kunnen uitoefenon.
Stond in de afgelopen jaren door de invoering van de "Mammoet
wet" het voortgezet onderwijs sterk in de belangstelling, in de ko
mende tijd zullen stellig ook het lager- en kleuteronderwijs in meer
dere mate de aandacht vragen. Enkele maanden geleden is een vooront
werp van een nieuwe Uet op het basisonderwijs gepubliceerd en alge
meen ter discussie gesteld. In de komende jaren zullen zich hier be
langrijke ontwikkelingen kunnen voordoen. Bij ons beleid zullen wij
hiermee uiteraard zoveel mogelijk rekening houden.
Do bij hot lager onderwijs begonnen experimenten met do speel-
leerlclas worden voortgezet en uitgediept. Ook de ontwikkeling en in
voering van het gebruik van audio-visuele hulpmiddelen vindt geleide
lijk verdere voortgang.