Artikel 13- 1. Voor het tot stand komen van een besluit bi.j stemming, wordt de vol strekte meerderheid vereist van de leden, die aan de stemming hebben deelgenomen 2. Bij staking van stemmen wordt een voorstel geacht niet te 'zijn aange nomen. Artikel 16. De Commissie stelt voor haar Vergaderingen' een regie-ment van orde vast. Slotbepaling. Art ik e1 17. Deze verordening kan wordep, aangehaald als "Verordening op de Bestuurscom missie voor de Schooladviesdienst te Leeuwarden". Aldus vastgesteld door de Raad der gemeente Leeuwarden in de openbare vergadering van Voorzitter. Secretaris Bijlage, behorende bij de raadsbrief d__2_1_oktobe?c 1970» Toelichting op de ontwerp-verordening op de bestuurscommissie voor de Schooladviesdienst te Leeuwarden. —0—0—0—0— Artikel 1 In het eerste lid van dit artikel wordt de algemene taakstelling van de bestuurscommissie aangegeven. Het tweede lid maakt het mogelijk, de Schooladviesdienst onder een meerhoofdige leiding te stellen, Dit kan van belang zijn, aangezien de dienst zowel een pedagogische als een psychologische tak zal moeten omvatten Artikel 2. Voor het algemeen beheer van de dienst treedt de commissie in de plaats van Burgemeester en Wethouders- met dien verstande, dat het financiële beheer slechts omvat het fiatteren van de uitgaven,-welke ingevolge het bepaalde in artikel 261 van de gemeentewet door Burgemeester en Wethouders worden bevolen. Alle overige bevoegdheden van Burgemeester en Wethouders, zoals het personeelsbeleid, de uitvoering van regelingen betreffende het schcoladvieswerk, beslissingen ten aanzien van de werk wijze van de dienst e.d, worden door de commissie uitgeoefend, uiteraard binnen do financiële grc.ui-en, door 'r Gemeenteraad aangegeven. Artikel 5. De benoeming en het ontslag van de medewerkers geschiedt door de commissie, Ten einde de eenheid in het gemeentelijk personeelsbeleid te handhaven is het gewenst, dat het beleid van de commissie wordt geconformeerd aan het beleid, dat door Burgemeester en Wethouders ten aanzien van het overige personeel wordt gevoerd. Bij de benoeming en het ontslag ua met adviserings- en verzorgings taken belaste medewerkers zal bindend rekening worden gehouden met de richting van het onderwijs, waarvoor zij in het bijzonder werkzaam zijn. Een en ander zal er niet toe hoeven leiden, dat er een verdeling in secties naar de richting van het onderwijs sprake zal zijn. De grootte van de dienst en de eis van een efficiënte werkwijze zullen dit ook niet in de hand werken. Artikel 4. Aangezien de Schooladviesdienst geen zak van dienst in, ais bedoeld in artikel 252 van de gemeentewet, behoeft de Gemeenteraad geen afzonder lijke begroting vast te stellen, zoals dit voor de overigs dier'—en en bedrijven gebeurt. De begroting van inkomsten en uitgaver., wordt nl. opgenomen in de begroting voor de algemene dienst. De in artikel 4- be doelde ontwerp-begroting moet dan ook meer worden gezien als een finan- ciëel werkschema voor de dienst zelf en tevens als oen voorszei aan de Gemeenteraad om de daarin genoemde ramingen als begrotingsposten in de begroting voor de algemene dienst op te nemen. Artikel 5. De commissie is -evenals Burgemeester en Wethouders- verantwoording schuldig aan de Gemeenteraad, Het toezicht op de uitoefening van do bevoegdheden van de commissie moet ingevolge artikel 64 van de gemeente wet door de Raad worden geregeld. Dit toezicht is hier aan Burgemeester en Wethouders opgedragen. Artikel 6. Dit artikel verklaart de voor het College van Burgemeester en Wethouders geldende bepalingen van de gemeentewet van toepassing op de commissie. voldaan aan het bepaalde in artikel 64, lid 1, van de waarin wordt bepaald, dat de Gemeenteraad de werkwijze van Hiermede is teven gemeentewet de commissie regelt, indien voegdheden worden opgedragen. lan de Commissie andere dan adviserende be-

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 11