-2- een gedeelte van de normale werktijd zijn arbeid kan verrichten, opgenomen, gelden als volle vakantiedagen. Het kan evenwel voorkomen dat een ambtenaar in de periode waarin hij wegens ziekte niet volledig zijn werkzaamheden mag verrichtnn incidenteel behoefte heeft aan een halve vakantiedag. Ten einde dit mogelijk te maken verdient het aanbeveling genoemd artikellid aan te vullen met "tenzij het gezag dat de vakantieverleentin naar zijn oor deel daarvoor in aanmerking komende gevallen, anders beslist". Artikel E17. tweede lid; Een ambtenaar, die een hoofdbetrekking in dienst der gemeente bekleedt, is verplicht aan de IZA-voorziening deel te nemen. Terwille van de rechtszekerheid verdient het aanbeveling het begrip hoofd betrekking te concretiseren. Tot nu toe werd gehandeld overeenkomstig een aan de gemeenten verstrekte richtlijn, waarin onder hoofdbetrekking werd verstaan een betrekking waarvan de arbeidsduur tenminste 3/5 gedeelte be draagt van de voor een soortgelijke betrekking normaliter vastgestelde ar beidsduur. De richtlijn wordt nu als definitiefin artikel E17, tweede lid, opgenomen. Artikel E18, eerste lid; Deze bepaling bevat de zgn. hardheidsclausule. Ambtenaren wier ziektekosten voor zover deze voor eigen rekening zijn gebleven, in een periode van twaalf opeenvolgende maanden hoger zijn dan 1 °/o van het ambtelijk inkomen ever ge noemde periode, hebben aanspraak op vergoeding van dit bedrag, verminderd met 1 °jo van genoemd inkomen. De redactie van deze bepaling is ingewikkeld. Het Centraal Orgaan beveelt nu een duidelijker tekst aan. Artikel H 11, eerste lid. Aan het aantal gronden waarop aan een ambtenaar ontslag kan worden verleend v/are toe te voegen: "het verstrekken van onjuiste gegevens in verband met in diensttreding, tenzij hem daarvan redelijkerwijs geen verwijt kan worden ge maakt" In de praktijk bestaat aan een dergelijke bepaling behoefte. Artikel H 13. tweede lid: Als aanpassing aan Boek I van het nieuwe Burgerlijk Wetboek dienen de woorden "erkende natuurlijke" te worden vervangen door "natuurlijke". ARBEIDSOYEREENKOMSTENVERORDENING. Het Centraal Orgaan beveelt aan artikel 7 "te wijzigen. Dit artikel komt over een met artikel J 2, sub a, van de Arbeidsovereenkomstenverordening dezer gemeente, welke afwijkt van het model van het Centraal Orgaan. Voor artikel 1639*1 moet worden gelezen artikel 1639x. WACHTGELDVERORDENING In de artikelen 5s eerste lid, en 6, moet, teneinde elk misverstand uit te sluiten, achter 1-g- en 1- worden ingevoegd het woord "procent". Artikel 15, tweede lia. Op verzoek van de wachtgelder kan de verdere uitvoering van de wachtgeldreg.e- tot het einde van diens militaire dienst worden opgeschort. De bepaling doel- kennelijk op dienstplichtigen. Het Centraal Orgaan beveelt dan ook aan de woorden "als dienstplichtigen" toe te voegen. UITKERINGSVERORDENING Artikel 18, tweede lid: Ook hier wordt aanbevolen de woorden "als dienstplichtigen" toe te voegen. YERPLiA TSINGSKOS TENVER ORDENING De aanbevolen wijzigingen van de Verplaatsingskostenverordening zijn van- ingrijpende aard. Aangezien ontrent de uit de te wyzigaabepalingen voort vloeiende uitvoeringsvoorschriften overleg zal moeten worden gevoerd met de plaatselijke commissie voor georganiseerd overleg, stellen wij ons voor de aanbevolen wijzigingen aan U ter vaststelling aan te bieden nadat dit overleg heeft plaats gehad. Gelet op het vorenstaande geven wij U in overweging over te gaan tot vaststelling van bijgaande ontwerp-besluiten. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester, de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1970 | | pagina 241