- 2 -
8. de vervreemders zijn tot geen andere vrijwaring gehouden dan
tot die wegens uitwinning;
9o partijen doen afstand van het recht tot het vragen van ontbin
ding als bedoeld in de artikelen 1302 en 1303 van het Burger
lijk Wetboek;
10. de kosten van de ruilovereenkomst, registratie en overschrij
vingsrechten inbegrepen komen voor rekening van de gemeente
Leeuwarden;
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
Secretaris.
Inrichten halte voor interlokale autobusdiensten aan de Westersingel
Bijlage no. 417
Leeuwarden,, 2 december 1970.
Aan de Gemeenteraad.
In verband met de uitvoering van de werkzaamheden ter vervanging van de
Beweegbare Prins Hendrikbrug door een vaste brug moest destijds het verkeer
(tussen de Sophialaan en het Zaailand (via de Prins Hendrikstraat) tijdelijk
ïorden omgelegd. Dit had o.m. tot gevolg, dat voor de interlokale busdiensten,
iie vanaf het autobusstation aan de Zuidersingel in noordelijke en westelijke
richting rijden, en die voorheen een instaphalte hadden op het Wilhelminaplein
tegenover het Gerechtshof) een vervangende route naar de Mr. P.J. Troelstra-
::eg en naar de Harlingerstraatweg moest worden gezocht, Deze route werd gevon
den. door gebruik te maken van de verbeterde Lange Marktstraat, de nieuwe Ver
laat sbrug, de Westersingel en de HarlingersingelOp de Westersingeltussen
de pier Panderstraat en de Harlingersingel, werd een nieuwe instaphalte ge
creëerd
Deze oplossing blijkt in de praktijk zeer goed te voldoen, in verband
;aarmee van de zijde van de autobusondernemingen de wens te kennen is gegeven
deze tijdelijke halteplaats tot een definitieve aan te wijzen. Ook wij achten
is thans bestaande situatie alleszins aanvaardbaar, zulks mede in verband met
iet feit, dat door deze omlegging van de route het verkeer door de smalle
Prins Hendrikstraat en over het Ruiterskwartier en de Westerplantage in gunstige
zin. wordt beïnvloed.
7oor het inrichten van de halteplaats aan de Westersingel zijn destijds
enkele voorlopige voorzieningen getroffen. Handhaving van deze halteplaats
rengt echter mee, dat ter plaatse meer ingrijpende veranderingen moe ter
porden aangebracht. De directeur der Openbare Werken heeft hiervoor een plan
itworpen, dat thans voor U ter inzage is gelegd.
Dit plan voorziet in het inrichten vaneen halteplaats voor zes auto-
assen- Tussen de aan de noordzijde van dit straatgedeelte aanwezige bebouwing
:n de walmuur is een breedte van plm9 m beschikbaar. Het langs de bebouwing
anwezige trottoir, breed 1.70 m, wordt gehandhaafd. Voor de autobussen is een
Ètrook ter breedte van 4*00 rn gereserveerd, terwijl voor de passagiers een
trottoir met een breedte van plm. 3*00 m ter beschikking blijft. Op dit trot
toir zijn twee schuilhokjes (abri's) gedacht.
De voor de autobussen bestemde strook zal worden verhard met koperslak-
teien.
Volledigheidshalve vermelden wij nog, dat voor de autobussen slechts één
rijstrook beschikbaar is, zodat de bussen ter plaatse niet kunnen passeren,
-it levert geen bezwaar op, omdat de startvolgorde gemakkelijk is te regelen
I ij het autobusstation aan de ZuidersingelIn verband met deze beperkte rij-
I ogbreedte is het verder noodzakelijk, dat het gedeelte van de V/estersingel
pissen Pier Panderstraat en Harlingersingel voor alle overige verkeer wordt
Insloten verklaard.
Naast de bovenomschreven voorzieningen zullen door de Energiebedrijven
leg een aantal werkzaamheden, zoals het verleggen van kabels en buizen, het
pnpassen van de openbare verlichting en op het gebied van de verkeersbevci
liging, moeten worden verricht.
De kosten van één en ander worden geraamd op 61.500,--, Van dit be-
Brag komt ten laste van de algemene dienst 45-000,en ten laste van de
lergiebedrijven 16.500,--. Specificaties van vermelde bedragen liggen
Tor U bij de stukken ter inzage.
Hierin zijn niet begrepen de kosten van het plaatsen van abri's. Hier-
■°°r is op de gewone dienst van de begroting voor 1970 nog voldoende krediet
pschikbaar