No. 15658.
DE RAAD DER GEMEENTE LEEUWARDEN5
Overwegende, dat in verband met de behoefte aan lokaalruimte
voor het onderwijs in de lichamelijke oefening s.an leerlingen van
scholen voor gewoon lager onderwijs de bouw van gymnastieklokalen
noodzakelijk is?
dat ten behoeve van het bijzonder gewoon lager onderw ijs de bouw
twee gymnastieklokalen kan worden gerealiseerd?
gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van
23 oktober 1970 (bijlage no. 361
BESLUIT s
ten behoeve van de bouw en inrichting van de volgende gymnastiek
lokalen de daarbij genoemde kredieten beschikbaar te stellens
a. gymnastieklokaal aan de Brandemeer ten behoeve van
de Prins Mauritsschool 449*000,
b. gymnastieklokaal aan de Brandemeer ten behoeve
van de r.k. lagere school aldaar 430.000,--
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van
Voorzitter.
j
Secretaris
Het instellen van een bestuurscommissie voor de Schooladviesdienst
te Leeuwarden.
Bijlage no. 362. Leeuwarden, 21 oktober 1970.
Aan de Gemeenteraad.
Ten aanzien van de verschillende vormen van dienstverlening ten be
hoeve van het .onderwijs doet zich de. laatste jaren een ontwikkeling voor
welke gaat in de richting van een uitbreiding en intensivering van
deze zorg voor de schoolgaande jeugd. Naast de reeds lang bestaande
schoolartsendiensten zijn naar voren gekomen de schoolpsycholoog, de peda
goog-didacticus de "remedial teacher", de schoolmaatschappelijk werkster
e.d. In onze gemeente is een aantal jaren geleden gestart met een afdeling
schoolpsychologische dienst verbonden aan de Dienst voor Gezondheidszorg.
Inmiddels is deze dienst uitgebouwd tot een multidisciplinaire school
adviesdienst of schoolbegeleidingsdienst. Deze dienst is tot nog toe
nagenoeg uitsluitend werkzaam geweest ten behoeve van het openbaar
onderwijs
Wegens gebrek aan de nodige mankracht, was het nauwelijks mogelijk
ook voor 'het bijzonder onderwijs diensten van enige betekenis te ver
richten. Van het belang van een ruimere opzet van de schooladviesdienst,
waarbij het openbaar en het bijzonder onderwijs samenwerken, zijn wij
evenwel overtuigd. Wij hebben U daarvan bij herhaling doen blijken.
Reeds geruime tijd hebben wij ons dan ook met deze aangelegenheid
bezig gehouden. In besprekingen met vertegenwoordigers van de besturen
van bijzondere scholen hebben wij de mogelijkheid onderzocht om tot een
dergelijkegezamenlijke aanpak te komen.
Deze besprekingen zijn aanvankelijk alleen gevoerd mét de vertegenwoor
digers van het gewoon- en het buitengewoon lager onderwijs. Door de
toenemende behoefte aan integratie van het kleuter- en het basisonderwijs
zijn wij - in gezamenlijk overleg - evenwel tot de conclusie gekomen,
dat het noodzakelijk is pok het kleuteronderwijs in de organisatie te
betrekken, zodat sedert enige tijd ook vertegenwoordigers van het
kleuteronderwijs aan het overleg deelnemen.
Dit overleg hebben wij onlangs kunnen afsluiten, nadat met de be
sturen van de volgende instellingen voor bijzonder onderwijs over de
samenwerking overeenstemming was bereikt?
1. De Vereniging voor Protestants Christelijk Basisonderwijs te Leeuwarden.
2. De Vereniging tot stichting en instandhouding van scholen met de
.Bijbel te Leeuwarden-Huizum.
3- De Stichting Katholiek Onderwijs Leeuwarden.
4« De Leeuwarder Schoolvereniging.
5. De Vereniging tot bevordering van Christelijk Nationaal School
onderwijs te Wirdum.
6. De Stichting tot oprichten en instandhouding van één of meer
Christelijke scholen voor b.l.o. voor Leeuwarden en omgeving.
7. De Stichting R.K. buitengewoon lager onderwijs in de dekenaten
Leeuwarden, Sneek en Heerenveen.
8. De Vereniging Leeuwarder Parkherstellingsoord.
9. De Vereniging voor Christelijk Kleuteronderwijs te Leeuwarden.
10.De Vereniging voor Christelijk Kleuteronderwijs te. Iluizum.
11.De Vereniging voor neutraal bijzonder kleuteronderwijs.
12.De Stichting Kleuterschool te Lekkum.
13.De Stichting Kleuterschool Wytgaard.