-7-
a. Wanneer denkt het College over te
gaan tot het aanstellen van par
keerwachters? Met ingang van wel
ke datum?
b. Is Uw College niet van nening,
dat het politiekorps doeltreffen
der kan worden ingezet n.b.t. de
verkeersveiligheid?
c. Is Uw College niet van nening,
dat per motorvoertuig patrouille
rende agenten meer op verkeers-
fouten dienen te letten en niet
uitsluitend op te hard rijden?
d. Bent U niet van nening, dat nu
de surveillance-dienst ook gro
tendeels genotoriseerd is, de
behagelijkheid van het binnenste
van een motorvoertuig bij de agen
ten preveleert boven de intensie
van de uitoefening van de dienst?
e.
Bent U niet
dat dikwijls
net nij van nening,
grove verkeersfou-
ten ongestraft kunnen worden ge
naakt, ondat hieraan nauwelijks
aandacht wordt geschonken?
Blijken er in de praktijk moeilijk
heden voor te konen bij het "3 mi
nuten net draaiende motor stil staan'
zoals in één der artikelen van de
A.P.V. beschreven?
a.Wij streven er naar in de loop van het
tweede kwartaal 1971 tot aanstelling
van parkeercontroleurs over te gaan.
b.In vergelijking net de overige taken
van de politie vereist de verhoging
van de verkeersveiligheid de meeste
controle. Deze controle wordt, de
personeelsbezetting van de politie
in aanmerking genonen, zo goed moge
lijk uitgeoefend.
Be doeltreffendheid v/ordt daarbij niet
uit het oog verloren. In dit verband
dient te worden vermeld, dat door de
uitbreiding van het aantal surveil
lance-auto's en door de in 1970 aan
geschafte radarapparatuur een doel
treffender toezicht kon worden uitge
oefend.
c.Door het politiepersoneel wordt tijdens
de autosurveillance op alle overtre
dingen gelet. Het aantal bekeuringen
ter zake van overtreding van de maxi
mumsnelheid bedraagt ongeveer 8°/o van
het aantal overige verkeersovertre
dingen.
d.Dit is niet het geval.
e.Deze nening v/ordt niet gedeeld.
Inderdaad is het in de praktijk vrij
moeilijk om toezicht uit te oefenen
op de naleving van artikel E5 van de
A.P.V. net name op plaatsen, waar een
lange rij auto's talloze malen per
daf
zoet wachten zoals voor de over
weg Schrans-Zuiderplein,
Ten aanzien van de vervuiling van
trottoirs en gazons door honden be
staat de indruk, dat het "aanlijn
gebod" onvoldoende wordt nageleefd.
Acht het College het ook mogelijk
hier strenger toezicht op uit te
oefenen?
Do vervuiling van trottoirs en gazons
door honden staat los van het aanlijn-
gebod. Overigens v/ordt er zo veel
nogelijk op toegezien, dat het aan-
lijngebod wordt nageleefd.
Mocht er een lijst van interessan
te suggesties en opmerkingen op het
terrein van de verkeersconnissie
aan de Raad getoond kunnen worden,
zou het College dat dan willen over
wegen? Zou b.v. de controle op de
uaxinum snelheid op de zgn. rond
wegen niet veel effectiever kunnen
zijn?
Wanneer de discussies in de Verkeers
connissie zouden resulteren in de
uitvoering van maatregelen, waarvoor
kredieten nodig zijn, zullen de be
treffende voorstellen stellig aan Uw
raad worden voorgelegd. Wij merken
overigen
het vaststellen
van verkeersmaatregelen, ingevolge
het op 16 december 1966 door Uw raad
genonen "Verkeersbesluit 1967"? is
gedelegeerd aan ons college. Er v/ordt
regelmatig controle op de maximum
snelheid op de rondweg gehouden. Er
wordt naar gestreefd deze zo effec
tief mogelijk te doen zijn.