-7- a. Wanneer denkt het College over te gaan tot het aanstellen van par keerwachters? Met ingang van wel ke datum? b. Is Uw College niet van nening, dat het politiekorps doeltreffen der kan worden ingezet n.b.t. de verkeersveiligheid? c. Is Uw College niet van nening, dat per motorvoertuig patrouille rende agenten meer op verkeers- fouten dienen te letten en niet uitsluitend op te hard rijden? d. Bent U niet van nening, dat nu de surveillance-dienst ook gro tendeels genotoriseerd is, de behagelijkheid van het binnenste van een motorvoertuig bij de agen ten preveleert boven de intensie van de uitoefening van de dienst? e. Bent U niet dat dikwijls net nij van nening, grove verkeersfou- ten ongestraft kunnen worden ge naakt, ondat hieraan nauwelijks aandacht wordt geschonken? Blijken er in de praktijk moeilijk heden voor te konen bij het "3 mi nuten net draaiende motor stil staan' zoals in één der artikelen van de A.P.V. beschreven? a.Wij streven er naar in de loop van het tweede kwartaal 1971 tot aanstelling van parkeercontroleurs over te gaan. b.In vergelijking net de overige taken van de politie vereist de verhoging van de verkeersveiligheid de meeste controle. Deze controle wordt, de personeelsbezetting van de politie in aanmerking genonen, zo goed moge lijk uitgeoefend. Be doeltreffendheid v/ordt daarbij niet uit het oog verloren. In dit verband dient te worden vermeld, dat door de uitbreiding van het aantal surveil lance-auto's en door de in 1970 aan geschafte radarapparatuur een doel treffender toezicht kon worden uitge oefend. c.Door het politiepersoneel wordt tijdens de autosurveillance op alle overtre dingen gelet. Het aantal bekeuringen ter zake van overtreding van de maxi mumsnelheid bedraagt ongeveer 8°/o van het aantal overige verkeersovertre dingen. d.Dit is niet het geval. e.Deze nening v/ordt niet gedeeld. Inderdaad is het in de praktijk vrij moeilijk om toezicht uit te oefenen op de naleving van artikel E5 van de A.P.V. net name op plaatsen, waar een lange rij auto's talloze malen per daf zoet wachten zoals voor de over weg Schrans-Zuiderplein, Ten aanzien van de vervuiling van trottoirs en gazons door honden be staat de indruk, dat het "aanlijn gebod" onvoldoende wordt nageleefd. Acht het College het ook mogelijk hier strenger toezicht op uit te oefenen? Do vervuiling van trottoirs en gazons door honden staat los van het aanlijn- gebod. Overigens v/ordt er zo veel nogelijk op toegezien, dat het aan- lijngebod wordt nageleefd. Mocht er een lijst van interessan te suggesties en opmerkingen op het terrein van de verkeersconnissie aan de Raad getoond kunnen worden, zou het College dat dan willen over wegen? Zou b.v. de controle op de uaxinum snelheid op de zgn. rond wegen niet veel effectiever kunnen zijn? Wanneer de discussies in de Verkeers connissie zouden resulteren in de uitvoering van maatregelen, waarvoor kredieten nodig zijn, zullen de be treffende voorstellen stellig aan Uw raad worden voorgelegd. Wij merken overigen het vaststellen van verkeersmaatregelen, ingevolge het op 16 december 1966 door Uw raad genonen "Verkeersbesluit 1967"? is gedelegeerd aan ons college. Er v/ordt regelmatig controle op de maximum snelheid op de rondweg gehouden. Er wordt naar gestreefd deze zo effec tief mogelijk te doen zijn.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 119