I I i'i - 25 - Volgno. 193. 1. Is de doorstroming in de water partijen rondom Triotel voldoende, of zal men in de toekomst deselfde stank blijven houden als in de af gelopen zomer? De waterpartij langs de zuidzijde van de Borniastraat is destijds tijdelijk aangesloten op het hoofdriool in de Borniastraat, Deze tijdelijk oplossing was nodig om het overtollige water kwijt te worden. Omgekeerd was het zo, dat indien de stand van het riool water in het hoofdriool hoger was dan de waterstand in de waterpartij, het rioolwater in de waterpartij langs de Borniastraat terecht kwam, hetgeen nu en dan stank verspreidde. Deze situatie is nu opgeheven; aan het einde van do Borniastraat is de waterpartij door middel van een duiker aangesloten op de Wir- dumervaart. De verbinding tussen de waterpartij en het hoofdriool is verbroken. De doorstroming is thans voldoende geregeld. Volgno. 206. 1. Kan het College b.v. door het stimuleren van de bouw van par keergarages bevorderen, dat auto's zo weinig mogelijk op de openbare weg geparkeerd staan? Bij de voorbereiding van de stede- bouwkundige plannen voor de bin nenstad \tfordi rekening gehouden met de bouw van parkeergarages op de daarvoor geschikt geachte plaatsen. Ook zijn er reeds bespre kingen gaande met enkele vertegen woordigers van de Centrum Winkeliers over d.e bou.w van dergelijke par keervoorzieningen, Wij zijn van- mening, dat de totstandkoming daarvan noodzakelijk is. And„erzijds is het gewenst te beseffen, dat de exploitatie van een parkeer garage in onze stad - in ieder geval voorshands - een groot ver lies zal opleveren. 2. Hoe verloopt de samenwerking met de Centrum-winkeliers over te stichten parkeergarages? Is de tijd al niet gekomen om een plan te maken voor een (gedeelte lijk) ondergrondse parkeervloer in het Zaailand, zodat de par keerruimte daar wordt verdubbeld? De samenwerking met de Centrum- winkeliers met betrekking tot het stichten van parkeergarages is nog maar van betrekkelijk recente datum. Via de Verkeerscommissie en de Commissie voor de Bestemmings plannen (voor binnenstadsproblemen als parkeerzaken aangevuld met enkele vertegenwoordigers van de Centrum-winkeliers) zullen wij onder meer ons standpunt moeten bepalen over een ondergrondse parkeergelegenheid onder het Wilhelminaplein. De voorbereidende studies hiervoor zijn echter nog niet zo ver gevorderd dat wij ter zake beslissingen kunnen nemen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 137