j
1
ii
i
y -y"
2. Het valt steeds weer op dat bij de
scholenbouw over het bijzonder la
ger, voortgezet en voorbereidend
wetenschappelijk onderwijs en het
beroepsonderwijs in het geheel
niet wordt gesproken.
Heeft het College hiervoor geen
belangstelling?
Telt het bijzonder onderwijs niet
mee?
3. Wil het college bevorderen, dat op
de gemeentescholen schoolraden
c.q. schoolparlementen worden in
gesteld, waar ouders, onderwijzend
personeel, niet onderwijzend perso
neel en leerlingen gezamenlijk
het onderwijs en de daar bij be
trokken zaken kunnen bespreken.
4. Welke normen worden aangelegd bij
de invoering van audio-visuele
hulpmiddelen?
Hoe zijn de resultaten van het
experiment School-Televisie?
Ligt het in het voornemen het aan
tal deelnemende scholen uit te
breiden?
3 twee klassige (2 speel werkloka
len) kleuterscholen, eveneens res
pectievelijk voor het openbaar,
prot. christelijk en het r.k. onder
wijs.
Lekkumerend-oost2 scholen voor
glo - zes klassig -, respectieve
lijk voer het openbaar en het prot.
christelijk onderwijs.
He gemeente heeft primair tot taak
de verzorging van het openbaar on
derwijs. Het is dan ook niet ver
wonderlijk, dat de hierop betrek
king hebbende informatie in de
aanbiedingsbrief wordt gevonden om
de Raad zo volledig mogelijk over
de stand van zaken te informeren.
Een en ander impliceert niet, dat
burgemeester en wethouders geen be-
belangstelling hebben voor het bij
zonder onderwijs. Wij menen, dat
voor een dergelijke veronderstel
ling geen enkele grond aanwezig is.
Indien in de praktijk zou blijken,
dat hieraan behoefte bestaat of dat
in bepaalde kringen hieromtrent ver
langens loven, zijn wij bereid
hieraan aandacht te schenken. In
dit verband merken wij op, dat aan
alle scholen voor voortgezet onder
wijs een oudercommissie is gevormd,
waardoor de ouders reeds bij de
schoolzaken worden betrokken.
Aan één der scholen is reeds een
school-parlement" gevormd, dat
zeer bevredigend functioneert. Op
andere scholen is aan een meer in
formele realisering van de inspraak
de voorkeur gegeven. Het voorschrij
ven van een bepaalde vorm in deze
achten wij niet nodig.
Het gebruik van audio-visuele hulp
middelen verkeert nog in een expe
rimenteel stadium. He normen voor
de experimentele invoering van deze
hulpmiddelen zijn in hoofdzaak de
volgende
-voldoende spreiding over de stad
en de dorpen*
-spreiding over oude en nieuwe
scholen
-de maatschappelijke geaardheid van
de schoolbevolking.
He resultaten van het experiment
schooltelevisie zijn goed. Hoor de
r *r*m: