j 1 ii i y -y" 2. Het valt steeds weer op dat bij de scholenbouw over het bijzonder la ger, voortgezet en voorbereidend wetenschappelijk onderwijs en het beroepsonderwijs in het geheel niet wordt gesproken. Heeft het College hiervoor geen belangstelling? Telt het bijzonder onderwijs niet mee? 3. Wil het college bevorderen, dat op de gemeentescholen schoolraden c.q. schoolparlementen worden in gesteld, waar ouders, onderwijzend personeel, niet onderwijzend perso neel en leerlingen gezamenlijk het onderwijs en de daar bij be trokken zaken kunnen bespreken. 4. Welke normen worden aangelegd bij de invoering van audio-visuele hulpmiddelen? Hoe zijn de resultaten van het experiment School-Televisie? Ligt het in het voornemen het aan tal deelnemende scholen uit te breiden? 3 twee klassige (2 speel werkloka len) kleuterscholen, eveneens res pectievelijk voor het openbaar, prot. christelijk en het r.k. onder wijs. Lekkumerend-oost2 scholen voor glo - zes klassig -, respectieve lijk voer het openbaar en het prot. christelijk onderwijs. He gemeente heeft primair tot taak de verzorging van het openbaar on derwijs. Het is dan ook niet ver wonderlijk, dat de hierop betrek king hebbende informatie in de aanbiedingsbrief wordt gevonden om de Raad zo volledig mogelijk over de stand van zaken te informeren. Een en ander impliceert niet, dat burgemeester en wethouders geen be- belangstelling hebben voor het bij zonder onderwijs. Wij menen, dat voor een dergelijke veronderstel ling geen enkele grond aanwezig is. Indien in de praktijk zou blijken, dat hieraan behoefte bestaat of dat in bepaalde kringen hieromtrent ver langens loven, zijn wij bereid hieraan aandacht te schenken. In dit verband merken wij op, dat aan alle scholen voor voortgezet onder wijs een oudercommissie is gevormd, waardoor de ouders reeds bij de schoolzaken worden betrokken. Aan één der scholen is reeds een school-parlement" gevormd, dat zeer bevredigend functioneert. Op andere scholen is aan een meer in formele realisering van de inspraak de voorkeur gegeven. Het voorschrij ven van een bepaalde vorm in deze achten wij niet nodig. Het gebruik van audio-visuele hulp middelen verkeert nog in een expe rimenteel stadium. He normen voor de experimentele invoering van deze hulpmiddelen zijn in hoofdzaak de volgende -voldoende spreiding over de stad en de dorpen* -spreiding over oude en nieuwe scholen -de maatschappelijke geaardheid van de schoolbevolking. He resultaten van het experiment schooltelevisie zijn goed. Hoor de r *r*m:

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 149