I
V
i
.1
n
1
klassen, waar de speelleermethode
is toegepast, een klassikaal onder
zoek in te stellen, waarbij klassen,
welke niet met de speelleermethode
hebben gewerkt als controle groepen
worden gebruikt. Mede uit financiële
overwegingen wordt het instellen van
z.g. peuterklassen nog niet over
wogen.
Hoeveel kinderen staan uit de
wijk Bilgaard op de wachtlijst
voor de kleuterscholen.
Zijn er in de gemeente nog meer
knelpunten bij het kleuteronder
wijs?
Zijn er noodmaatregelen te
treffen?
Op 13 januari j
jarige kleuters
voor het openbaar
in Bilgaard en 10
1. stonden 13 vier-
op de wachtlijst
kleuteronderwij s
voor Lekkumerend.
Bit waren toen ook de enige knel
punten. Hiervoor achten wij het
nemen van noodmaatregelen nog niet
urgent. Overigens wordt de situatie
doorlopend onder ogen gezien.
Hoofdstuk VIII, par. 2a.
1. Hoe is de stand van zaken bij het
speelleerexperimentdat op een
aantal scholen wordt gehouden?
Worden de resultaten vergeleken
met andere leermethoden bij het
basisonderwijs?
Is uitbreiding van het aantal
scholen met speelleerklassen te
verwachten?
Welke belemmeringen zijn er voor
algehele invoering van speel
leerklassen bij het basisonder
wijs?
Met ingang van het schooljaar 19^9/
1970 werd aan een drietal openbare
scholen voor gewoon lager onderwijs
gestart met het experiment speel-
leerklas. Be aan deze scholen toe
leverende kleuterscholen werden
eveneens in dit experiment betrok
ken.
Be resultaten van dit experiment
zijn gunstig. Wij hebben U enige
tijd geleden dan ook een voorstel
gedaan een krediet beschikbaar te
stellen ten behoeve van de voort
zetting van dit experiment geduren
de het schooljaar 1970/1971- Voor
genoemd schooljaar is het experi
ment alleen in zoverre uitgebreid,
dat het in het eerste leerjaar be
gonnen experiment ook in het tweede
leerjaar wordt voortgezet.
Be resultaten van de klassen, waar
de speelleermethode wordt toegepast,
worden getoetst door het instellen
van een klassikaal onderzoek, waar
bij klassen, waar de speelleer
methode niet wordt toegepast, als
controlegroepen worden gebruikt.
Het ligt in de bedoeling het aan
tal deelnemende scholen voor het
schooljaar 1971/1972 uit te breiden.
Een algehele invoering van de speel
leermethode bij het basisonderwijs
ontmoet tweeërlei bezwaar, namenlijk
a. een technisch bezwaar (een in
tensieve voorbereiding en bege
leiding van het personeel, dat
met deze speelleerklassen moet
werken, is noodzakelijk en