Op welke wijze verloopt het onder wijs in de brugklassen van het VHMO; nog steeds een éénjarige periode waarin de bestemming gymnasium reeds na drie maanden moet worden vastgesteld? Hoe is het oordeel over dit systeem: a. van de inspecteur b. van rectoren c. van de leraren d. van de schoolraad e. van de ouders f. van de wethouder Is in de schoolbegeleidingsdienst al de oprichting in voorbereiding van een deskundig team, die ter zake van de brugklassen kan advi seren en begeleiden. De brugklassen van het mavo, havo en vwo hebben tot de Kerstvakantie een zelfde tempo bij het behandelen van de leerstof. Daarna wordt in het vwo- havo het tempo versneld. Een leerling zal derhalve de minste moeilijkheden ondervinden bij het overstappen naar een ander schooltype, wanneer dit di rect na de Kerstvakantie geschiedt. Hieraan is evenwel het grote bezwaar verbonden, dat de tijd voor determi natie kort is. Aan een meerjarige brugklasperiode kleven echter ook een aantal bezwaren. Deze gehele zaak is momenteel in onderzoek. De schooladviesdienst heeft inmiddels een begin gemaakt met het geven van adviezen omtrent de toelating tot de brugklassen. Een uitgebreide begelei ding van de brugklassen door deze dienst zal vooralsnog niet mogelijk zijn. Wanneer zullen alle brugklassen van de stedelijke scholengemeen schap aardrijkskunde en muziek lessen kunnen krijgen? Aan de stedelijke scholengemeenschap atheneum-havo bestaat nog een vaka- ture van 7 lesuren per week voor het vak muziek en van 18 uur voor het vak aardrijkskunde. Helaas zijn tot dus ver alle pogingen om in de vakatures te voorzien zonder succes gebleven. De gegronde hoop, dat na de Kerstva kantie de vakature aardrijkskunde zou worden vervuld, is opnieuw in rook vervlogen, doordat de desbetreffende student geen examen heeft afgelegd. Welke mogelijkheden ziet het Col lege om de L.E.A.O. opleiding ja rig te maken? In de huidige situatie (j jarige opleiding) komt het voor, dat leerlingen de school verlaten, zon der verdere studiemogelijkheden en dit terwijl ze nog leerplichtig zijn. Tevens zijn er voor deze groep leerlingen geen part-time opleidingen. Is aan de gemeentelijke scholenge meenschap L.E.A.O.-L.A.V.O. een mogelijkheid, met de op 1 januari 1971 in werking tredende wet op het partieel onderwijs, een part-time afdeling te stichten? De thans bestaande wettelijke voor schriften laten niet toe het leao vierjarig te maken, noch er een af zonderlijke afdeling aan te verbin den. Overigens merken wij op, dat een leerling, die zonder strubbelingen het leao heeft doorlopen, 9 leerjaren heeft gevolgd. Hij is dan leerplicht- vrij. Toor goede leerlingen bestaat in beginsel de mogelijkheid do oplei ding voort te zetten bij het meao.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 159