Aanleggen van wandel- en fietspaden ter weerszijden van de Kalksloot. Bijlage no. 94 Leeuwarden, 5 maart 1971» Aan de Gemeenteraad. Volgens het bestemmingsplan 't lelan wordt de noordelijke begrenzing van het plan (tussen de Mr. P.J. Troelstraweg en de Dokkumer Ee) gevormd door een groenstrook, bedoeld als overgang tussen het woongebied en het landelijke gebied. In het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan "Bilgaard" is deze ge dachte verder uitgewerkt. De Kalksloot is als een langgerekte vijverpartij in dit plan opgenomen. De vergraving van de Kalksloot heeft inmiddels plaats gehad in het kader van het treffen van de nodige voorzieningen met betrekking tot de afwatering van de aangrenzende terreinen. Thans kunnen wij aan U voorleggen het plan voor het aanleggen van wandel en fietspaden ter weerszijden van de Kalksloot. Tezamen met de bouw van de nodige brugjes en. het aanbrengen van enige beplanting vormt dit plan de zo zeer gewenste afronding van het gehele gebied. Uit de ter inzage gelegde tekening blijkt, dat ten noorden van de Kalk sloot over nagenoeg de gehele lengte van het gebied twee paden, elk ter breedte van 3 m, zullen worden aangelegd. Eén van deze paden is bedoeld als wandelpad, het andere kan als fietspad worden gebruikt. In verband-met de eigendomssituatie zullen de paden op twee plaatsen moeten worden samengevoegd tot één 4 ra breed pad, hetgeen uiteraard eveneens het geval is bij de brug jes. De paden ten zuiden van de Kalksloot, die een breedte krijgen van 2,40 m, zijn als wandelpad bedoeld. De verharding van de paden zal bestaan uit een 6 cm dikke asfaltverhar- ding op een 25 cm dikke puinfundering. Op de asfaltverharding zal nog een slijtlaag worden aangebracht. De brugjes over de Kalksloot zijn zodanig geprojecteerd, dat vrijwel elke wooneenheid een directe verbinding met het wandelgebied zal hebben. De Kalksloot is op twee plaatsen verbonden mot de van plasLormen en van een azobébetuining te voorziene sloot, die ten noorden van de groenzone zal wor den gegraven, zulks teneinde de mogelijkheid te scheppen om rond te schaatsen. Over deze beide verbindingen is een brugje ontworpen, evenals over de beide uitstulpingen van de Kalksloot in zuidelijke richting, t.w. ten oosten van de Hooidollen en ten oosten van de Kei. De 4 m brede brugjes, alsmede het 2 m brede brugje over de Kalksloot ko men met de onderzijde op 1,68 m FZP te liggen, de overige 2 m brede n. op 1,20 m PZP. De brugjes in de wandelpaden krijgen een breedte van 2 m, de overige een breedte van 4 m. Zij worden geconstrueerd van tropisch hardhout. De 4 m brede brugjes zijn er op berekend, dat lichte vrachtwagens ten behoeve van het onderhoud van de plantsoenen kunnen passeren. Wij gaan er van uit, dat de paden op de daarvoor in aanmerking komende punten van enige verlichting worden voorzien. Het daarvoor benodigde krediet heeft U destijds in het kader van de plannen voor de verlichting van het plan Bilgaard reeds beschikbaar gesteld. De overige kosten van uitvoering van de bovenomschreven plannen worden geraamd op 450»000,—. 1/ij verwachten dat deze kosten kunnen worden gedekt binnen het raam van een sluitende kostencalculatie van het grondplan "lelan". Nadat de begrotingen voor het dienstjaar 1971 zullen zijn vastgesteld, zullen de gemeentebegroting en de begroting van het Grondbedrijf voor dat dienstjaar in verband met het vorenstaande dienen te worden gewijzigd. Onder mededeling, dat de Commissie Openbare Werken alsmede de Commissie voor het Grondbedrijf zich met het vorenstaande kunnen verenigen, geven wij U in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte on^we— Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma, Burgemeester, de Jong, Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 115