Aanleggen van wandel- en fietspaden ter weerszijden van de Kalksloot.
Bijlage no. 94 Leeuwarden, 5 maart 1971»
Aan de Gemeenteraad.
Volgens het bestemmingsplan 't lelan wordt de noordelijke begrenzing van
het plan (tussen de Mr. P.J. Troelstraweg en de Dokkumer Ee) gevormd door een
groenstrook, bedoeld als overgang tussen het woongebied en het landelijke
gebied. In het in voorbereiding zijnde bestemmingsplan "Bilgaard" is deze ge
dachte verder uitgewerkt. De Kalksloot is als een langgerekte vijverpartij
in dit plan opgenomen. De vergraving van de Kalksloot heeft inmiddels plaats
gehad in het kader van het treffen van de nodige voorzieningen met betrekking
tot de afwatering van de aangrenzende terreinen.
Thans kunnen wij aan U voorleggen het plan voor het aanleggen van wandel
en fietspaden ter weerszijden van de Kalksloot. Tezamen met de bouw van de
nodige brugjes en. het aanbrengen van enige beplanting vormt dit plan de zo
zeer gewenste afronding van het gehele gebied.
Uit de ter inzage gelegde tekening blijkt, dat ten noorden van de Kalk
sloot over nagenoeg de gehele lengte van het gebied twee paden, elk ter
breedte van 3 m, zullen worden aangelegd. Eén van deze paden is bedoeld als
wandelpad, het andere kan als fietspad worden gebruikt. In verband-met de
eigendomssituatie zullen de paden op twee plaatsen moeten worden samengevoegd
tot één 4 ra breed pad, hetgeen uiteraard eveneens het geval is bij de brug
jes. De paden ten zuiden van de Kalksloot, die een breedte krijgen van 2,40 m,
zijn als wandelpad bedoeld.
De verharding van de paden zal bestaan uit een 6 cm dikke asfaltverhar-
ding op een 25 cm dikke puinfundering. Op de asfaltverharding zal nog een
slijtlaag worden aangebracht.
De brugjes over de Kalksloot zijn zodanig geprojecteerd, dat vrijwel
elke wooneenheid een directe verbinding met het wandelgebied zal hebben. De
Kalksloot is op twee plaatsen verbonden mot de van plasLormen en van een
azobébetuining te voorziene sloot, die ten noorden van de groenzone zal wor
den gegraven, zulks teneinde de mogelijkheid te scheppen om rond te schaatsen.
Over deze beide verbindingen is een brugje ontworpen, evenals over de beide
uitstulpingen van de Kalksloot in zuidelijke richting, t.w. ten oosten van de
Hooidollen en ten oosten van de Kei.
De 4 m brede brugjes, alsmede het 2 m brede brugje over de Kalksloot ko
men met de onderzijde op 1,68 m FZP te liggen, de overige 2 m brede n.
op 1,20 m PZP. De brugjes in de wandelpaden krijgen een breedte van 2 m, de
overige een breedte van 4 m. Zij worden geconstrueerd van tropisch hardhout.
De 4 m brede brugjes zijn er op berekend, dat lichte vrachtwagens ten behoeve
van het onderhoud van de plantsoenen kunnen passeren.
Wij gaan er van uit, dat de paden op de daarvoor in aanmerking komende
punten van enige verlichting worden voorzien. Het daarvoor benodigde krediet
heeft U destijds in het kader van de plannen voor de verlichting van het
plan Bilgaard reeds beschikbaar gesteld. De overige kosten van uitvoering
van de bovenomschreven plannen worden geraamd op 450»000,—.
1/ij verwachten dat deze kosten kunnen worden gedekt binnen het raam van
een sluitende kostencalculatie van het grondplan "lelan".
Nadat de begrotingen voor het dienstjaar 1971 zullen zijn vastgesteld,
zullen de gemeentebegroting en de begroting van het Grondbedrijf voor dat
dienstjaar in verband met het vorenstaande dienen te worden gewijzigd.
Onder mededeling, dat de Commissie Openbare Werken alsmede de Commissie
voor het Grondbedrijf zich met het vorenstaande kunnen verenigen, geven wij U
in overweging te besluiten overeenkomstig het hierna afgedrukte on^we—
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma, Burgemeester,
de Jong, Secretaris.