10,— °P f 3t per maand. Het betreft hier in hoofdzaak percelen v/aarin winkels, kantoren, kleinere bedrijven enz. zijn gevestigd. Ten einde voor deze percelen de vuilafvoer kostendekkend te maken zal per ophaalbeurt niet meer dan 6 plastic zakken mogen worden meegegeven. Indien van een perceel zowel huis /uil als bedrijf svuil wordt a.fg*evoerd is zowel het tarief voor huis— houdelijkafval als het tarief voor bedrijfsafval verschuldigd. Voor het afvoeren van grotere hoeveelheden vuil dan 6 plastic zakken kunnen bevatten geldt het m3 tarief. In velband met de gestegen loon- en afvoerkosten zal dit tarief op 16,- m 3 moeten worden gebracht. Aangezien het tarief voor laadkisten volledige kostendekking geeft is verhoging van dit tarief thans per een zakelijk. Het is van vuilnis, het weghalen putten, nog niet nood- wenselijk eveneens de tarieven voor het incidenteel ophalen het storten van vuilnis op de stortplaats aan de Greunsweg, van dode huisdieren, alsmede de tarieven voor het ledigen van kolken etc. -waarbij in het algemeen naar een volledige kostendek king wordt gestreefd- bij de kostenstijging aan te passen. is aange- Zuivering. Voor een verklaring, waaruit blijkt, dat geen ongedierte troffen in de woning of inboedel, bedraagt het huidige tarief 150 terwijl voor het zuiveren van ongedierte van een perceel etc. een recht van f 0,65 per m3 is verschuldigd. V/ij zijn van mening, dat het tarief afgestemd dient te worden op de omvang van de te verrichten werkzaamheden. Rekening houdende met de inmiddels opgetreden stijging van de kosten der man- en autouren tot respectievelijk 14en f 6,per uur en er van uitgaande dat de be nodigde rl tijd stellen, zal het tarief moeten be- even- op een -g- uur is te dragen. Re overige tarieven die op de zuivering betrekking hebben zijn eens aan de gestegen kosten aangepast. Een overzicht van de tarieven v'an de reinigingsrechten vóór en na wijziging ligt bij de stukken ter inzage. Heffing en invordering. In het ontwerp is er rekening mee gehouden, dat ingevolge de nieuwe bepalingen Xan de geraeentewetzoals die zijn komen te luiden na de vaststelling van de wet van 24 december 1970, Stbl. 608 van 1970 tot wijziging van de bepalingen inzake gemeentelijke en provinciale belasting'en, de heffing en invordering van gemeentelijke belastingen geschieden met toepassing van de Algemene Wet inzake rijksbelastingen en de Invorderingswet. nis gevolg van de toepasselijkheid van deze wetten kunnen de tot dus ver in de gemeentelijke belastingverordening voorkomende technische heffings bepalingen en invorderingsbepalingen achterwege blijven. Voor wat de nieuwe bepalingen betreft wijzen wij U nog wel in het bijzonder op het nieuwe artikel over de overdracht van bevoegdheden. Ingevolge het nieuwe artikel 282 van de gemeentewet kunnen Burgemeester en Wethouders de aan hun voorbehouden uitvoering van enige wettelijke bepalingen betreffende de heffing of invordering van gemeentelijke belastingen alleen dan overdragen aan één of meer daartoe door hen aan te wijzen gemeente ambtenaren, voorzover de betreffende belastingverordening dit toestaat. Wij zijn van mening, dat een aantal bevoegdheden dient te worden overgedragen, t.w. s a. het verlenen van ontheffing en vermindering; b. het beschikken op bezwaarschriften; c. het optreden in beroepszaken; a. het tegemoetkomen aan onbillijkheden van overwegende aard, bij de toepassing van de verordening mochten voordoen. Het ligt rn ons voornemen de onder a, b en c vermelde bevoegdheden over dragen aan de administrateur van de dienst voor Reiniging en Brandweer onder d. vermelde bevoegdheid aan de controleur der gemeentebelastingen. fschrijving van belasting, waaraan door de toepasselijk—verklaring /elke zich te en de var de invorderingswet een wettelijke basis is gegeven, van betaling, in verband met het bepaalde in artikel 281 kan, evenals van de gemeentewet, worden verleend door of vanwege de tweede Raad lid uitstel letter üftdiaMMgaw ffiMfckim.BJHWHBWWW w, Re Raad kan echter zijn bevoegdheid delegeren. V/ij achten het gewenst deze bevoegdheid die tot dusver bij de controleur der gemeentebelastingen berust, ook in de nieuwe verordening, aan deze ambtenaar op te dragen„in de ontwerp verordening is met het vorenstaande rekening gehouden. Be uit de voorgestelde tariefsverhogingen verwachte meeropbrengst kan als volgt worden gespecificeerd: a. privaattonnen 1 b. ledigen beerputten 10.000, c. ophalen huisvuil 163.000, d. storten van afval 40.000, e. overige dienstverle ningen 9.000, Totaal: J 224.500,— Uit de thans beschikbare gegevens blijkt, dat in de ontwerp—begroting 1371 van de dienst voor Reini ging en Brandweer de hoeveelheid vuil afkoms oig \c~n bedrijven en instellingen te hoog is geraamd. Het gevolg is, dat aan rechten een lagere opbrengst 0 r:o nnn wordt verwacht van u, Saldo meerdere opbrengst aan rechten f 1/2.500, Bij het samenstellen van de begroting voor de dienst voor Reiniging en Brandweer voor 1971 waren nog niet voldoende gegevens bekend met be trekking tot de besparingen in de personeelssector, in verband met de invoering van het gebruik van plastic zakken. Thans blijkt, dat de per soneelslasten met 75.000,— kunnen worden verlaagd. Voorts zullen enkele investeringen, waarvan de lasten reeds in de begroting waren opgenomen, niet plaats vinden. Be besparing op de geraamde kapitaals- lasten bedraagt rond 15.500, In totaal kunnen de lasten derhalve met 90.500,v/orden verminderd. Het tekort van de reinigingsdiens kan du., met 172.500,- 90.500,T- f 263.OOO,worden verlaagd. Aangezien bij het samenstellen van de ontwerpbegroting van de algemene dienst rekening is gehouden met een meeropbrengst aan reinigingsrechten van 305.000,moet in het kader van de begroting van de algemene dienst alsnog een bedrag van 42.000,worden gevonden. Het ligt in ons voornamen U binnenkort een voorstel te doen tot wij zi gmg van de begroting van de algemene dienst in verband met de verschuivingen in de sector sociale zorg. Het ligt in ons voornemen dan ook voor de dekking van het bedrag van 42.000,een definitief voorstel te doen. Wij zijn van mening, dat dit bedrag voorlopig kan worden gedei-ct door te beschikken over een deel van de algemene reserve. Onder mededeling dat de Commissie voor de Bienst voor Reiniging en Brandweer zich net de voorgestelde tarief s/erhoging kan verenigen, stellen wij U voor om te besluiten overeenkomstig het hierbij gevoegde ontwerp. Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden, J.S. Brandsma Burgemeester. de Jong Secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 130