Q. salarismaatregelen hoofdbuurt- - 2 - Zodra er in oen wijk een Stichting voor buurtwerk is gevormd en in die wijk buurtwerk wordt aangevat, hetzij zelfstandig, hetzij als werkeenheid van het Centraal Orgaan, valt dii'Verk onder de normale subsidieregeling voor het buurtwerk. noals U bekend is wordt het Centraal Orgaan door de gemeente gesubsi dieerd op basis van aanvulling van het rijkssubsidie tot 100 cp van de sub sidiabele lasten. Aangezien hot Rijk naast het normale subsidie oen bij zonder subsidie verleent, bedraagt hot gemeentelijk subsidie in 1970 '15 van de subsidiabele personeelslasten en 20 van de subsidiabele overige lasten. Het bijzondere subsidie loopt echter elk jaar terug met 4 cp, tengevolge waarvan het gemeentelijke subsidie met eenzelfde percentage moet stijgen. In 1971 bedraagt het gemeentelijke subsidie respectievelijk 19 en 24 io. Ra 10 jaar respectievelijk 55 cjo en 60 Met inachtneming van deze gegevens hebben wij de voor de gemeente uit de getroffen maatregelen voortvloeiende stijging van de subsidiebedragen als volgt berekend: 1970 1971 over 10 jaar na geleidelijke stijging werker 550,— 775,— 2.420,— b. 50 c/j salariskosten 2e krocht per 1 -8-70 725,— 2.280,— 6.600,— c. derde kracht per 1-12-70 300,— 4.56O,— 13.200,— d. nieuwe huisvesting 680,— 1.640,— 4.080, e. losten aanschaffing apparatuur bij verrekening bijkomende kosten met andere instellingen 400,48O,1.200, f. voorbereidingskosten drie wijken 2.500,— 3.000, "totaal 5.155,— 12.735,— 27.500,— Wij vestigen er de aandacht op, dat deze cijfers zijn gebaseerd op hot salaris- en kostenniveau van 1970. Re Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft de genoemde kosten reeds subsidiabel verklaard. In de gemeentebegroting voor 1970 is metdess voorzieningen geen rekening gehouden. Er dient derhalve een aanvullend subsidie te worden geraamd van j 5« i 55,Het ligt in onze bedoeling IJ binnenkort een voorstel tot wijzi ging van de begroting voor 1970 te doen. In de door het Centraal Orgaan ingediende begroting voor 1971 is voor een groot deel rekening gehouden met de bovenbedoelde extra kosten. In de ontwerp-gemeontebegroting voor 1971 zijn deze kosten dan ook reeds voor een deel meegenomen. Er is nog geen rekening gehouden met de salariskosten van de derde kracht en evenmin met de omstandigheid, dat de helft van de salariskosten van de derde krocht op het Centraal Orgaan gaat drukken, hetgeen een hoger subsidie (10/j) meebrengt. In de entwerp-begroting voor 1971 dient de desbetreffende post nog met 4.56O,1.200, j 5.760,™ te worden verhoogd. Do mogelijkheid van dekking van deze extra lasten dient in het kader van de behandeling van een aantal nieuwe subsidie verzoeken, c.q. verhoging van bestaande subsidies te worden bekeken. Hier voor zullen nog de nodige voorstellen bereiken. Bij de behandeling van de aanvragen van het Centraal Orgaan zijn enkele vraagpunten naar voren gekomen, ten aanzien waarvan een beslissing, c.q. een bevestiging van een reeds genomen besluit onzes inziens wenselijk is. De buurtwerker die voor de he Lft is tewerkgesteld bij de werkeenheid Hijlan is voor de andere helft, bij de V/ielenpolle werkzaam geweest ter tijdelijke vervulling van een vacature. Wij zijn van oordeel, dat zijn salaris, voorzover niet drukkende op de werkeenheid Hijlan aan de Wielenpolle in rekening moet worden gebracht, zulks in verband met de speciaal voor het Centraal Orgaan geldende ge meentelijke 100 °/o subsidieregeling. Dit is een van de normale regeling afwijkend percentage in verband met het bijzondere karakter van het Centraal Orgaan, dat geen activiteiten organiseert, waarvoor een vergoeding kan worden geïnd. Als een krocht wordt ingezet bij een bepaalde werk eenheid (Hijion) die vergelijkbaar is met een aparte in een bepaalde wijk werkzame stichting, worden de salariskosten gesubsidieerd met in totaal 90 cfo, gelijk aan de subsidiëring volgens de rijksregeling van de aparte stichtingen. Wij achten het juist, dat op gelijke wijze wordt gehondelc1 bij het uitlenen van een kracht aan een stichting ter vervulling van een daar bestaande vacature. Alleen op deze wijze wordt een gelijke behandeling van alle werkeenheden verkregen. I11 verbond hiermee stelden wij voor de helft van de salariskosten van de desbetreffende kracht met ingang van 1 augustus 1970 ten laste van het Centraal Orgaan te subsidiëren tot het tijdstip, waarop hij opnieuw direct in het uitvoerende werk wordt tewerk gesteld. De kwestie van doorberekening van kosten aan de uitvoeringsorganen geldt in principe ook voor het overnemen door het Centraal Orgaan van bepaalde werkzaamheden (b.v. vermenigvuldiging van wijkberichten etc.), welke normaliter tot de taak van die organen behoren. Wij stellen U voor ons te machtigen dit soort kwesties in bovenbedoelde zin met het stich tingsbestuur te regelen. Een ander punt is de interpretatie van de subsidieregeling. De Raad heeft indertijd het subsidie aan het Centraal Orgaan vastgesteld op het bedrag, dot nodig is om hot rijkssubsidie aan te vullen tot 100 yo van de subsidiabele lasten. Dit betekent niet, dat zonder meer exploitatietekor ten worden gedekt. Zoals wij reeds vaker hebben doen uitkomen, staan wij op het standpunt, dot. subsidiëring tot het exploitatietekort in principe niet een goede regeling is, omdat de gemeente dan genoodzaakt is te treden in een beoordeling van de gemaakte kosten en verkregen opbrengsten. Wij geven de voorkeur aan een vaste grondslag voor de berekening van het subsi die, in dit geval de subsidiabele lasten, die door het Rijk worden getoetst. De gemeente behoeft dan niet weer opnieuw in een beoordeling te treden. In het onderhavige geval zijn alle kosten, gemaakt binnen hot kader van de doelstelling van de stichting en een goedgekeurde begroting, subsidiabel. Alleen kosten in de representaticsfeer worden door het Rijk niet gesubsi dieerd. Deze moeten - hetgeen ook wel begrijpolijic is - uit eigen middelen komen. Het Centraal Orgaan beschikt over slechts zeer bescheiden eigen middelen, namelijk een bescheiden ronteopbrengst, doordat de voorschotten op de subsidies in het algemeen vooruit worden ontvangen. Deze inkomsten worden niet van de subsidiabele lasten afgetrokken en zijn derhalve beschik baar voor het opvangen van enige niet subsidiabele lasten. "Voorzover wij afrekeningen hebben ontvangen, overtreffen deze inkomsten de niet-subsiabel lasten, zodat bij toepassing van de geldende regeling een heel klein batig saldo zal ontstaan. V/ij achten dit niet bezwaarlijk. Het geeft de instel ling enige eigen speelruimte. Wij zijn daarom van oordeel dat de huidige regeling in principe onveranderd moet blijven. Dit is voorlopig echter een academische kwestie, want het Rijk verleent zijn bijzonder subsidie slechts voorzover dat nodig is voor dekking van een tekort. Zou een overschotjej ontstaan, dan wordt dot op het subsidie gekort. Zolang dit bijzondere sub sidie wordt genoten heeft het derhalve geen zin een uitkering te doen, die tot het ontstaan van een dergelijk overschot zou leiden. In de Commissie Opbouwwerk is echter naar voren gekomen, dat het ook mogelijk is, dat het Centraal Orgaan bepaalde activiteiten ter hand neemt, die niet vallen binnen het kader van zijn doelstelling en op grond daarvan niet voor rijkssubsidie in aanmerking komen. Men zou voor die activiteiten graag 100 cjo gemeentelijk subsidie willen ontvangen. Het is duidelijk, dot in zo'r geval vooraf door de Raad moet worden beoordeeld, of do kosten van

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1971 | | pagina 37