Q. salarismaatregelen hoofdbuurt-
- 2 -
Zodra er in oen wijk een Stichting voor buurtwerk is gevormd en in die
wijk buurtwerk wordt aangevat, hetzij zelfstandig, hetzij als werkeenheid van
het Centraal Orgaan, valt dii'Verk onder de normale subsidieregeling voor
het buurtwerk.
noals U bekend is wordt het Centraal Orgaan door de gemeente gesubsi
dieerd op basis van aanvulling van het rijkssubsidie tot 100 cp van de sub
sidiabele lasten. Aangezien hot Rijk naast het normale subsidie oen bij
zonder subsidie verleent, bedraagt hot gemeentelijk subsidie in 1970
'15 van de subsidiabele personeelslasten en 20 van de subsidiabele
overige lasten. Het bijzondere subsidie loopt echter elk jaar terug met 4 cp,
tengevolge waarvan het gemeentelijke subsidie met eenzelfde percentage
moet stijgen. In 1971 bedraagt het gemeentelijke subsidie respectievelijk
19 en 24 io. Ra 10 jaar respectievelijk 55 cjo en 60 Met inachtneming van
deze gegevens hebben wij de voor de gemeente uit de getroffen maatregelen
voortvloeiende stijging van de subsidiebedragen als volgt berekend:
1970 1971 over 10 jaar
na geleidelijke
stijging
werker 550,— 775,— 2.420,—
b. 50 c/j salariskosten 2e krocht
per 1 -8-70 725,— 2.280,— 6.600,—
c. derde kracht per 1-12-70 300,— 4.56O,— 13.200,—
d. nieuwe huisvesting 680,— 1.640,— 4.080,
e. losten aanschaffing apparatuur
bij verrekening bijkomende kosten
met andere instellingen 400,48O,1.200,
f. voorbereidingskosten drie wijken 2.500,— 3.000,
"totaal 5.155,— 12.735,— 27.500,—
Wij vestigen er de aandacht op, dat deze cijfers zijn gebaseerd op hot
salaris- en kostenniveau van 1970.
Re Minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk heeft de
genoemde kosten reeds subsidiabel verklaard.
In de gemeentebegroting voor 1970 is metdess voorzieningen geen rekening
gehouden. Er dient derhalve een aanvullend subsidie te worden geraamd van
j 5« i 55,Het ligt in onze bedoeling IJ binnenkort een voorstel tot wijzi
ging van de begroting voor 1970 te doen.
In de door het Centraal Orgaan ingediende begroting voor 1971 is voor
een groot deel rekening gehouden met de bovenbedoelde extra kosten. In de
ontwerp-gemeontebegroting voor 1971 zijn deze kosten dan ook reeds voor
een deel meegenomen. Er is nog geen rekening gehouden met de salariskosten
van de derde kracht en evenmin met de omstandigheid, dat de helft van de
salariskosten van de derde krocht op het Centraal Orgaan gaat drukken,
hetgeen een hoger subsidie (10/j) meebrengt. In de entwerp-begroting voor
1971 dient de desbetreffende post nog met 4.56O,1.200,
j 5.760,™ te worden verhoogd. Do mogelijkheid van dekking van deze extra
lasten dient in het kader van de behandeling van een aantal nieuwe subsidie
verzoeken, c.q. verhoging van bestaande subsidies te worden bekeken. Hier
voor zullen nog de nodige voorstellen bereiken.
Bij de behandeling van de aanvragen van het Centraal Orgaan zijn enkele
vraagpunten naar voren gekomen, ten aanzien waarvan een beslissing, c.q.
een bevestiging van een reeds genomen besluit onzes inziens wenselijk is.
De buurtwerker die voor de he Lft is tewerkgesteld bij de werkeenheid
Hijlan is voor de andere helft, bij de V/ielenpolle werkzaam geweest ter
tijdelijke vervulling van een vacature.
Wij zijn van oordeel, dat zijn salaris, voorzover niet drukkende op de
werkeenheid Hijlan aan de Wielenpolle in rekening moet worden gebracht,
zulks in verband met de speciaal voor het Centraal Orgaan geldende ge
meentelijke 100 °/o subsidieregeling. Dit is een van de normale regeling
afwijkend percentage in verband met het bijzondere karakter van het
Centraal Orgaan, dat geen activiteiten organiseert, waarvoor een vergoeding
kan worden geïnd. Als een krocht wordt ingezet bij een bepaalde werk
eenheid (Hijion) die vergelijkbaar is met een aparte in een bepaalde wijk
werkzame stichting, worden de salariskosten gesubsidieerd met in totaal
90 cfo, gelijk aan de subsidiëring volgens de rijksregeling van de aparte
stichtingen. Wij achten het juist, dat op gelijke wijze wordt gehondelc1
bij het uitlenen van een kracht aan een stichting ter vervulling van een
daar bestaande vacature. Alleen op deze wijze wordt een gelijke behandeling
van alle werkeenheden verkregen. I11 verbond hiermee stelden wij voor de
helft van de salariskosten van de desbetreffende kracht met ingang van
1 augustus 1970 ten laste van het Centraal Orgaan te subsidiëren tot het
tijdstip, waarop hij opnieuw direct in het uitvoerende werk wordt tewerk
gesteld.
De kwestie van doorberekening van kosten aan de uitvoeringsorganen
geldt in principe ook voor het overnemen door het Centraal Orgaan van
bepaalde werkzaamheden (b.v. vermenigvuldiging van wijkberichten etc.),
welke normaliter tot de taak van die organen behoren. Wij stellen U voor
ons te machtigen dit soort kwesties in bovenbedoelde zin met het stich
tingsbestuur te regelen.
Een ander punt is de interpretatie van de subsidieregeling. De Raad
heeft indertijd het subsidie aan het Centraal Orgaan vastgesteld op het
bedrag, dot nodig is om hot rijkssubsidie aan te vullen tot 100 yo van de
subsidiabele lasten. Dit betekent niet, dat zonder meer exploitatietekor
ten worden gedekt. Zoals wij reeds vaker hebben doen uitkomen, staan wij
op het standpunt, dot. subsidiëring tot het exploitatietekort in principe
niet een goede regeling is, omdat de gemeente dan genoodzaakt is te treden
in een beoordeling van de gemaakte kosten en verkregen opbrengsten. Wij
geven de voorkeur aan een vaste grondslag voor de berekening van het subsi
die, in dit geval de subsidiabele lasten, die door het Rijk worden getoetst.
De gemeente behoeft dan niet weer opnieuw in een beoordeling te treden.
In het onderhavige geval zijn alle kosten, gemaakt binnen hot kader van de
doelstelling van de stichting en een goedgekeurde begroting, subsidiabel.
Alleen kosten in de representaticsfeer worden door het Rijk niet gesubsi
dieerd. Deze moeten - hetgeen ook wel begrijpolijic is - uit eigen middelen
komen. Het Centraal Orgaan beschikt over slechts zeer bescheiden eigen
middelen, namelijk een bescheiden ronteopbrengst, doordat de voorschotten
op de subsidies in het algemeen vooruit worden ontvangen. Deze inkomsten
worden niet van de subsidiabele lasten afgetrokken en zijn derhalve beschik
baar voor het opvangen van enige niet subsidiabele lasten. "Voorzover wij
afrekeningen hebben ontvangen, overtreffen deze inkomsten de niet-subsiabel
lasten, zodat bij toepassing van de geldende regeling een heel klein batig
saldo zal ontstaan. V/ij achten dit niet bezwaarlijk. Het geeft de instel
ling enige eigen speelruimte. Wij zijn daarom van oordeel dat de huidige
regeling in principe onveranderd moet blijven. Dit is voorlopig echter een
academische kwestie, want het Rijk verleent zijn bijzonder subsidie slechts
voorzover dat nodig is voor dekking van een tekort. Zou een overschotjej
ontstaan, dan wordt dot op het subsidie gekort. Zolang dit bijzondere sub
sidie wordt genoten heeft het derhalve geen zin een uitkering te doen, die
tot het ontstaan van een dergelijk overschot zou leiden.
In de Commissie Opbouwwerk is echter naar voren gekomen, dat het ook
mogelijk is, dat het Centraal Orgaan bepaalde activiteiten ter hand neemt,
die niet vallen binnen het kader van zijn doelstelling en op grond daarvan
niet voor rijkssubsidie in aanmerking komen. Men zou voor die activiteiten
graag 100 cjo gemeentelijk subsidie willen ontvangen. Het is duidelijk, dot
in zo'r geval vooraf door de Raad moet worden beoordeeld, of do kosten van