Aanleggen parkeerplaatsen enz. tussen Schoennalcersperk en Hoorderweg, ten
noorden van de Wissesdwinger
Bijlage no. 65. Leeuwarden, iO februari 197"1
Aan de Gemeenteraad.
Op 9 naart 1970 besloot tot het verbeteren en verbreden van de Groe-
neweg en van een gedeelte van de lïieuweburen, alsnede tot het naken van een
aansluiting van deze weg op de Hoorderweg via de WissesdwingerVan de zij
de van het I-Iinisterie van Vorkeer en Waterstaat is inmiddels een subsidie
in de kosten van uitvoering van deze werken, die een belangrijk gedeelte
vornen van de noordelijke tangent van het toekonstige stadswegenvierkant,
toegezegd. Dit werk zal nu derhalve spoedig worden gerealiseerd.
Bovenbedoelde plannen sternen overeen net het structuurplan, dat door
de Raad op 26 nei 1965 is aanvaard als basis voor de toekonstige ontwikke
ling van de binnenstad.
In dit structuurplan zijn onmiddellijk ten noorden van de lïieuweburen
en do doorbraak via de Wissesdwinger naar de Hoorderweg (derhalve tussen
het Schoennakersperk en de IToox-derweg) een aantal parkeerplaatsen ontworpen,
bereikbaar via het Schoennakersperk en de Opgang. Aangezien wij het van veel
belang achten, dat deze parkeerplaatsen, die ten opzichte van het stadscen
trum zeer gunstig zijn gesitueerd, zo spoedig mogelijk worden aangelegd,
hebben wij de directeur der Openbare Werken verzocht voor het omschreven ge
bied een plan te ontwerpen.
Dit plan ligt ter inzage. Uit de desbetx^effende tekeningen, waarop de
begrenzing van het ecx^derbedoelde werk tot verbetering van de Groeneweg enz.
net rode lijnen is aangegeven, blijkt, dat ter plaa.tse in totaal 133 open
bare parkoerplaatsen kunnen worden aangelegd. Wij achten dit een welkone
aanvulling op de reeds bestaande accommodatie op dit gebied.
Het plan onvat voorts het verlagen van de walnuur van de stadsgracht
tussen de Prinsentuin en de lïoorderbrug tot 0,50 n F.Z.P. en het aanleg
gen van een wandelpad langs dit gedeelte van de gracht. Van de grondstroolc
tussen de oever en het pad, welke grondstrook een breedte heeft van 5 n,
zal een groene berm worden genaakt, die aansluit op de Prinsentuin. Deze op
lossing brengt nede, dat de aansluiting van de rijweg op de Hoorderweg, on
middellijk ten zuiden van do lïoorderbrug, kan konen te vervallen, hetgeen
verkeerstechnisch gezien zeer aanbevelenswaardig is. Een ander gevolg van
deze oplossing is, dat een aantal woon-schepen elders een ligplaats zal
noeten kiezen.
De kosten van uitvoering van de bovenomschreven werken, die naar ons
ooi"deel nede on economische redenen tegelijk net het verbeteren van de Groe
neweg enz. dienen te worden gerealiseerd, worden geraand op 188.000,te
verhogen net een bedrag van 21.000,-- in verband net het aanpassen van de
openbare verlichting. Van het totale bedrag van 209.000,-- kont 192.000,-
ten laste van de algemene dienst en 17.000,ten laste van de Energie
bedrijven.
De kapitaalslasten van de investeringen worden voor 1971 voor de -alge-
none dienst geraand op 15«840,~- en voor de Energiebedrijven op 1.405?--,
gesnecificeerd als volgt:
Algemene diens t
afschrijving 57° van 192.000,--
rente 61VJa van 192.000,--
!l
9600,
6.240,'
totaal
15.840,—