- 3 -
97! f 442 000 1 .700.000,- 1.576.000,i- 124.000,-
4Q7C 1*520:000- f I.778.OOO;- ƒ1.667.000,- 115.000,-
Van. het Minis eerie van Binnenlandse Zaken is de beschikking alge-
komen, dat de personeelsleden van een overheads N.V.-dat geldt dus
OOk voor de N.V. Frigas- kunnen worden opgenomen in het I.Z.A. Uit
Overleg met het Ministerie van Binnenlandse Zaken is voorts gebleken,
dat opname van het personeel van een overheids-NV. in het Algemeen
Burgerlijk Pensioenfonds in principe geen moeilijkheden behoeft op te
leveren. De concept-statuten van de N.V. Frigas zullen hiertoe moeten
worden aangepast aan de geldende richtlijnen en overige voorwaarden voor-
opname in het Algemeen Burgerlijk Pensioenfonds.. Een begeleidingscommissie
waarin ook de medezeggenschapscommissie is vertegenwoordigd, zal de
positie van ieder betrokken personeelslid, voordat hij uit gemeentedienst
wordt ontslagen, regelen. Met het ontwerpen van een rechtspositieregeling
voor het personeel van de N.V. Frigas is een commissie rechtspositie
regeling belast, waarin vertegenwoordigers van dwerknemersorganisaties
zitting hebben.
Wij zullen er bij de andere gemeenten op aandringen, dat de in
artikel 21, eerste lid, sub e, opgenomen mogelijkheid van delegatie
aan de directeur van het vaststellen van een rechtspositieregeling voor
het personeel, vervalt. Eveneens zullen wij bevorderen, dat in de sta
tuten de bepaling wordt opgenomen, dat twee leden van de raad van
commissarissen worden benoemd uit een voordracht van de landelijke vak
organisaties.
Concluderend, zijn wij van mening, dat er voldoende waarborgen
zijn, dat de arbeidsvoorwaarden voor" het naar de N.V. Frigas overgaande
gemeentepersoneel in geen geval zullen vei'slechteren.
Voorts is de aansluiting van de dorpen Kempens en Teerns aan de
orde geweest. In de raadsvergadering van 27 september 1971 heeft U
inmiddels besloten deze kernen aan te sluiten.
Het inbrengen van de Leeuwarder gasvoorziening in de N.V. Frigas
heeft de vraag opgeroepen, welke plaats aan het electriciteitsbedrijf
moet worden gegeven. Bedrijfs-economisch gezien, zijn er grote voordelen
verbonden aan het handhaven van de combinatie van gas- en electric!teits-
voorziening.
Gekozen is daarom voor de oplossing het beheer van het electriciteirs~
bedrijf op te dragen aan de op te richten N.V. FrigasFormeel-juridiscj.
blijft in deze constructie het electriciteitsbedrijf aangewezen als tak
van dienst, volgens artikel 252 van de gemeentewet
De positie en de taak van de Commissie Energiebedrijven zal doei
het deelnemen in de N.V. Frigas opnieuw moeten worden bezien.
Wij menen, dat de commissie voorlopig haar taak ongewijzigd an blijven
verrichten voor wat betreft het electriciteitsbedrijfDit bedrijf
blijft gemeentelijke tak van dienst.
Uitgangspunt bij de herziening van taak en positie van de commissie ton
aanzien van de aardgasvoorziening zal moeten zijn, dat de inspraak
mogelijkheden, zoals die de laatste tijd in onze gemeente tot stand
zijn gekomen door de instelling van commissies en raden, zoveel mogelijk
gewaarborgd blijven.
Vanuit de raad werd er op aangedrongen oen prognose te verstrekken
van de winst uit de sector gasvoorziening van de Energiebedrijven in
het geval, dat de concentratie N.V. Frigas niet tot s .:and zou komen.
Dit teneinde de financiële consequenties van een eventuele concentra -ie
beter te kunnen overzien.
Jaar
Uitgaande van de ontwikkeling van omzet, kosten en winstmarges, zoals
die zijn gebruikt bij het opstellen van het middellange termijnplan
voor de Energiebedrijven 1969 t/m 1973, hebben wij een globale prognose
van de winst opgesteld voor de jaren 1972 t/m 1976, indien de samen-
werking in de N»V» Frigas niei ioi siand zou xicnien®
Ter vergelijking is voor dezelfde jaren tevens opgenomen een globale
prognose van de winstuitkering van de N.V. Frigas aan Leeuwarden, zoals
die is vermeldt in het rapport van de studiecommissie aardgasvoorziening.
HierbÜ moet worden bedacht, dat de studiecommissie aardgasvoorziening
de winst van de N.V. Frigas heeft berekend op basis van verschuldigde
rente over het gehele geïnvesteerde kapitaal, zoals dit ook plaats vinu
bij de berekening van de winst voor de Energiebedrijven. Deze procedure
levert een vergelijkbare winstprognoso op.
De N.V. Frigas vergoedt echter geen rente over het geïnvesteerde aandelen
kapitaal. De door de N.V. Frigas uit te keren winst ten gunste van de
gemeente Leeuwarden is daarom in feite hoger met een bedrag gelijk aan
de bespaarde rente over het aandelenkapitaal van de gemeente Leeuwarden.
De aldus verkregen gegevens zijn in het volgende overzicht verwtr
De opgenomen bedragen stellen voor de jaarlijks ten gunste van Leeuwaïde -
komende winst, indien geen reserveringen plaats vinden.
Een nadere specificatie van de winstprognoses ligt ter inzage.
Winstuitkering aan Leeuwarden Winst Uit de Energie- Voordeel,
uit de N.V. Frigas. bedrijven, sector gas.
(1) (2) (3) (2) v3)
Winstuitkering Totale winst-
op basis inge- uitkering (in
calculeerde ren- clusief be
te over het ge- spaarde ren
kele kapitaal. te).
.000,- 1 .545.000,- 1.410.000,- 155.000,-
•I 75 f 1.565.000,-- 1.623.000,— 1.591.00'
1 976 1.605.000,- 1.863.000,- 1 .756.000,- 107.000,-
Bij het beoordelen van deze prognose dient te worden gerealiseerd, dafc
deze tot stand is gekomen op basis van de kosten- en omzetontwikkelin
zoals die ten tijde van het opstellen van het Middellange leim^i^ic^
Energiebedrijven werd gezien. Deze gegevens zijn gebruikt, zowel roor
het opstellen van de prognose voor de N.V. Frigas, als voor are
Energiebedrijven. Doordat voor beide prognoses dezelfde uitgangspunten
zijn gebruikt is een objectieve vergelijking mogeliji
De ontwikkeling ten aanzien van kosten, omzet en marges heef t nje
stilgestaan. Een belangrijke rol speelt de Stijging van de loonkosten.
Hierdoor is het niet uitgesloten, dat het niveau van de werkelijk
behalen winst in beide gevallen lager zal Zijn.
In de ontwerpbegroting 1972 voor de Energiebedrijven wordt ae
winst uit de sector gasvoorziening geraamd op 1.02 .6t>0,--. feze
winst is gebaseerd op gelijkblijvende tarieven. Inmiddels heeft de
S.R.O.G. geadviseerd over te gaan tot tariefsverhoging. Hierdoor zou
de winst uit de Energiebedrijven, sector gas, in gunstige zin worden
beïnvloed.