K
I.K.-Ö
- 4
rót
Behalve de winst, zoals die blijkt uit de prognose van de Energie
bedrijven en de N.V. Frigas, moet ook in de beschouwing worden betrok
ken, dat door het deelnemen in de N.V. Frigas een financierings- en
rentevoordeel ontstaat. Door de overdracht van activa aan de N.V. en
door de uitkering van reserves van Energiebedrijven aan de Algemene
Dienst komen financieringsmiddelen beschikbaar, die kunnen worden benut
voor projecten, waarvoor anders nieuwe, hogere rentedragende geldleningen
zouden moeten worden aangetrokken.
Met een gelijke hoeveelheid financieringsmiddelen kannen meer projecten
worden uitgevoerd. Gegeven de krappe situatie op de kapitaalmarkt is dit
een duidelijk voordeel. Plet rentevoordeel ontstaat per saldo door een
samenstel van factoren, o.m. door het verschil tussen de huidige markt-
rente en het gemiddelde rentepercentage van de leningen t.b.v. de Ener
giebedrijven en door het feit, dat de N.V. Frigas over het aandelenka
pitaal geen rente vergoedt.
Een specificatie van het rentevoordeeldat op 30.000,is berekend,
ligt voor U ter inzage.
Uit het voorgaande blijkt, dat het voor Leeuwarden financiële voor
delen biedt indien wordt overgegaan tot samenwerking op het gebied van
de aardgasvoorziening in de vorm van de N.V. Frigas.
Tot slot zal de in voorbereiding zijnde Gaswet, die de centrale
overheid de mogelijkheid biedt de samenwerking en schaalvergroting
daadwerkelijk te bevorderen, alsmede het rappoiu van de Commissie Concen
tratie Gasdistributie (de zgn. Commissie Van Dam van Isselt) in de be
oordeling moeten worden betrokken. Genoemde Commissie is in 1 j)69 door
de Ministers van Economische en Binnenlandse Zaken ingesteld om advies
uix te brengen over de verschillende aspecten van een grotere concen
tratie van de gasdistributie. Het uitgebrachte rapport ligt voor IJ ter
inzage. De Commissie is van oordeel, dat het to stand komen van grotere
verbanden in de aardgasdistributie moet worden bevorderd.
De thans aan de orde zijnde concentratie van de aardgasvoorziening
in N.W. Friesland schept, mede voor de gemeente Leeuwarden, de mogelijk
heid, dat ingrijpen van hogerhand wellicht kan worden voorkomen, terwijl
de op te richten N.V. Frigas bij het in de toekomst tot stand komen
Van eventuele meer omvangrijke concentraties' in de aardgasvoorziening
een goede onderhandelingspositie waarborgt.
Op grond van bovengenoemde overwegingen stelt de grootst mogelijke
meerderheid van ons college U voor alsnog in principe te besluiten
akkoord te gaan met de deelname van de gemeente Leeuwarden in de op te
richten N.V. Frigas.
Het advies van de Commissie Energiebedrijven wordt voor ter inzage
gelegd.
Wanneer ook de andere gemeenten daartoe hebben besloten zullen
wij een definitief voorstel aan U voorleggen.
Eén lid van ons college blijft van mening, dat de voorgestelde
samenvoeging van de gasbedrijven op langere termijn bezien niet in
overeenstemming is met net financiële belang van de gemeente Leeuwarden.
Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden,
J.S. Brandsma
Burgemeester
de Jong
se er
o 4-
0,1? 18
Hot vo.ststellen van een vuurwerkverordening.
Bijlage nr. 563° Leeuwarden, 6 oktober 1971
Aan de C-ene ent eraad.
In Uw vergadering van 27 septenber 1971 werd ons voorstel tot vaststel
ling van oen vuurworkverordening aangehouden in verband net het in artikel 7
van het ontwerp bepaalde ontrent het binnentreden van woningen. Wij deden U
do toezegging de onderhavige bepaling nader te zullen toelichten, alsnede U
een overzicht te zullen verstrekken van de verordeningen, waarin een soort
gelijke bepaling voorkont. In verband hiemede delen wij U thans het volgende
nede
In het algoncen geldt in ons recht do onschendbaarheid van de woning.
Niettemin kan liet voor de controle op de naleving van strafbepalingen nood
zakelijk zijn op dit recht inbreuk te naken. Artikel 172 van de Grondwet
luidt dan ook: "Hot binnentreden in een woning togen don wil van do bewoner
is alleen geoorloofd in dc gevallen bij de wet bepaald, krachtens oen bij
zondere of algenone last van oen nacht door de wet aangewezen." De Grondwet
erkent derhalve het recht van de onschendbaarheid van do woning, doch laat
inbreuk op dit recht too, nits dit bij de wet wordt geregeld.
In zijn algenoenhoid is dit nader geregeld in het Wetboek van Strafvordering.
In verschillende artikelen van dit wetboek wordt de bevoegdheid on woningen
tegen dc wil van dc bewoner binnen te treden genoond. Blijkens artikel 120
van het Wetboek van Strafvordering wordt de "bijzondere of algenene last",
bedoeld in hot in liet vorenstaande geciteerde artikel 172 van de Grondwet,
gegeven door do procureur-generaal bij het gerechtshof of door de officier
van justitie. Eon bijzondere last kan bovendien gegeven worden door oen
hulpofficier van justitie.
Voor wat do toepassing van de gemeentelijke strafverordeningen betreft
is aan het aangehaalde grondwetsartikel toepassing gegeven bij de "Wet van
31 augustus 1853, 8. 83, tot verzekering der uitvoering van sommige voor
schriften van plaatselijke verordeningen", zoals deze wet laatstelijk is ge
wijzigd bij de wet van 23 oktober 1968, S. 567- Op grond van artikel 1 van
deze wet kan de gemeenteraad aan hen, die net de toepassing van plaatselijke
verordeningen, strekkende tot handhaving van do openbare rust of veiligheid
of tot dc bescherming van hot leven of de gezondheid van personen, belast
zijn, dc last verstrekken de woningen van de ingezetenen van de gemeente to
gen hun wil binnen te treden. Een dergelijke bepaling is in^velc gevallen
noodzakelijk om de voorschriften van do verordeningen op efficiënte wijze
te kunnen handhaven. Een dergelijke bepaling vindt men dan ook in nagenoeg
iedere gemeentelijke strafverordening, voor zover er, tengevolge van over
treding van deze voorschriften, ook al gebeurt dit binnen do eigen woning.
gevaar aanwezig kan worden geacht voor do openbare rust of de openbare
vei-
lighcid dan wel voor het leven of de gezondheid van personen. In de m de^e
gemeente geldende verordeningen komt een dergelijke bepaling b.v. voor m
artikel A 7 van dc Algemene Politieverordening Leeuwarden, artikel 4 van ac
Brandweerverordening Leeuwarden, artikel 398 van de Bouwverordening en arti
kel 12 van de Bosmettelijke-ziektenverordening.
dat ook in andere gemeenten een dergelijke bepaling
liet is ons bekend,
bestaat, hetzij opgenomen in de algemene politieverordening, hetzij m een
afzonderlijke vuurworkverordening.
Wij achten het noodzakelijk, dat een dergelijke bepaling os.,, m "e vuur
werkverordoning wordt opgenomen, aangezien overtreding van deze verordening,
ook al gebeurt dit binnen de eigen woning, naar ons oordeel ernstig gei ..a
kan opleveren voor de openbare veiligheid. Wij denken hier ij me name
ontploffings- en brandgevaar.