- 2 -
ad 2. Voert de gemeente in een "bepaald gebied een passief aankoopbeleid,
dan geeft zij daarmede te kennen, dat de urgentie van verwerving
door haar niet zodanig hoog wordt aangeslagen, dat het noodzakelijk
is, dat harerzijds initiatieven worden genomen om tot aankoop te
komen
De plannen, welke zij met het betrokken gebied heeft, zijn meestal
dan ook nog niet concreet uitgewerkt.
Zij wacht aanbiedingen af en gaat daarop slechts in, wanneer deze
haar interessant voorkomen, In deze omstandigheid zal zij nimmer
bereid zijn een vergoeding op onteigeningsbasis te betalen.
De te betalen schadeloosstelling zal beperkt moeten blijven tot
een vergoeding van de verkoopwaarde.
II. Komende tot het verwervingsbeleid, zoals dit thans in onze gemeente met
betrekking tot de bebouwde gebieden wordt gevoerd, stellen wij het
volgende vast.
1Actief koopt de gemeente aan in een aantal uitgesproken sanerings-
gebieden. Kaarten, waarop deze gebieden nader zijn aangegeven, zijn
bij deze nota gevoegd.
Als zodanig worden vermeld:
a. het IJsbaankwartier
b. de Kamp te Wirdum;
c. de Klanderijstraten en Tulpenburg;
d. Oldegalileën (zuid-westelijk gedeelte);
e. Werlcmanslust
f. Oostergoweg (sanering);
g. Huizum-DorpHuizumerlaan e.o.
Voorts is de gemeente actief in het verwerven van panden, welke ten
behoeve van de uitvoering van concrete plannen tot straataanleg/straat-
verbreding enz. moeten worden afgebroken.
Met name dienen hier genoemd te worden de plannen:
h. tot aanleg van de Oostergoweg. Hiervoor zijn o.m, nodig de panden,
gelegen tussen de 1e en 2e Parkstraat, alsmede een aantal panden
aan de Eysingastraatde Aylvastraat en de Huizumerlaan;
i. tot aanleg van een gedeelte van de oostelijke ontslurtingsweg van
het binnenstadswegenvierkantHiervoor dient de gemeente de
beschikking te krijgen over onder meer de panden aan het Hoekster-
padhet Hoeksterachterom en de Baljeebuurt;
j. tot het doortrekken van de BorniastraatEen aantal panden, gelegen
in Huizum-Dorp zal hiervoor moeten worden a.angekocht.
In nagenoeg al deze gevallen heeft de gemeente krachtens een beschikking
van de Minister van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, genomen
in het kader van het "Besluit bijdragen reconstructie- en sanerings
plannen", reeds de toezegging gekregen van een rijksbijdrage van 80^
in de verwervingskosten. Een overzicht van deze toezeggingen, alsmede
van de bedragen, welke de gemeente in deze gebieden reeds heeft ge
ïnvesteerd en nog dient te investeren, en het aantal panden, dat
daarbij betrokken is, hebben wij voor U ter inzage gelegd.
Het zal zaak zijn de verwerving in deze gebieden zo spoedig mogelijk
af te ronden. Wij denken hierbij aan een termijn van circa 2 jaren.
Daarbij realiseren wij ons, dat zeer waarschijnlijk een aantal van de
bij deze plannen betrokken panden niet langs minnelijke weg zullen
kunnen worden aangekocht. V/ij zullen er dan ook op toezien dat
- zonodig - Hw Raad tijdig een voorstel bereikt om een plan tot ont
eigening van de resterende eigendommen vast te stellen.
Zoals hierboven onder Ia gesteld, is het in dit kader van belang, dat
de gemeente over rechtsgeldige bestemmingsplannen beschikt. Te Uwer
oriëntatie hebben wij bij de stukken dan ook tevens een staat ter
inzage gelegd, waarop voorzover de hierboven genoemde gebieden betreft,
de stand van zaken van de bestemmingsplannen is aangegeven.
2. Een passieve aankooppolitiek voert de gemeente in de stadswijken en
straten, welke naar ons oordeel op iets langere termijn voor sanering
of reconstructie in aanmerking komen. Dit is bijvoorbeeld het geval
in de Landbuurt/Achter Landbuurt, derhalve het gebied gelegen tussen
de Mr. P.J. Troelstraweg, de Roekstraat, de Mussenstraat en de Vink-
straat. Eveneens is dit het geval in het gebied, dat omsloten wordt
door de Zuidergrachtswalde Kanaalstraat en Achter de Hoven, als ook
in het hierboven onder II, sub f genoemde gebied, voorzover betreft
de aan de Verlengde Schrans en de Huizumerlaan gelegen panden.
Een passieve houding ten aanzien van aankoop neemt de gemeente voorts
aan wanneer het panden betreft, welke moeten worden afgebroken voor
de uitvoering van die civiel-technische werken, waarvoor de plannen
reeds in een gevorderd stadium van voorbereiding verkeren.
Als voorbeelden daarvan zijn te noemen het verbeteren van het noorde
lijke gedeelte van de Mr. P.J. Troelstraweg en de verbreding van de
Lekkumerweg en de Tijnjedijk.
Uiteraard zullen zich nog andere situaties voordoen, waarin het aankopen
van bepaalde eigendommen gewenst is. Wij denken hierbij bijvoorbeeld aan
panden, welke grenzen aan voor de gemeentelijke dienst gebruikte panden,
aan panden, welke voorkomen op de lijst van Monumenten en aan panden in
de binnenstad, welke te zijner tijd nodig zullen zijn voor de reconstruc
tie daarvan.
Ook zal het voorkomen, dat panden te koop worden aangeboden in een ge
bied, waarvoor de plannen nog maar in een pril stadium van voorbereiding
zijn, doch waar het aankopen uit economische overwegingen voor de ge
meente wenselijk en verantwoord is.
Het is niet mogelijk ten aanzien van deze gevallen een vaste gedragslijn
uit te stippelen. Van geval tot geval zal onder ogen moeten worden gezien
hoe dient te worden gehandeld. Een voorzichtig aankoopbeleid', terzake zal,
mede gelet op de financiële situatie waarin de gemeente verkeert, geboden
zijn.
Wij menen in het kader van deze nota niet voorbij te kunnen gaan aan de
vraag wat met de panden dient te geschieden, nadat de gemeente deze in
eigendom heeft verworven.
1Wat betreft de panden, verworven in het kader van een actieve aan
kooppolitiek, menen wij dat de uitvoering van de plannen, waarvoor
de panden zijn verworven, in het algemeen zodanig urgent is, dat het
niet verantwoord is deze panden opnieuw voor verhuur en gebruik be
schikbaar te stellen.
Hier komt nog bij, dat de in de uitgesproken saneringsgebieden aan
gekochte panden veelal in slechte staat verkeren, zodat deze niet
dan tegen relatief zeer hoge kosten voor herbewoning geschikt gemaakt
kunnen worden.
IHKT