k I'ojS - 28 - moeilijker verbinding tussen de buitenwijken en het binnen de rondweg gelegen stadsgebied, hoge kosten? 6 'C. Zijn over deze plannen behalve verkeersdeskundigen ook andere deskundigen geraadpleegd, zoals b.v. sociologen, psychologen, pedagogen? 7. „Is er al een termijn te stellen wanneer men denkt te beginnen met de reconstructie van Hoeksterend/ IToorderweg? 8. Kan het College verklaren waarom in de Parkstraten een afbraak-be- leid wordt gevoerd ten behoeve van de aanleg van een weg, waarvan a.het tracee nog niet is goedge keurd door de raad; c.de plannen van Rijkswaterstaat nog niet definitief zijn? Door de vestiging van een Korti- markt en de aanwezigheid van witte benzine pompen is de verkeersdruk te op het Cambuursterpad tussen Bleeklaan en Oostersingel belang rijk toegenomen. Kan deze straat nu op korte termijn van een behoorlijk trottoir worden voorzien. 10.Wanneer zal een tweede in- en uit rit van de Energiebedrijven aan het Cambuursterpad gerealiseerd worden? Wij verwachten dat in 1972 doch uiter lijk in 1973 kan worden begonnen met de reconstructie van het Hoeksterend/Woor- derweg. Het tracé van de Oostergoweg is vast gelegd in het door de raad op 17 decem ber 1962 vastgestelde bestemmingsplan 't Aldlan. Het aankoopbeleid en het af braakbeleid met betrekking tot het ge bied, gelegen tussen de 1e en 2e Park straat is op dit plan gebaseerd. Het bestemmingsplan !t Aldlan is weliswaar ingetrokken bij raadsbesluit van 8 no vember 1971 s maar in het in voorberei ding zijnde bestemmingsplan voor het be treffende gebied is het tracé van de Oostergoweg op dezelfde plaats gepro jecteerd» De Oostergoweg dient t.z.t. een aan sluiting te verkrijgen op de toekomstige, door het Rijk aan te leggen nieuwe zuide lijke invalswegen (met brug over het "Van Harinxmakanaal) Volgens het plan, dat door de raad op 26 mei 1965 is aanvaard als basis voer de toekomstige ontwikkeling van de binnenstad, zal tussen de Bleeklaan en de oostelijke tangent van het binnen- stadswegenvierkant een verbinding worden gemaakt. Hierdoor zal het gedeelte van het Cambuursterpad tussen de Bleeklaan en de Oostersingel komen te vervallen. In verband hiermede bestaan geen plan nen om langs dit straatgedeelte trot toirs aan te leggen en de bestaande klinkerverharding te vernieuwen. De aan de Oostersingel gevestigde bedrijven zijn overigens gemakkelijk bereikbaar vanaf de Tjerk Hiddesstr.:.at. De bestaande in- en uitrit van de Ener giebedrijven aan de Bleeklaan levert mo menteel voor de gebruikers nog geen pro blemen op. Het is echter te verwachten, dat bij het inwerkingstellen van een ver keerslichteninstallatie op de hoek Bleek- laan/Groningerstraatweg do problemen zullen ontstaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1972 | | pagina 32