- 41 -
Hoe denkt U over het instellen van
een soort depot voor audio-visuele
hulpmiddelen. Van uit zo'n depot
zou dan voorlichting over het ge
bruik gegeven moeten worden. Hebt
U kennis genomen van een dergelijk
initiatief van de zijde van de
xlijks Pedagogische Akademie?
Gp welke scholen wordt sexuele
voorlichting gegeven? Koe vindt
deze voorlichting plaats?
Willen B. en W. ook maatregelen
beramen om de oudercommissies meer
actief te laten worden bij het
bestuur van de openbare school,.
Worden de ouders voldoende betrok
ken bij het onderwijs?
Zijn er veel scholen in Leeuwarden
die zich als open school" opstel
len?
'Wat doet de S;A,D. er aan de socia
lisatie van het onderwijs te bevor
deren?
Worden er bijvoorbeeld gespreks-
avonden per klas georganiseerd of
houdt men zich aan de traditionele
oudercontacten; éénmaal per jaar
een grote ouderavond en één of
tweemaal per jaar een zogenaamde
ki jkavond?
In hoeverre heeft het College in
tussen aandacht geschonken aan de
passage in de dekkingsnota 1971
m.b.t. de kosten van het schoon
houden van schoolgebouwen(critisch
onderzoek)? Zie ook volgno. 60
Is het onderzoek naar de brand
veiligheid van schoolgebouwen
reeds afgesloten?
Zo ja, zijn de resultaten daarvan
al bekend?
Tegenover de gedachte van het instel
len van een soort depot, waarbij wij
met name denken aan een voorlichtings
depot voor audio-visuele hulpmiddelen,
staan wij positief, Van het initiatief
van de zijde van de nijks Pedagogische
Academie hebben wij kennis genomen.
In het algemeen wordt op alle gemeen
telijke scholen voor lager-en voortge
zet onderwijs sexuele voorlichting
gegeven. De voorlichting vindt plaats
door de eigen leerkrachten van de
school
Wij zijn steeds bereid te overwegen
op welke wijze de ouders nog meer
actief kunnen worden betrokken bij
het bestuur van de openbare scholen.
Betrokkenheid van de ouders bij het
onderwijs achten wij van groot belang.
Het wil ons voorkomen, dat op dit
punt nog verbeteringen mogelijk zijn,
In Leeuwarden zijn er geen scholen,
die zich uitdrukkelijk als "open
school" presenteren. In het kader van
de Schooladviesdienst is het punt so
cialisatie van het onderwijs ais zoda
nig nog niet aan de orde gekomen.
Overigens menen wij in dit verband te
moeten opmerken, dat de begrippen
"open school" en "socialisatie van het
onderwijs" inhoudelijk nog discutabel
zijn.
Zowel het één als het ander komt voor.
In het algemeen vindt wel een ontwik
keling plaats in de richting van in
tensiever contact met de ouders.
In eerste aanleg is in overleg met een-
aantal grote gemeenten in JÜfederland
een kostenvergelijking samengesteld
van het schoonhouden van schoolgebouwen
Deze vergelijking dient nog nader te
worden uitgewerkt. Kerst hierna sullen
conclusies mogelijk zijn Wij verwach
ten dat in de loop van 1979 een duide
lijk inzicht zal kunnen worden verkre
gen
Dit onderzoek is nog in volle gang.