53 -
Is er gedacht aan bevriezing in be-
uaalde sectoren en van bepaalde pon
ton, on kunnen enkele voorbeelden
vordon gegeven van hot wel en niet be
vriezen en de motieven daarvoor?
(zie pag. 0 do sprong in "Overige sec
toren" van 403.855snaar
3.253.380,—).
Bij het samenstellen van do begroting is
niet gedacht aan bevriesing van bepaalde
posten, aangezien het oen wijziging van
het beleid zou hebben betekend. Bit kon
niet, omdat daarvan de consequenties niet
konden worden overzien. Indien het niet
anders kan, zal er wel toe moeten worden
overgegaan de uitgaven voor meerdere
functies te bevriezen en waar maar enigs
zins mogelijk is te verlagen. Deze pro
blematiek is in studio.
Betekent hot in de aanbiedingsbrief
gestolde onder "Invloed van de finan
ciële positie op het beleid", dat ver
schillende investeringen en plannen
zeer waarschijnlijk niet tot uitvoering
konengezien do mogelijke vertraging.
Hl Zo ja, is er ten aanzien van deze za
len eon prioriteitenlijst of is het
•aders niet nodig zo een prioriteiten
lijst sa.nen te stollen.
Het eerste gedeelte van de vraag wordt
bevestigend beantwoord.
Be noodzaak om prioriteiten te stellen
- met name wat betreft de grote objec
ten - doet zich in nog sterkere mate
gevoelen dan tot dusver.
Be Geneente staat geregeld garant voor
grote bedragen, zoals nu kortgeleden
weer voor het bouwen van de Prot. Chr.
Serviceflat in het 1/esteinde. Kan de
Sonoente onbeperkt garantie verlenen,
of wordt hier per jaar een plafond
IJvoor vastgesteld?
I Zo niet van mening, dat de beslissing
I van G0over de nog resterende kre-
'Jdioten van de jaren 1966 t/n 1970 wel
orr lang op zich laat wachten? Go
ja, wat denkt ïïw Collogo te ondernemen
on good- of afkeuring te bewerkstel
ligen?
'aren do gelden van do IT.7. Frigas
vrijgekomen in 1972, terwijl de over-
li gang naar de Frigas toch pas per 1
januari 1973 oen feit wordt?
Sou het niet juist zijn dat do Baad bij
do besteding van dit vrijkomende kapi
taal inspraak kreeg over do vraag aan
wolke projecten de voorrang wordt ge
geven?
Bedoelde grote garanties hebben betrek
king op objecten in de woningbouwsector
Indien het Rijk het nodige volume (rijks-
steun) voor dit soort bouw tor beschik
king stelt, kan de Geneente in principe-
onbeperkt garanties verlenen.
Be kredieten voor genoemde werken kunnen
slechts door Gedeputeerde Ctaten worden
goedgekeurd, wanneer de middelen voor
handen zijn, om de uit de investeringen
voortvloeiende financiële lasten te dek
ken. Bit kan niet anders, dan wanneer
het Rijk hoge investeringssubsidies ver
leent. 7ij blijven bij
naar streven.
voortduring 'nier-
Aangezien de gelden van do 1T.Y. Frigas
naar word verwacht voor of op 1 april
1973 (dus binnen 15 maanden) beschikbaar
zouden komen was het mogelijk in 1972 aan
deze gelden al oen bestemming te geven,
liet aantrekken van de financieringsmidde
len voor de investeringen waartoe de
Raad heeft besloten en waarvoor de Raad
de dekking heeft geregeld zien wij als
een onderdeel van do aan ons College op
gedragen uitvoeringstaak. Ren lijst van
de objecten die met de Frigas-gelden zijn
gefinancierd ligt ter inzage.
Uiteraard zijn de vrijgekomen financierings
middelen voor de meest urgente objecten
gebruikt. Vij merken nog op, dat de finan
ciering thans geen groot probleem meer
vormt, maar dat de budgettaire voorzie
ning voor de uit do onrendabele investe
ringen voortvloeiende lasten do grootste
moeilijkheden opleveren.