1rftev-L.C»'V i
-so
il Winkels en markten
I
Stand§arddoeleinden
1 Handhaving functionele opbouw winkelcen
tra binnen hele stad.
2 Versterking hoofdwinkelcentrum (h.w.c.).
3 Versterking marktfunctie in binnenstad.
Richtdoelen
1- d Geen vestiging voorzieningen buiten
binnenstad die city aantasten en daar
zonder bezwaar kunnen blijven.
2- d Kwaliteitsverhoging h.w.c. als geheel:
(d) Winkels en markten in één concen
tratie binnen het bestaande winkel
centrum in de city (zo gesitueerd
dat optimaal spanningsveld en aan
trekkelijk voetgangerscircuit
ontstaat, zie ook pag. 52);
(2) Afstemming geogr. omvang h.w.c.
op de behoefte. Geencconcentraties
aan rand binnenstad;
(3) Vorm te bepalen door beloopbaar
heid en bereikbaarheid;
(4) Bevorderen (externe) bereikbaar-.-.
heid per openbaar vervoer (zie
VIII), fiets of auto en (interne)
toegankelijkheid te voet (voetgan
gersgebieden);
(5) Nabijheid voorzieningen die van be
lang zijn voor h.w.c.
2- 2 Kwaliteitsverhoging individuele win
kels:
(1) Sterke specialisatie in zoveel mo
gelijk verschillende branches;
(2) Actief inspelen op voetgangersge
bied;
(3) Dienstverlening aan consument.
3- 1 Permanente en meersoortige markten.
Obj ectdoelen
2.1- 1 Concentratie h.w.c. tussen Duco Mar-
tenapijp en Amelandsepijpschets 4.
3.1- 1 Wilhelminaplein;
2 Mercuriusfontein;
3 Waagplein;
4 Brol.
Taakstellingen
2.1,1 - Niet stimuleren uiteinden, uitbrei
den in zijstraten en Ruiterskwartier;
- Voorkomen van "gaten" in winkelfront
- Nog aanwezige vloeropp. in gebruik
nemen voor winkels;
- Instellen gesloten voetgangerscir
cuits en bevorderen concentratiepun
ten passanten langs etalagefronten.
2.2(2) - Verbouwingen en naar buiten
openen verkooppunt
(3) - Instelling koopavond(en).
Andere voorstellen
2- da Volledig behoud functie
winkelstraten
iinke ls
arkten
w
2.1a- 1 Veredelde banaan (handhaven en
versterken huidige lange» vorm)
w
2.1a.1 - Handhaven en verbeteren huidig
winkelbestand;
- Opvullen "gaten";
- Nog aanwezige vloeropp. eventu
in gebruik nemen voor winkels,
-21-
Sr wordt verschillend gedacht over de middelen om een sterk binnen-
stads-winkelcentrum te kunnen handhaven, wy denken daarbij met name
aan een grotere service aan het publiek; het creëren van voetgangers
gebieden, die binnen redelijke grenzen te overbrugger.zijnbetere
parkeeraccomodatiebevordering van de bereikbaarheid van het stads
centrum per openbaar vervoer en het verlenen van aparte faciliteiten
aan de fietsers.
Wellicht moet met enige inkrimping van het winlcelbestand rekening
worden gehouden, wat dan ten gunste van het wonen in de binnenstad zou
kunnen gaan. Het probleem daarbj is, dat we nu misschien met minder
vloeroppervlakte voor winkels kunnen volstaan, maar bij een eventuele
groei va.n het aantal inwoners van Leeuwarden en een stijging van de
streekfunctie van het hoofdwinkelcentrum weer ruinte voor uitbreiding
nodig zullen hebben. Daarom is het voorstel van de Jeugdgemeenteraad
(geen vergroting a .ntal winkels binnenstad) te ongenuanceerd. Het is
niet voor de handliggend achter de Mercuriusfontein nieuwbouw toe te
staan (plan Vegter). Deze plannen zouden juist tot gevolg hebben dat de
teruggang van de uiteinden worden versneld.
Als er t.z.t. sprake moet zjn van uitbreiding van het winkelbestand
in de binnenstad, zijn er twee mogelijkheden:
winkelgebied weer vergroten
vloeroppervlakte binnen het bestaande winkelgebied vergroten
In tegenstelling tot de mening van de Centrumwinkeliers dat in alle
winkelstraten deze functie behouden moet blijven, achten w de laatst
genoemde mogelijkheid het meest reëel.
Markten.
Het is niet helemaal duidel'k, welke ontwikkeling ons op het gebied
van de markten te wachten staat. In een levendig winkelcentrum - vooral
in een uitgesproken voetgangersgebied - hoort een permanente markt
echter zonder meer thuis. Het aantal is evenwel momenteel niet san te
geven. De practijk zal uitwjzen, dat het niet op alle plekken kan,
die wjj bj de objectdoelen als mogeltkheden hebben aangegeven. Dit geldt
ook voor de suggestie van de Jeugdgemeenteraad om de markt van de
Nieuweburen te verola tsen naai' het terrein van het St. Jozefpension.
Vooral ixi de omgeving van de Waag zouden wij graag een dergelijke ont
wikkeling zien, wa,-«rb'j dan gedacht moet worden aan slechts een beschei
den aanta.l markteenheden, die echter de attractie van de omgeving
ongetwijfeld zullen verhogen.
In het verlengde hiervan moet ook als taakstelling gezien worden het
"naar buiten openen van het verkooppunt"Sen marktkraam is daar het
duidelijkste voorbeeld va..: met zijn directe contact tussen verkoper en
klant, wat zich in de openbaarheid en op straat voltrekt. Markten
zorgen voor levendigheid op straat. Winkels zijn veel meer een besloten
heid. Ma X de overgang is nu vaak te stug. Sr zijn tussenvormen mogel.jk,
b.v. door het buiten uitstallen van winkelwaren. Dit draagt bq tot
levendigheid en gezelligheid op de trottoirs.
Ook een koopavond moet mede in dit licht bezien worden. Het is niet
alleen een extra vorm van serviceverlening voor degenen, die niet op
zaterdag kunnen winkelen, het he :;ft ook eon aparte sfeer. Denk aan de
invloed van kunstlicht.