-43- -42- Lussert Noord: 2,2- 1 Voorstreek (en/of Nieuweburen)- Eewal-Kl.Hoogstraat-Sohoen- makersperk (doorbraak) 2 Heer Ivostr.-deel Gr. Kerkstr.- Bollemanssteeg of St.Anthonystr.- Bagijnestr. Lussen west: 3 Nieuwestad z.z. in 2 richtingen t/m de Lange Pijp. Kortsluiting met Oldehoofsterkerkhof via Nieuwesteeg. Lussen zuid: 4 Vanaf westelijke binnentangent naar parkeergelegenheid Wil helminaplein. Geen kortsluiting P.Hendrikstr.-Nieuweweg; 5 Wirdumerdiik (vanaf de Nieuweweg) -Peperstraat-Berlikumermarkt- Uniabuurt-Blokhuisplein al dan niet in 2 richtingen. Lussen oost: 6 Vanaf de Zuidergrachtswal via de Tweebaksmerkt1 richting Droevendal en 1 richting Tui- nen zz (zie schets 6) la Hofplein-St. Jaoobsstr.- Wirdumerdijk in dén richting 2a Als 2 hele Gr. Kerkstraat Breedeplaats (als aanvulling op la) Circulatiewegen (lussen) Er is al eerder gezegd, dat de loopafstanden te groot worden als men de parkeervoorzieningen uitsluitend a?n de rand situ eert. Aan de noordzijde is het tekort aan parkeerruimte in het gebied St. Jacobsstraat-Eewal z6 overduidelijk dat we functieverlies vrezen, wanneer niet aan de behoefte wordt tegemoet gekomen. Vie willen dan ook nadrukkelijk stellen, dat hier 300 a 400 par keerplaatsen moeten komen. Wy zien geen reëel alternatief op redelijke afstand van dit gebied. Het houdt in, dat een smalle doorbraak door het Sohoenmakersperk/ Kleine Hoogstraat onvermijdelijk is. (Wethouder ten Brug: geen doorbraak; idem: Jeugdgemeenteraad, Kloppend Hart, ten Hoeve en Witteveen). Deze twee beslissingen hangen direct samen, omdat het ons inziens onjuist zou zijn door het m'-ken van een parkeervoorziening aan heteéind van een doodlopende route Voorstreek-Eewal veel ver keer op te roepen. Deze situatie zal immers ontstaan door af sluiting van de Weerd en de St. Jacobsstraat voor autoberkeer. Na uitvoering van ons voorstel zal het meeste verkeer de kortste weg van en naar de Groeneweg kiezen, hetgeen het ver keersbeeld op de Voerstreek gunstig zal beïnvloeden. Een doorbraak vanaf de Doelestraat naar het Raadhuisplein (Ger- benzon) vinden wij een te grote ingreep in het stadsbeeld en boven dien onnodig lang. Westzijdeeen ander doel dat we voorop stellen is het geven van een stadserffunctie aan het Waagplein. Daarvoor is het nodig, dat er ter plaatse geen doorga--nd verkeer mogelijk is, dus ook niet op de Nieuwestad z.z. Van de Westerplantage kan men de Nieuwestad z.z. oprijden tot aan de Waag. Men moet dan dezelfde weg terug nemen met een uitwijk mogelijkheid naar het Oldehoofsterkerkhof via Nieuwesteeg en Bagijnestraat. Aan de zuidzijde stellen wij voor, dat het Zaailand ter plaatse van het Wilhelminaplein aan het doorgaande vekkeer wordt ont trokken en slechts dient voor het bereikbaar maken van de par keergelegenheid. Hierdoor hopen we het Wilhelminaplein beter geschikt te maken voor centrumactiviteiten die er nu plaats vinden en die er weer zouden moeten ontstaan. De ontsluiting Wirdumerdijk/üniahuurt moet al s ondergeschikt worden beschouwd. Een combinatie van de twee voorgaande lussen in de vorm van één- richtingverkeer via Virdumerd;jk en Nieuwestad z.z. (Centrum winkeliers) achten wij minder geschikt, omdat daarmee een Waagplein in de vorm die ons voor ogen staat niet mogelijk is. Daarnaast veroorzaakt éénrichtingsverkeer hier onnodig omrijden. Het voorstel van Biels (lus in één richting Wirdumerdijk- Brol-Gr.Hoogstraat-Eewal-Tuinen) houdt in, dat de Brol niet autovrij zou worden (zie voetgangersgebieden) Voor de keuze van de oostelijke lus via Tweebaksmarktdie overigens vrij voor de hand liggend is, achten wij een brug van Blokhuisplein naar Zuidergrachtswal van bijzondere waande. Deze brug kan er veel toe bijdragen dat de Beursbrug en de kruising oosttangent-zuidtangent minder zwaar belast worden. Bovendien zou zij een bijzonder nuttige schakel zijn in een tussentijdse fase indien de brug Oosterkade/Zuidergrachtswal niet op korte termijn te realiseren zou zijn. Een parkeergarage ter pl&atse van de straf gevangenis zou vooral bereikbaar moeten zjjn vanaf het Blokhuis- plein; niet of slechts beperkt, vanaf de Oosterkade. (Jeugdge meenteraad: geen brug bij het Blokhuisplein)

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 128