ZUIDTANGENT - 2.
43.
44.
leggen langs de spoorlijn (het
terrein van de voormalige water
toren) en het kruispunt met de
toekomstige Oostergoweg te leggen
in het verlengde van de Kanaalstraat?
(mevr. Brandenburg-Bjoerdsma)
Is het niet wenselijk, het profiel van
de toekomstige Oostergoweg te versmal
len? Dit om te voorkomen, dat het
interwijkverkeer de tangenten gaat
gebruiken?
(mevr. Brandenburg-Bjoerdsma)
43. Alleen indien de spoorlijn
geheel verdiept ligt, zou door
trekken van de zuidtangent via
de voormalige watertoren mogelijk
zijn.
Uit de vraag blijkt,niet duidelijk,
of ook bedoeld is, de tangent te
verlengen via de Willem Lodewijk-
straat. In dat geval ontstaan pro
blemen bij de Btuyvesantweg, die
dan als een bajonet gaat fungeren
in de route naar Camminghaburen.
In alle andere oplossingen voor de
spoorbaan moet de kruising van-
de zuid- en oosttangent ter plaat
se van de kruising Oosterkade
Zuidergraehtswal liggen.
Het tracé van de Oostergoweg is
geprojecteerd ten westen van de
huidige Kanaalstraat, in het
verlengde van de Oosterkade.
Ken kruispunt in het verlengde
van de Kanaalstraat is daarbij
niet mogelijk, omdat dit Oostergo-
wegtracé via een tunnel onder de
spoorlijn doorgaat en pas op het
punt Zuidergraehtswal-: ieuwe Kanaal-
Costergracht a niveau aansluiting
krijgt.
44. De Oostergoweg mag een bescheiden
profiel krijgen, maar dat neemt
niet weg dat deze weg is ontwor
pen om de Schrans te ontlasten.
Hij mag dus niet zo smal worden,
dat het probleem-Schrans alsnog
blijft bestaan.