ZUIDTANGENT - 2. 43. 44. leggen langs de spoorlijn (het terrein van de voormalige water toren) en het kruispunt met de toekomstige Oostergoweg te leggen in het verlengde van de Kanaalstraat? (mevr. Brandenburg-Bjoerdsma) Is het niet wenselijk, het profiel van de toekomstige Oostergoweg te versmal len? Dit om te voorkomen, dat het interwijkverkeer de tangenten gaat gebruiken? (mevr. Brandenburg-Bjoerdsma) 43. Alleen indien de spoorlijn geheel verdiept ligt, zou door trekken van de zuidtangent via de voormalige watertoren mogelijk zijn. Uit de vraag blijkt,niet duidelijk, of ook bedoeld is, de tangent te verlengen via de Willem Lodewijk- straat. In dat geval ontstaan pro blemen bij de Btuyvesantweg, die dan als een bajonet gaat fungeren in de route naar Camminghaburen. In alle andere oplossingen voor de spoorbaan moet de kruising van- de zuid- en oosttangent ter plaat se van de kruising Oosterkade Zuidergraehtswal liggen. Het tracé van de Oostergoweg is geprojecteerd ten westen van de huidige Kanaalstraat, in het verlengde van de Oosterkade. Ken kruispunt in het verlengde van de Kanaalstraat is daarbij niet mogelijk, omdat dit Oostergo- wegtracé via een tunnel onder de spoorlijn doorgaat en pas op het punt Zuidergraehtswal-: ieuwe Kanaal- Costergracht a niveau aansluiting krijgt. 44. De Oostergoweg mag een bescheiden profiel krijgen, maar dat neemt niet weg dat deze weg is ontwor pen om de Schrans te ontlasten. Hij mag dus niet zo smal worden, dat het probleem-Schrans alsnog blijft bestaan.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 1973 | | pagina 108