map» 'i
s
OOSTTAHGENT.
45. Blijft nog steeds geporteerd voor
een grote brug of een dam vlak voor
de kazerne? Zou het niet beter zijn,
het prachtige stuk water dat daar
ligt in tact te laten?
(lleidinga)
46. Gaat U nog altijd uit van een
rechtdoorgaande aansluiting van
het gedempte Vliet op de Tuinen?
Ilc vind, dat toch wel bijsonder
zorgvuldig moet worden bezien, of
het verkeer vanaf het vrij brede
Vliet zó de Tuinen op kan vliegen.
(lleidinga)
47. Volgens de tekeningen blijft voor
staan het verkeer in twee richtingen
te voeren vanaf het kruispunt bij de
kanaalstraat (le Kanaalsbrug) langs
do beide Emmakaden naar Camminghaburen.
Ik heb destijds al eens gevraagd of U
wilde laten onderzoeken, of het moge
lijk v/as deze wegverbinding langs het
gedempte Vliet te laten lopen. U hebt
dat toen wel toegezegd -en het kan
natuurlijk nog wel komen- maar ik heb
er nog nooit weer wat van gehoord.
(lleidinga)
48. U schrijft t.a.v. de zuidtangent, dat
het weinig aantrekkelijk is wanneer
de omgeving van de stadsgracht veel ver
keer te verwerken krijgt. Geldt dit
ook niet voor de oostelijke stads
gracht? In de nota over het verkeer
wordt m.b.t. de Oosterkade gedacht
aan één rijstrook voor beide richtin
gen. Is het juist, dat er in Uw opzet
wordt gedacht aan het reserveren van
ruimte voor nog twee stroken en de
stadsgracht te versmallen, omdat de
kademuren toch versleten zijn?
(mevr. Brandenburg-Sjoerdsma)
45. Do voorkeur gaat uit naar een
oosttangent aan één zijde van
het water en wel over de Coster-
kade. Daarmee vervalt de brug
tegenover de kazerne.
46. De huidige plaats van de Vliet-
rj sterbrug is niet erg geschikt
voor bussen, die in het nieuwe
buslijnenplan wel de route Vliet-
Tuinen v.v. mogen berijden.
Kortsluiten van het Vliet met
de Tuinen ten behoeve van het
autoverkeer in de zin zoals U
aangeeft, ligt niet in de be
doeling. "del moet het mogelijk
zijn, de binnenstad te verlaten
via Tuinen ZZ-Vliet.
Het voorstel is dus: een eenvoudige
brug te maken in het verlengde van
het Vliet. Dit houdt tevens in,
dat hiermee een alternatieve ver
binding r.iet Camminghaburen is ver
beterd. Deze kan de verbinding via
de Emmakaden wel ontlasten, maar
niet vervangen.
48. Dat de keuze is gevallen op een
tracé langs het water, doet onge
twijfeld afbreuk aan het karakter
van de stadsgracht. Dij do zuid
tangent is echter een alternatief
mogelijk in de vorm van de Van
Swietenstraat. Hier is echter geen
aanvaardbaar alternatief aanwezig.
In dit verband is de Bleeklaan on
aanvaardbaar, want hij ligt te ver
weg. Dat zou hetzelfde bezwaar heb
ben als het invoeren van éénrich
tingsverkeer; extra verkeer.
La.arnaast zou de Bleeklaan een
onrechtvaardig zo niet onmogelijk
aandeel krijgen in dc problemen van
de binnenstad. Overeenkomstig ons
voorstel (twee rijstroken, alleen
aan de Oosterkade) kan het reser
veren van ruimte voor twee extra
rijstroken bij herstel van ue kade
muur achterwege blijven, behoudens
t.p.v. de kruispunten.
Bij deze keuze heeft het teruggeven
van een erffunctio aan de Gostcr-
grachtswal zwaar gewogen.