'Jat zijn de overwegingen om te kiezen
voor tweestrookslussen i.p.v. voor
éénrichtingsverkeer?
(mevr» brandenburg-Sjoerdsma)
Jaarom stelt U verbindingen voor
tussen de verschillende lussen in de
binnenstad, zoals b.v. de liieuwestads-
lus en de Grote Kerkstraatlus, do lus
'Jweebaksmarkt en de lus door de Gsse-
kop? De kans is groot, dat dit sluip
wegen worden dwars door het centrum.
mevr3randenburg-Lj oerdsma)
49» Éénrichtingsverkeer is soms niet te
ontgaan, maar moet -indien mogelijk -
vermeden worden. liet heeft immers
tot gevolg, dat voor éénzelfde rit
voel meer kilometers nodig zijn,
zowel via de lussen als via do
tangenten.
Dit is strijdig net de wens, verkeer
in en rondom do binnenstad tot een
minimum te beperken.
50. Do genoemde kortsluitingen tussen
lussen zullen geen doorgaand verkeer
aantrokken, kr is immers onvoldoende
aanleiding, ze frequent te berijden.
De verbinding I ieuwestad-Grote Kerk
straat kan gebruikt worden, wanneer
de parkeergelegenheid op de nieuwe—
stad bezet is, dus als overloop naar
het Oldehoofsterkerkhof
Do lus via de Cssekop lijkt ons ge
wenst or.i ergens een mogelijkheid te
hebben om o.a. mindervaliden en be
zoekers per taxi zo ver mogelijk in
liet centrum te brengen. Aan deze Itis
vind t men weinig of geen parkeerge
legenheid. Daarnaast is deze lus
wenselijk, omdat de Ilieuweweg t.z.t.
slechts in één richting bereden kan
worden.