4
57. Is het niet mogelijk, de toekom
stige parkeerbehoefte te vermin
deren door werkers van buiten de-
stad goede parkeervoorzieningen aan
de rand van de stad aan te bieden
met een goed openbaar vervoer naar
de binnenstad?
(Janssen)
53. Vat betreft het ondergronds par
keren op het Vilhelminaplein, is
het waar dat Defonsie in de kosten
van ondergronds parkeren wil bij
dragen?
Als dat niet zo is, dan lijkt het
mij een zaak, waar wij eigenlijk
niet aan behoeven te beginnen.
Als wij van het Vilhelminaplein
een ondergrondse parkeerplaats gaan
maken die driemaal zo duur gaat
worden dan andere parkoorgologen-
heden en het gaat twee jaar duren,
voordat dat gerealiseerd is, dan
hoeft het niet meer, want dan zijn
reeds to veel middenstanders uit
het centrum vertrokken of hebben
opgehouden to bestaan.
Vat zijn bij het realiseren van een
ondergrondse parkeergelegenheid op
het Vilhelminaplein de alterna
tieven om in do overbruggingsperi-
ode van twee jaar een behoorlijke
parkeergelegenheid te creëren?
(jüygeiaar)
57» l'.b.v. werkers van buiten de stad
parkeerterreinen aanleggen aan de
rand van de stad, lijkt ons een
proefneming waard, maar dan wel over
geruime tijd, wanneer parkeren in
de stad voor werkers tot een minimum
is beperkt.
Overigens wordt met een ontwikkeling
in deze richting, zoals de nota
van het I.B.Y. aangeeft, al in sterke
mate rekening gehouden.
In deze nota wordt or immmers van
uitgegaan, dat de behoefte aan
parkeergelegenheid in de binnen
stad voor de werkers slechts voor
25 door parkeervoorzieningen wordt
gedekt
58. Omtrent de subsidiëringsmogelijk
heden met betrekking tot het mede
geschikt maken van de parkeergarage
voor de civiele verdediging zijn
inlichtingen gevraagd bij het
Ministerie van Binnenlandse Zaken.
Dit Ministerie heeft ons medegedeeld,
dat ar in principe de mogelijkheid is,
dat het Ministerie de meerkosten voor
het geschikt maken tot openbare
schu.ilgelegenhe.id voor zijn rekening
kan nemen, mits aan bepaalde eisen
wordt voldaan en do behoefte aan
een dergelijke schuilgelegenheid
kan worden aangetoond. Van subsi
diëring kan in dit geval dus eigen
lijk niet worden gesproken.
ogo koston voor een ondergrondse
parkeergarage lijken ons wel ver
antwoord, zeker onder het Vilhelmina
plein, dat t.a.v. het parkeren de
meest hoogwaardige plek in Leeuwarden
ia, die maar denkbaar is.
Als alternatieven voor de over-
bru.ggingcper.iode zijn o.i.s
het oude Veemarktterrein en wellicht
het terrein van de gevangenis aan
te merken.