I V5 WJ.f 1 l *C 3T. T7
-16-
bestaande urt enige ambtenaren van de DSW en secretarie en uit een
vertegenv;oordiger van de Rijksconsulent voor de compl. soc. voors.
en een vertegenwoordiger van de vakorganisaties, uitstekend verlopen.
J. Het zwaartepunt van de automatiseringsaktiviteiten in Leeuwarden ligt
momenteel bij de Gemeentelijke Sociale Dienst.
Thans is geautomatiseerd de administratie van de incidentele on perio
dieke uitkeringen ingevolge de Algemene Bijstandswet (excl. de bij
zondere regelingen) en van de uitkeringen ingevolge de Wet Werkloos
heidsvoorziening. Per 1 januari 1973 is gestart met de automatisering
van de uitkeringen van de verpleeg- en verzorgingsgelden.
4. Daarnaast moet nog melding worden gemaakt van het z.g. Casoproject,
omvattende de salarisadministratie van het onderwijzend personeel.
Dit project wordt verzorgd door de Rijks Mechanische Administratie.
Ook de gemeente Leeuwarden doet hier aan mee.
Het Caso-project staat (voorshands) nog los van de samenwerking tus
sen de gemeenten op automatiseringsgebiedhoewel het wel mogelijk is,
dat de regio's een toeleverende taak krijgen t.b.v. de kleine gemeen
ten.
5. De ziekenhuizen in Friesland (verenigd in een vereniging) werken samen
in een project, dat gericht is op de automatisering van de ziekenhuis-
administraties. De werkzaamheden zijn thans nog van voorbereidende
aard en omvatten:
a. inventarisatie van de in ziekenhuizen voorkomende administratieve
processen;
b. het maken vam programma's van eisen voor geautomatiseerde admini
straties.
In juni 1972 hebben B. en W. zich verbonden gedurende een periode van
5 jaar aan dit project deel te nemen, behoudens ontwikkelingen in
hot kader van SOAG/Cevan, Het is niet te verwachten, dat zich in dit
kader moeilijkheden zullen voordoen, aangezien de ziekenhuisadministra-
tio in het basisplan van de SOAG is opgenomen als een niet geïntegreerd
onderdeel (zie hoofdstuk II
De Vereniging van ziekenhuizen streeft naar de oprichting van een
stichting Automatisering Gezondheidszorg in Friesland (SAGIF).
Met inachtneming van hetgeen hierna bij de bevolkingsadministratie is
vermeld, is dit zo ongeveer alles wat thans in het kader van do lan
delijke en/of regionale samenwerking op automatiseringsgebied bij onze
gemeente mogelijk is.
Do overige beschikbare toepassingen zijn door andere regio's ontwik
keld en zijn duo afgestemd op de behoeften en omstandigheden in die
regio's of zijn van incidentele aard. Rekening houdend rnet de aan de
samenwerking ten grondslag liggende uitgangspunten, moet van deze
toepassingen alleen in noodgevallen gebruik worden gemaakt. Hierbij
moet de vraag onder ogen worden gezien of dit standjjunt houdbaar
blijft indien in de naaste toekomst de ontwikkeling van do landelijk
toepasbare systemen niet wordt versneld.
4.3 Vooruitzichten met betrekking- tot de automatisering in de gemeente
Leeuwarden.
1. Zoals het zich thans laat aanzien zal de gemeente in do naaste toe
komst worden geconfronteerd met de bestandsopbouw ten behoeve van de
toekomstige heffing van de onroerend goedbelasting. Het ligt in hot
voornemen, dat het opleggen van de aanslag en de inning van de belas
ting door de Rijksbelastingdienst zal worden verzorgd, maar dat de ge
meenten de benodigde gegevens moeten aanvoeren. In automatiseringsop
zicht moet dus een aansluiting worden gelogd tussen de Rijksbelasting-
dient on do samenwerkende gemeenten. Het invoeren van de onroerend goed
belasting behoeft echter niet te wachten op het geheel of gedeeltelijk
gereed komen van hot bovengrondse gedeelte van hot vast-goed systeem
en de invoering daarvan door het Cevan, omdat een rechtstreeks contact
tussen de betreffende gemeente en het computercentrum van de rijksbe
lasting dienst mogelijk is.