I
US
Langzamerhand, dringt het door dat het
uitelkaar halen van wonen en werken
grote nadelen met zich meebrengt.
0.a. zijn de gevolgen? stille,
oninteressante slaapwijken en een
grote verkeersbelasting.
Is het gemeentebestuur bereid te
bevorderen dat industrieën, die weinig
of geen hinder veroorzaken, en dienst
verlenende bedrijven (kantoren e.d.)
een plaats vinden in en bij woonwijken
1.p.v. op apart gecreëerde industrie
terreinen?
Is het niet beter alvorens opdracht
tot het ontwerpen van een bestemmings
plan te geven, de Raad een pakket
doeleinden te laten vaststellen i.p.v.
dit aan de ontwerper over te laten?
Wij willen geenszins ontkennen, dat
het creëren van gescheiden woon- en
werkgebieden nadelen met zich mee
brengt, met name het nadeel van de
extra verkeersbelasting op de ver
bindingswegen.
Wij streven er dan ook naar die be
drijven, die zich best in een woonwijk
verdragen de vestigingsmogelijkheden in
de woonwijk te bieden. In dit verband
gaan onze gedachten hoofdzakelijk
uit naar de dienstverlenende bedrijven.
Zo hebben vrij in het plan Cammingha-
buren een terrein geprojecteerd voor
dergelijke bedrijven. Met betrekking tot
de industriële bedrijven, die weinig
of geen hinder veroorzaken moet o.i.
de grootst mogelijke voorzichtigheid
worden betracht. Het is niet ondenk
beeldig, dat zgn. "schone" industrieën,
na uitbreiding toch hinder voor de
omgeving opleveren.. Ook vragen derge
lijke bedrijven speciale voorzieningen,
welke in een woonwijk als minder
passend worden ervaren, zoals bij
voorbeeld bredere wegen voor zwaar
verkeer en extra parkeerruimte.
Wij zijn met IJ van mening, dat het
inderdaad juist is voor een plan van
enige omvang het pakket doeleinden,
meestal aangeduid als programma van
eisen, door de Raad te laten vast
stellen. De behandeling van de doel
eindennota binnenstad kan dan ook als
een zodanige procedure worden be
schouwd.
Zou het niet van goed bestuur ge
tuigen de bewoners en eventueel andere
direct betrokkenen in een gebied
waarvoor een bestemmingsplan ter visie
gelegd gaat worden, naast de in de
Wet op de ruimtelijke ordening voor
geschreven publicaties, een circulaire
te sturen waarin hen de data en plaats
van de ter visie legging wordt
bericht en waarin tevens beknopt wordt
weergegeven wat een bestemmingsplan
inhoudt, welke rechtsgevolgen het
kan hebben en wat de mogelijkheden en
voorwaarden voor bezwaarschriften
zijn?
Wij hebben onlangs besloten de dag
bladen te verzoeken gelijktijdig
met de officiële publicatie van de
tervisielegging van een ontwerp--
bestemmingsplan een redactioneel
artikel op te nemen, waarin o.n.
de inhoud van het plan, de procedure
van de totstandkoming en de rechts
bescherming van belanghebbenden
vermeld staat. Het is echter niet
mogelijk alle eigenaren, hypotheek
houders, gebruikers en bewoners per
soonlijk aan te schrijven. Hiet alleen
dat het een zeer tijdrovende zaak
is na te gaan wie eigenaar en eventu
eel wie hypotheekhouder van alle in
het plan gelegen gronden en opstal
len zijn, doch het is vrijwel niet
doenlijk alle gebruikers op te sporen.