- 23 -
Wanneer zal er aan de onhoudbare
toestand van de fietsenrekken voor
V. en D. op de Nieuwestad, een einde
komen?
Is de Verkeerscommissie er nog nooit
aan toegekomen om te adviseren de
Oude Lombardsteeg, desnoods alleen
op vrijdag en zaterdag, af te sluiten
voor rijwielverkeer?
hit zal het geval zijn na uitbreiding
van de stallingsruimte voor fietsen
aan de achterzijde van V. en D.
tussen Ruiterskwartier en Zaailand,
waarvoor een krediet beschikbaar is.
Realisering van dit plan wordt echter
opgehouden door de op handen zijnde
verbouwing van V. en h.waarbij ter
plaatse bouwmaterialen zullen worden
opgeslagen.
he Verkeerscommissie heeft ons ont
raden de Oude Lombardsteeg in het
huidige stadium aan het fietsverkeer
te onttrekken, daar zulks alleen
maar verplaatsing van dit verkeer,
in hoofdzaak naar de reeds zwaar
belaste Wirdumerdijk, zal opleveren.
Het plaatsen van fietsen tegen de
beide gevelwanden van de Oude Lom
bardsteeg, vormt een enorme belemmering
voor de voetgangers, vooral op
vrijdag en zaterdag. Waarom worden
hiertegen geen maatregelen getroffen?
Als een zebrapad (v.o.p.) om reden
van verkeersveiligheid niet mogelijk
is, hoe denkt IJ dan een veilige
en gemakkelijke voetgangers verbin
ding te maken van de hoelestraat naar
de Prinsentuin en de kleuterschool?
Waarom is het Vliet ook alweer
gedempt?
Is er destijds bij de demping van het
Vliet en de aanleg van de Groeneweg
ook een geldelijke bijdrage verkregen
van het Ministerie van hefensie voor
het geschikt maken van deze wegen als
noodlandingsbaan voor militaire vlieg
tuigen?
Als dat niet het geval mocht blijken te
zijn, waarom zijn die wegen dan zo
breed, schaalloos en fel verkwiklicht
uitgevallen?
Het ligt in de bedoeling om een
verbod tot het plaatsen van fietsen
in de Oude Lombardsteeg vast te
stellen na uitbreiding van de
stallingsgelegenheid in de omgeving
(zie ook het antwoord op vraag 4)«
Bij de huidige matige verkeersinten
siteit op de Groeneweg achten wij, mede
gelet op het goede uitzicht naar
beide zijden en de aanwezigheid
van een v.o.p. bij de hoek Schoen-
malcersperk (afstand ca. 200 m), een
v.o.p. ter hoogte van de Doelestraat
vooralsnog niet nodig.
De Raad heeft destijds tot demping
van het Vliet besloten na het afwegen
van de financiële gevolgen van demping
tegen de financiële gevolgen, voort
vloeiende uit de noodzaak van het
herstel van de beschoeiing langs het
gehele Vliet. Uiteraard speelde bij
het nemen van deze beslissing ook
het totstandkomen van een goede
rechtstreekse verkeersverbinding
tussen de (nieuwe) oostelijke stads
wijken en het stadscentrum een
belangrijke rol.
Op de eerste vraag moet ontkennend
worden geantwoord.
De afmetingen en de verlichting van
deze wegen zijn uitgevoerd overeen
komstig door de Raad vastgestelde
plannen.